Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tilbakevendende halsvondt

ltdata

Anbefalte innlegg

Hei,

De siste 7 årene har jeg fått mer hyppig enn det som er vanlig for meg, vondt i halsen med påfølgende forskjølelsessymtomer.

Det som er pussig er at smertene i halsen alltid kommer på den ene siden av halsen. Hvorfor er det slik?

Episodene med vondt i halsen kom hyppigere for 7 år siden etter en uke med kraftig halsvondt og feber. Fikk noe antibiotika, men ikke nok til å fullføre en hel kur. Jeg vet ikke om dette har noe sammenheng, men bare nevner det.

Noen som har noen forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fjernet mandlene? I tilfelle ikke, er det ikke usannsynlig der svaret ligger. Det vil si at det er den ene mandelen som blir mer betent enn den andre. Det er ikke uvanlig at forkjølelsesvirus og/eller halsinfeksjonsbakterier tar "feste" i mandlene (noe som f.ø. er en teori at det er det som er deres funksjon i utgangspunktet). Det er ikke stort man gjør med din tilstand med mindre du har 2-4 alvorlige halsinfeksjoner pr år, da kan de kirurgisk fjernes.

Det finnes fler forklaringer, men ikke alle som man deler på et forum uten forutgående undersøkelse.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at forkjølelsesvirus og/eller halsinfeksjonsbakterier tar "feste" i mandlene (noe som f.ø. er en teori at det er det som er deres funksjon i utgangspunktet). Det er ikke stort man gjør med din tilstand med mindre du har 2-4 alvorlige halsinfeksjoner pr år, da kan de kirurgisk fjernes.

Husker jeg kom over en referanse på at mandlene også hadde en viktig funksjon i å beskytte hjernen.

Enkelte leirer mener jo at det å fjerne mandlene er uproblematisk i forhold til at det er mye nærliggende lymfevev, mens andre igjen heller mer mot det du sier ang at de har en mer spesialisert funksjon, og at man kan se på betennelser som symptomatisk på andre ting i likhet med f.eks ørebetennelse og blindtarmbetennelse.

Når er det egentlig forsvarlig å fjerne mandlene ?

Lenke til kommentar

Har du fjernet mandlene? I tilfelle ikke, er det ikke usannsynlig der svaret ligger. Det vil si at det er den ene mandelen som blir mer betent enn den andre. Det er ikke uvanlig at forkjølelsesvirus og/eller halsinfeksjonsbakterier tar "feste" i mandlene (noe som f.ø. er en teori at det er det som er deres funksjon i utgangspunktet). Det er ikke stort man gjør med din tilstand med mindre du har 2-4 alvorlige halsinfeksjoner pr år, da kan de kirurgisk fjernes.

Det finnes fler forklaringer, men ikke alle som man deler på et forum uten forutgående undersøkelse.

Jeg har ikke fjernet mandlene. Jeg vet ikke om det er mandlene som er problemet. Men når jeg lyser bak i halsen så er det mer hvitfarget på den ene siden av halsen enn den andre.

Jeg mener at dette hvite belegget ikke er på mandelen,men lenger fremme i halsen.Jeg antar at det er her betennelsen ligger.Skal også nevnes at jeg har litt vondt i øret på samme side og samtidig noen ganger litt stikkende smerter i hodebunnen som kommer på samme sted. Som om hodebunnen er veldig følsom akkurat i dette området.

Jeg vet det høres rart ut, men det er slik jeg best kan beskrive ubehaget. samt at det gjør vondt å svelge selvfølgelig.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...