Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øvelseskjøring MC (mellomtung)

Anbefalte innlegg

Heisann!

tok idag teoriprøven på motorsykkel og har oppkjøring 22 mai. Har lest en del på statens vegvesen men kom ikke fram til noe konkret svar på alt jeg lurte på og fikk heller ikke noe konkret svar på det jeg sitter igjen å lurer på så håper noen her kanskje har et svar!

siden jeg bare er 22 år får jeg klasse A2(mellomtung). Har kjøpt meg helt ny sykkel, Honda CBR500R 2013 modell og MÅ bruke den til å øvelseskjøre privat for alle de som jeg kan øvelseskjøre med privat kun har tungsykler, det jeg lurer på er hvor mye jeg å ledsager kan veie før vi er for tunge å må kjøre 2 sykler med radiosamband?

Sykkelen har en nyttelast på 179kg og en person er regnet til 75kg, vil det da si at hvis jeg som elev og ledsager veier mer enn 75kg hver så må vi kjøre 2 sykler eller må all nyttelast være "brukt opp" før vi må benytte oss av 2 sykler med radiosamband og refleksvest med rød L?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førerens vekt er ikke en del av nyttelasten, men av totalvekten.

Om sykkelen din veier 194 kg er totalvekten 269 kg, for du veier 75 kg med kjøreutstyr "enten du vil eller ei", som kjørelæreren min så flott formulerte det.

Nyttelast er alt som kommer utenom: altså passasjer, passasjers utstyr, og eventuell bagasje/anordninger.

edit: Forøvrig er du jo gammel nok til å øvekjøre på tung sykkel hvis du er fylt 22...

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Førerens vekt er ikke en del av nyttelasten, men av totalvekten.

Om sykkelen din veier 194 kg er totalvekten 269 kg, for du veier 75 kg med kjøreutstyr "enten du vil eller ei", som kjørelæreren min så flott formulerte det.

Nyttelast er alt som kommer utenom: altså passasjer, passasjers utstyr, og eventuell bagasje/anordninger.

edit: Forøvrig er du jo gammel nok til å øvekjøre på tung sykkel hvis du er fylt 22...

Snakket med statens vegvesen, må øvelseskjøre med mellomtung siden jeg skal ta klasse A2 :/

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg ikke. Aldersgrensen for klasse A er 24 år. Etter fylte 15 år kan du øvekjøre fra to år før du er gammel nok til å kjøre opp i den aktuelle klassen.

Det er lov å øvekjøre i en klasse selv om du ender opp med å ikke kjøre opp i klassen. Følgelig skal det ikke by på noe problem for deg å øvekjøre (lovlig) i klasse A selv om det er A2 du tenker å kjøre opp til.

edit: http://www.vegvesen....ing/Motorsykkel

For å kunne øvingskjøre i klasse A må du

- vere fylt 16 år (mellomtung motorsykkel)

- vere fylt 22 år (tung motorsykkel)

- elles gjeld det same som for A1

Den som er med deg

- må vere fylt 25 år

- må ha hatt førerett i den klassen du skal øvingskjøre i samanhengande dei siste 5 åra

- må sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eventuelt følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel

- NB! Kan ikkje ta betaling, sjå lengre ned på sida

Motorsykkelen

- I klasse A1 må den vere registrert som lett motorsykkel (slagvolum under 125 cm3, effekt ikkje over 11 kw)

- I klasse A2 må du bruke mellomtung motorsykkel (motoreffekt ikkje over 35 kw, ikkje meir enn 0,2 kw pr kg eigenvekt, sjå førarkortforskrifta § 2-2!)

Så ja, klasse A2 fordrer at du kjører mellomtung sykkel, men i og med at du er gammel nok til å øvekjøre til tung sykkel er det ikke noe i veien for å gjøre nettopp dette.

OBS: Veileder må ha hatt lappen i den aktuelle klassen i minst 5 år, dvs. at en person som fikk klasse A ved fylte 20 år(den gang mellomtung), og som har fylt 25 men ikke ennå har fylt 26, ikke kvalifiserer som veileder i klasse A ettersom h*n ikke enda har hatt førerrett i fem år på tung sykkel (tidligere automatisk førerrett på tung sykkel ved fylte 21 år). Såvidt jeg forstår ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...