Gå til innhold

Spørsmål om øvelseskjøring (mellomtung MC)

Knobin

Anbefalte innlegg

Heisann!

tok idag teoriprøven på motorsykkel og har oppkjøring 22 mai. Har lest en del på statens vegvesen men kom ikke fram til noe konkret svar på alt jeg lurte på og fikk heller ikke noe konkret svar på det jeg sitter igjen å lurer på så håper noen her kanskje har et svar! :)

siden jeg bare er 22 år får jeg klasse A2(mellomtung). Har kjøpt meg helt ny sykkel, Honda CBR500R 2013 modell og MÅ bruke den til å øvelseskjøre privat for alle de som jeg kan øvelseskjøre med privat kun har tungsykler, det jeg lurer på er hvor mye jeg å ledsager kan veie før vi er for tunge å må kjøre 2 sykler med radiosamband?

Sykkelen har en nyttelast på 179kg og en person er regnet til 75kg, vil det da si at hvis jeg som elev og ledsager veier mer enn 75kg hver så må vi kjøre 2 sykler eller må all nyttelast være "brukt opp" før vi må benytte oss av 2 sykler med radiosamband og refleksvest med rød L?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg øvelsekjørte A1 kjørte vi på hver vår sykkel selv om vi var innenfor vektgrensa (Det eneste lovlige på den øvelsekjøringa var vel at han andre karen var 25 og hadde hatt lappen i 5år+). Skal snart ta A2 (mangler bare oppkjøring + et teorikurs nå), og kjørelærer sa at de hvertfall kjørte med egen sykkel og at det var nye regler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis vekten til sykkelen tillater det, skal dere sitte på den samme sykkelen. I utgangspunktet kan du gå ut i fra at vekten regnes som 75kg, men om din og hans vekt overskrider lasteevnen til sykkelen, skal dere kjøre hvert deres kjøretøy med toveis kommunikasjon. Så om han du øvelseskjører med veier 100, og du veier 80, må dere på hver deres sykkel. Veier du derimot 70, skal dere kjøre sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...