ole_marius Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Les en gang til, tallene avisene brukte er fra Norsk pasientregister Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg så det, men jeg liker originalkilder. Det man ikke velger å presentere er like viktig som det som presenteres. Er du sikker på at de som er ansvarlige for dataene vil gå god for artiklen i avisen. Mye blir annerledes når fagfol er til stede. Jfr debatten i NrK2 som ledet til at jeg startet denne tråden. Du har enda ikke kommentert min sym på budsjettoverheng, nemlig at de borgerliger partiene overtok i en periode etter budsjettøkning, mens den nåværende rødgrønne regjeringen måtte overta etter en periode med sterk svekkelse. Evner du som Høyre tilhenger ikke å se den sammenhengen. Hva tror du vil bli resultatet av en ny borgerlig regjering med skatte og agiftslette partiet FrP? Der er sammenheng mellom statsfinanser og de tallene du presenterer som i tillegg mest sannsynlig er tatt ut av sin sammenheng. Avis er ikke bevis. Avis er ikke forskning. Avis er i høyden debattinnlegg. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 hvis du finner kildene lite troverdige ber jeg deg finne andre som motbeviser mine argumenter, takker på forhånd! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg har ikke tid i dag. I dag er det søndag og på onsdag er det ferie bort fra alt som heter digitale medier. Jeg skal se om jeg får tid til å se på dette. Jeg ville begynt å lete her: http://www.ssb.no/a/forskning/ https://www.ssb.no/statistikkbanken Denne http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/kampanjer/perspektivmeldingen-2013/langsiktige-utviklingstrekk-i-offentlige.html?id=714187 er svært viktig, da det sier noe om utviklingen i offentlige finanser. Offentlige finanser, fiskalpolitikk, eldrebølge, helsesktorens utvikling, krav til vår fornyelse og finansiering henger nøye sammen. Den problemstillingen hopper du fortsatt lett over. Forsto du det jeg skrev om overhent, stigende trend i stats og de offentlige finanser da den siste borgerlige regjeringen overtok? Fallende trend da den rødgrønne regjeringen overtok. Mer presist: Om de tallene du presenterer er riktige. Hvor mye av de tallene skyldes relativt sterkere finansieringsgrunnlag under den siste borgerlige regjering enn under den nåværende. Det er feil å se på nominelle tall. Man må se på inflasjonsjusterte. Jeg kommer tilbake når jeg har tid om ikke noen andre har andre mer pålitelige kilder enn aviser. Lenke til kommentar
Den Allmenne Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Skrekksenarium som man nok hadde vært foruten med et privat helsevesen, da du enten ikke ville fått behandling eller hadde hatt tykk nok lommebok til å betale deg bort fra. Spørsmål til kgun: Hva tror du en kneproteseoperasjon koster? Hva tror du et håndleddsbrudd koster å operere? Hva tror du medisinene mot et hjerteinfarkt som ikke skal blokkes koster? Hva tror du en utblokking av et hjerteinfarkt koster? Hva tror du en planlagt operasjon av karpaltunnelsyndrom koster? Vi snakker om uforutsette kostnader. Tror du: - enkelte får uforutsette utgifter/regninger av staten som koster mer i prosentandel av økonomien deres enn hva f.eks et håndleddsbrudd koster? Baksmell, plutselig død og plutselig krav om å innfri arveavgift? Hvem forsikrer deg mot staten? **************** Personangrep fjernet *************** Nå syter og breker leger i offentligheten over NPM, som fungerer dårlig, store byråkratiapparater, dårlige avgjørelser, skandaler på Ahus, på Ous, folk som dør pga helt unødvendige og forutsigbare problemer - og det folk foreslår er å gå tilbake til en tid hvor det lønte seg å drive ræva, drive med underskudd for å presse politikerene til å gi dem mer penger. IKKE HØR PÅ LEGENE. IKKE HØR PÅ POLITIKERENE. Det er en gruppe mennesker som trenger penger spesielt, og det er de med mange sykdommer, med invalidiserende kroniske sykdommer, mennesker som ikke klarer å jobbe, gamle mennesker osv. De aller, aller, aller fleste andre akutte og planlagte inngrep koster ikke mer enn hva en eller annen hipster blar opp for en ny super-birken-sykkel. Kanskje vi faen meg skulle dekket sykler planøkonomisk over statsbudsjettet også, folk trenger jo bedre form. Den eneste måten man kan skape et incitament til at legebehandling gis så bra som mulig, så effektivt som mulig, er ved å la det bli lønnsomt for kreative hoder å tilpasse seg hva folk ønsker. Nå kan man i svært stor grad si at man driter i hva folk ønsker, vi har 5 timer ventetid på å se på den brukne fingeren din, og hvis ikke får du reise til en privatlegevakt i en storby. Jeg møter hele tida folk med skikkelig kravmentalitet på poliklinikken, folk som er sausa inn i at hverdagen dreier seg om at det offentlige skal gi, og de må kreve. Jeg setter da skapet raskt på plass - de har ofte ikke krav på en dritt, jeg bestemmer, de har bare å takke ja eller nei. Og de har ofte ikke reelle alternativer. Jeg har sett en haug med sjefer som har null peiling på hvem som bestemmer akuttbehandlingen i praksis ved norske sykehus. Ettersom dette er leger på midlertidige kontrakter, og nye i systemet, så er de fritt vilt for sykepleiere og faste travere i mottaket. Dette er et valg det offentlige har gjort på bekostning av alle pasienter, og de aller aller fleste har ikke peiling på hvordan tilstanden er, let alone hva en turnuslege er. Jeg har latt pasienter med hjerteinfarkt vente på behandling, fordi sykepleierene mente at det ikke var etisk riktig å snakke med pasienten før de fikk et enerom. Jeg har latt pasienter med lungebetennelse vente på avklaring, fordi sykepleieren heller ville ta røntgenbilder når det var mer praktisk for dem, så de kunne drikke kaffe litt til. I et marked ville slike ting kunne skapt bølger, og konkurrenten ville kunne fått mer henvisninger. Men det kan ikke skje i det norske helsevesenet. Alt som er jævlig og bedritent, det skal vi på død og liv (pun intended) legge til rette for på norske sykehus og ellers. Det burde vært anarki. Det burde vært store næringsparker med to akuttmottak, med tre indremedisinske avdelinger, to nevroavdelinger, tre ortopediske osv, som sloss om å få behandle pasienter. Det burde vært slik at trygghetsalarmen til bestemor var tilkoblet en privat redningstjeneste som hadde avtale med en helsekjede som også hadde akuttmottak. På den måten kunne vi fått konkurranse som for mobilselskap. LUDO og Chess akuttmottak, og One Call operasjonsenhet sponsored by Synthes, Stryker eller Zimmer, det hadde vært noe. Endret 8. april 2013 av Hårek Personangrep 2 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Jeg tror man kunne hjulpet flere om norsk helsevesen hadde blitt nedlagt, og at de årlige besparelsene heller hadde blitt fordelt på norges innbyggere ved å få igjen på skatten. Det betyr 54 000 kr per innbygger, som kan brukes til å kjøpe egen forsikring om det er ønskelig. Endret 7. april 2013 av Austrian Economist 2 Lenke til kommentar
Den Allmenne Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Jeg tror man kunne hjulpet flere om norsk helsevesen hadde blitt nedlagt, og at de årlige besparelsene heller hadde blitt fordelt på norges innbyggere ved å få igjen på skatten. Det betyr 54 000 kr per innbygger, som kan brukes til å kjøpe egen forsikring om det er ønskelig. 54 000 over 10 år, det gir deg anledning til å få mye operabel kreft. Kan til og med velge å bli operert i andre land enn i Norge. Ikke hør på legene i Norge! Ikke hør på Kgun!!! Ikke stem på disse idiotiske sosialdemokratene!!!!! Jeg hadde svart om du hadde hevet deg over sandkassenivået. Hadde svart? Svarte du ikke akkurat nå, kanskje? Endret 7. april 2013 av Den Allmenne Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg har ikke tid i dag. I dag er det søndag og på onsdag er det ferie bort fra alt som heter digitale medier. Jeg skal se om jeg får tid til å se på dette. Jeg ville begynt å lete her: Da avventer jeg til du kommer med egen tall som motbeviser Høyres helsepolitikk som vi har sett positiv effekt av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Da avventer jeg til du kommer med egen tall som motbeviser Høyres helsepolitikk som vi har sett positiv effekt av. Eller teori. Mener du at jeg skal utføre privat forskning for deg uten betaling? Jeg gjentar: Hva mener du om følgende. Samfunnsøkonomen og statsminister Jens Stoltenberg gjentar stadig i debatter (og det bør han fortsette med) at han aldri har hørt om noen politiker som har vært mot god eldreomsorg og godt helsevesen, men han har hørt om politikere som mangler penger til å gjennomføre det. Lytt til sendingen jeg tok utgangspunkt i og ikke avspor debatten med helsekøer, selv om det er viktig nok. Lytt først og fremst til Fagpersonen i debatten. Høie og Helseministeren veksler replikker - 18.24: Høie sier: Der det einaste kravet som tas alvorlig fra Helsedepartementets side er kravet om at sykehusene skal gå i økonomisk balanse, mens alle krav som handler om kvalitet og pasientsikkerhet, fremføres som høflige ... Støre svarer: Høie, dette er med respekt å melde usakelig. Det er ikke nytt at Høyre ikke er opptatt av at sykehusene skal gå i økonomisk balanse. Det gjorde dere ikke da dere hadde ansvar sist og dere etterlot dere nærmest et konkursbo. Ser du en sammenheng mellom de to uthevningene i rødt og det jeg har sagt ovenfor? Når du er ute å går tur, sier da temeraturen du leser av på termometeret alt om været? Hva med sol, luftfuktighet, vind etc? Sier termometert noe om klimaet, les gjerne det helsepolitiske klimaet. Mangler penger <---> Konkursbo. Evner du å se at det ikke er gjort i en fei å rette opp et konkursbo? Køteori er et omfattende tema. I matematikken er det relatert til opphopningspunkter. Køene på en motorvei beskrives best med ikke lineære partielle differenslialligninger. Helt plutselig kommer køen der og like plutselig (ulineært) løser den seg opp. Økonomisk køteori dreier seg ofte om flaskehalser, ikke minst den begrensing finansieringen setter. Hva forklarer kvaliteten i helsevesenet? Lengden på køene, eller utviklingen fra et konkursbo som Høyre etterlot og som Høie nå i debatten sier han begynner å bli fornøyd med. Det er vel det som kalles frekkhetens nådegave, først kjøre helsevesenet i grøften, så klage og nå si at han beggyner å bli fornøyd med det den forrige borgerlige regjeringen ødela. Hvor lange hadde køene vært i dag om de fikk fortsette med ytterligere skatteletter er et mye mer relevant sprøsmål enn å måle køenes lengde i dag. Og kun fokusere på temperaturen når man skal forklare været gir et høyst misvisende bilde. Det er ikke bare misvisende. men direkte feil om man skal forklare klimaet. Lav temperatur som måles her i dag kan skyldes at klimaet er blitt mildere ved polene. Lange køer i dag skyldes en forutgående svekkelse av de offentlige finanser. Støre, en sindig mann med solid faglig tyngde og bakgrunn - bruker ikke ord som konkursbo uten videre. Så hvilken variable skal man benytte i en modell som forklarer helsekøene: Finansiering. Uten finansiering intet helsevesen. Aldersfordelingen. Behandlingsintensiteten. Behandlingskvaliteten - dårlig kvalitet gjør at man vender tilbake. Teknisk kapasitet - sykehus med utstyr. Det krever penger. Personell kapasitet - kvalifiserte pleiere og leger. Det krever penger. Men det er en partiell analyse som du selv kan utføre til jeg kommer fra ferie. Den forklarer ikke om helsevesenet: Er bedret fra et tilnærmet konkursbo til en fungerende sektor under denne regjeringen. Hvordan det vil se ut etter en ny periode med borgerlig styre med FrPs økonomiske politikk. Jeg har bevisst ikke søkt på nettet etter mer seriøse kilder. Det kan jeg komme til å gjøre når jeg kommer tilbake. Privat gratis forskning får du ikke av meg. Så her har du noe du kan bite og gruble på. Ovenfor har du noe å bite å gruble på til jeg kommer fra ferie om: Hvorfor den forrige borgerlige regjeringen overlot et hesevesen som var tilnærmet konkurs? Hvorfor en ny borgerlig regjering vil mangle penger til å finansere et godt alment helsevesen? Hvorfor en ny borgerlig regjering med FrP mest sannsynlig vil ødelegge det norske almene helsevesenet, det vil si faktisk kjøre det konkurs? Der det einaste kravet som tas alvorlig fra Helsedepartementets side er kravet om at sykehusene skal gå i økonomisk balanse Jeg har før hevdet at FrP politikk kort oppsummert kan beskrives som en vekt i likevekt med ti lodder på hver side og der man flytter 3 lodder fra den ene til den andre siden og hevder at vekten fortsatt er i balanse. Sett 100 milliarder på hver av de lodden så har du fire år med FrP politikk i et nøtteskall. Kan vi nå si det samme om Høyre? Kan vi som som Kåre Willoch sa i en Tv sending si det samme om Høyre som han sa om FrP? Jeg kan ikke som FrP kjøpe stemmer ved å trekke på oljefondet. Er det det Høyre prøver på eller overlate offentlige finanser i kaos og konkurs neste gang de forlater en eventuell skute. Vi får inderlig håpe at ingen av de nevnte partier får stå ved roret på den skuta. Jeg får frysninger nedover ryggen ved tanken. @kbleivik Endret 7. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Har slettet en del innlegg fra denne tråden, da det ble mye krangling og personfokusering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 @ole_marius Der ble du taus gitt. Vi kan altså konkludere med at du kun går rundt med et termometer som viser 6 år gamle målinger. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Svarer ikke fordi jeg anser din hypotese som valid, jeg har faktiske tall jeg viser til mens du har hypoteser. Er er faktum at de rødgrønne har spydd ut middler som aldri før enn regjering har gjort, satsninger som slår feil. Byrokratiet vokser, 1/3 nye jobber som har kommet siden 2005 er private mens 2/3 er offentlige, helsekøene vokser uhemmet, NAV sine trygdene og arbeidsuføre vokser som en resulatt av dårlig jobbpolitikk, Norge skårer dårlig i en internasjonal undersøkelse om engelskkunskaper, mere reguleringer etc. Så siden du ignorerer mine tall som har rot til en målbar forskjell, så velger jeg samme debattstrategi som du gjør, jeg ignorer dine hypotetiske antagelser Endret 19. april 2013 av ole_marius 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Svarer ikke fordi jeg anser din hypotese som valid, jeg har faktiske tall jeg viser til mens du har hypoteser. Historiske er vel riktigere. Er det Jonas Gahr Støre sa i den debatten som denne tråden dreier seg om hypoteser? Er er faktum at de rødgrønne har spydd ut middler som aldri før enn regjering har gjort, satsninger som slår feil. Byrokratiet vokser, 1/3 nye jobber som har kommet siden 2005 er private mens 2/3 er offentlige, helsekøene vokser uhemmet, NAV sine trygdene og arbeidsuføre vokser som en resulatt av dårlig jobbpolitikk, Norge skårer dårlig i en internasjonal undersøkelse om engelskkunskaper, mere reguleringer etc. Høyst betimelig tråd: Høyres og FrPs elendighetsbeskrivelse av Norge. Så siden du ignorerer mine tall som har rot til en målbar forskjell, så velger jeg samme debattstrategi som du gjør, jeg ignorer dine hypotetiske antagelser Jeg har ikke ignorert dine tall fra 2007 og tidligere og har ikke tatt meg bryet med å lete opp nyere. Det overlater jeg til deg siden det er du som fokuserer på helsekøer og ikke det faktum at den forrige borgerlige regjeringen overlot et helsevesen som minnet mer om et konkurbo? Selv om du antageligvis ikke svarer spør jeg. Venter du et bedre resultat med FrP i posisjon? Endret 19. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Spennende oppdateringer av en helseminster som begynner å levere varen, bedre helsetjenester, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10104591 Her http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10104551 er Vgs feilaktige fremstilling. Dagens papirutgave har en langt mer tabloid overskrift. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Spennende oppdateringer av en helseminster som begynner å levere varen, bedre helsetjenester, http://www.vg.no/nyh...?artid=10104591 Her http://www.vg.no/nyh...?artid=10104551 er Vgs feilaktige fremstilling. Dagens papirutgave har en langt mer tabloid overskrift. - FlåseteKai Øivind Brenden, tillitsvalgt for sykepleierne ved Akershus universitetssykehus, har ikke mye til overs for Jonas Gahr Støres uttalelser. - At statsråden uttaler at vi må være fleksible, ser jeg på som en flåsete påstand. Er det noen som er fleksible for å ivareta pasientsikkerheten, så er det sykepleiere og annet helsepersonell på sykehus, sier Brenden til VG. - Flytter problemet Han mener problemet bare flyttes ved å få ansatte til å jobbe oftere helg. - Han hevder at hvis vi jobber flere helger, blir alt bra. Men det blir det ikke. For hvem skal da ta hånd om pasientene på ukedagene? - Han har åpenbart ikke vært inne i en sykehusavdeling og sett hvordan bemanningssituasjonen er og hvordan arbeidet er organisert, sier Brenden. Han får støtte av ansattrepresentant og hovedverneombud Finn W. Halvorsen. - Jeg reagerer sterkt på slike uttalelser. På Ahus er det høy vaktbelastning i utgangspunktet, og det som skjer nå, er at de som i utgangspunktet har strukket seg langt, må strekke seg enda lenger, sier Halvorsen. - Vil slutte Leder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund frykter at mer helgejobbing vil få store konsekvenser. - Vi har aldri sagt at det er en menneskerett å jobbe bare hver tredje helg. Men våre medlemmer er veldig tydelige på at de ikke ønsker å skru tiden 20 år tilbake og begynne å jobbe annenhver helg igjen. Blir det tilfelle, har mange sagt de vil slutte, sier By. Kommentar til artikkelen: Ronny Snowdon · Toppkommentator Trykk liker, alle de vil ha ny regjering til høsten!! Svar · 128 · Liker ikke · Følg innlegget · Redigert · for 8 timer siden Endret 27. juni 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Les utdypning her: Avis og ikke bevis. Mer fleksibel arbeidstid er intet brudd på menneskerettighetene Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Les utdypning her: Avis og ikke bevis. Mer fleksibel arbeidstid er intet brudd på menneskerettighetene Sykepleierne slår tilbake mot Støre Støre inn i vepsebol - taper velgere uten rask løsning Endret 27. juni 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Mer om saken i dagsnytt 18.00 der Jonas Gahr Støre sier hva han mener. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Her http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56062713/27-06-2013 er lenke til sendingen. Hør hva Støre selv sier og ikke hvordan Vg fremstiller saken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Interessante oppdateringer her: http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56080813/08-08-2013 http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56080913/09-08-2013 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå