Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Forstår ikke helt det med arveavgifter...

-Léon-

Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne på skatteetaten og lest litt om arveavgifter, men det er jo som si snakker et annet språk enn norsk jo...

Jeg har arvet et tomt med et hus som jeg holder på å flytte inn i, hvordan fungere arveavgifter ut ifra det?

Leste noe om at det hadde en betydning på hva min årslønn er eller noe slikt.

Så er det noe som kan gi meg et klart svar, ellers må jeg få meg et møte hos en rådgiver eller advokat...

Hadde helst satt pris på å finne det ut selv, evt hvor mye jeg kan forvente å måtte betale i arveavgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort forklart. 470.000 slipper du å skatte.

De neste 330.000 må du skatte 6% eller 8%, avhengig om du er "Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre" eller "Til andre"

*Eksempel; Arver du en 1.000.000 så må du skatte for 530.00 [ 330.000,- 6/8%] også [ 200.000,- 10/15%]

I dette tilfellet blir det 6% (530.000*6/100=31.800) + [ 200.000*10/100=20.000] 51.800 ,- til staten.

*Eksempel; Arver du 2.000.000 skifter du på regnestykket ovenfor [ 1.200.000*10/100=120.000 ]

Totalt= 151.800,-

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med de tallene blir tatt ifra verdien av tomten, siden jeg ikke har arvet en spesifikk pengesum. Eller kanskje jeg har misforstått?

Verdien er ALT du arver. Det du trenger er den aktuelle verdien for å regne ut hvor mye du må betale. Den har ikke jeg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Okey, jeg antar jeg kan få en liten oversikt over verdier ut ifra Skattelisten (eller lignings-greia) for 2012? Der står det vel verdien o.l. på bolig osv?

Et annet spm, er om jeg må ta kontakt. Eller om dette er noe som skjer automatisk, at det er bare for meg til å være klar for å betale x-antall kr i arveavgift?

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å sette deg ned og google og lese en halvtime, men det er kanskje for sent. Arveavgiften er dessverre en skatt kun de naive betaler, og du kan redusere den eller fjerne den helt gjennom flere metoder. Det kreves blant annet ingen satt takst eller verdivurdering for å prise tomt og bolig (hint, hint - bare du også er klar over potensiell tilbakesmell om du tenker å selge i nær fremtid). Ellers burde det vært tenkt litt på enkelte ting før overtakelsen. Andres bruksrett senker verdi (Stoltenberg-metoden, men dette var en hytte). En låneavtale mellom deg og personen du arvet av kunne også redusert deg for mye skatt (ettergivelse av lån i takt med "fribeløpet" for gaver - 1/2 G/år). Men gjort er gjort, om noen år er den vel borte uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nik0: Alt du nevner unntatt bruksrett for andre og/eller oppsplitting i sameie er skattesvindel og straffes hardt om du blir tatt, mens både bruksrett og sameie er noe man må tenke på før arvefallet. Det samme er slike låneavtaler, som i tillegg ikke er lovlig omgåelse av arveavgift, skatteetaten kan fint se på slike transaksjoner som gave og ikke lån, da det er det de i realiteten er.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort forklart. 470.000 slipper du å skatte.

De neste 330.000 må du skatte 6% eller 8%, avhengig om du er "Til hver av arvlaterens barn, fosterbarn og foreldre" eller "Til andre"

Vil bare legge til at om arven kommer fra begge foreldre (f.eks. hvor lengstlevende har sittet i uskiftet bo) er fribeløpet og beløpet med lav sats (6/8%) naturlig nok det dobbelte.

Lenke til kommentar

For å være presis:

"Fast eiendom skal føres opp med antatt salgsverdi under pkt. 2.1. Fradrag for f.eks. overtakelse av gjeld, salgsomkostninger og utgifter til takst tatt i forbindelse med skiftet, føres opp under pkt. 3."

Betyr dette at dersom man arver en eiendom og selger den innen 6 måneder så betaler man kun arveavgift på gevinsten?

Lenke til kommentar

Betyr dette at dersom man arver en eiendom og selger den innen 6 måneder så betaler man kun arveavgift på gevinsten?

Hvor har du hentet 6 måneder fra?

Du betaler bare arveavgift av netto arv, dvs verdien av eiendom/eiendeler minus gjeld. Litt usikker på hva som menes med salgsomkostninger -ved arveoverdragelser benyttes vel sjeldent megler...

Om du selger uten å ha bodd der et av de siste to årene, så blir det skatt på gevinsten. Derimot er det aldri arveavgift på gevinst -arveavgiften beregnes av verdien når du "kjøpte" (minus gjeld), ikke når du selger.

Lenke til kommentar

Du kan, i medhold av arveavgiftsloven pgf 11 første ledd skal arveavgift vanligvis svares av antatt salgsverdi (verdt å merke seg: antatt salgsverdi på tidspunktet for rådighetservervet). Men samtidig fastslår tredje ledd at verdien vanligvis ikke skal settes lavere enn den som er lagt til grunn ved skiftet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...