Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

angrer bilkjøp. forsent å angre?

1915

Anbefalte innlegg

Har et stort problem jeg egentlig har laget meg selv men ikke helt vet hvordan jeg skal angripe.

jeg kjøpte en vw caddy 1.9 TDI 2006 modell hos en nabo for 14 dager siden. han har enda ikke fått penger pga jeg fikk pengene fra banken idag for lånet til bilen. (ikke billån så jeg må sette bilen i pant) har vokst opp med ungene hans og har kjent han hele livet. fyren er meget grei og hyggelig. og han er en fyr som må ha plettfrie og "strøkne" biler. han kjøper ikke noe dritt. og er seriøs.

men problemet mitt er at jeg angrer nå etter 14 dager og vill heve kjøpet pga har funnet mere rust.

han viste meg 2 plasser det var rust. og det godtok jeg og han sa at det fantes ikke rust noen andre plasser på bilen. det kunne han garantere meg.

men siden jeg var så dom og vi ikke skrev noen kontrakt og jeg sa at jeg tar bilen som den er siden jeg stolte på han siden jeg kjenner han meget godt så regnet jeg med at den var plettfri bilen. jeg gikk jo over bilen og jeg fant ingen mere rust eller feil under besigtelse av bilen og prøvekjøring. han sa også at bilen var nylig eugodkjent. det var også feil.

bilen skal på eukontroll i januar 2014. og hva kan dukke opp da? hvem vet.

og jeg fant jo en del mere rust og en løst liste på høyre framdør.

her er bilder av feilene/rusten jeg har funnet som jeg ikke ble informert om.

CAM00338.jpg

CAM00339.jpg

CAM00340.jpg

CAM00341.jpg

CAM00342.jpg

CAM00346.jpg

CAM00347.jpg

CAM00344.jpg

CAM00345.jpg

synes jo det blir feil å komme i ettertid når vi er blitt enige om en pris og jeg kjenner fyren. og jeg vil jo ikke lage noe bråk heller ;/

er litt usikker på hvordan kjøpsloven funker siden det er privatkjøp.

trenger all den hjelp jeg kan få. takker og bukker til alle som kommer med gode inspill :)

Endret av 1915
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du har ikke betalt. La være å betale.

2. Dere har ikke kontrakt. Han kan da ikke bevise at du kjøpte den som den er. (du bør la være å innrømme at du kjøpte den som den er, dersom det oppstår konflikt) Kontrakter egner seg bra til å beskytte selger.

Bare si rett ut at du vil ikke ha bilen for den har langt mer rust enn du trodde, videre legg til at du ikke har råd, du kommer ikke til å betale, og at han må ta bilen tilbake, enkelt og greit.

Jeg regner meg som over gjennomsnittlig bilkyndig. Når det er såpass mye synlig rust som du har avbildet, kan jeg garantere deg at de hemningsløse mengdene rust du ikke kan se kommer til å være grenseløst mye, når det er så mye rust på en dør er det garantert villt mye rust under bilen.

Sånn som jeg husker det har man en periode på 14 dager til å heve et bilkjøp, det er ofte vanskelig å gjennomføre i praksis, men siden du ikke har betalt har du en vesentlig fordel.

Fyren kommer til å bli dritsur og herje og være sint på deg, og oppføre seg som en pøbel.

Det må du overse, du må ikke la deg presse til å betale for bilen du ikke vil ha. Det viktigste nå er jo at du redder pengene dine, for dette er en rustholk uten like.

• Liker 1
Lenke til kommentar

har hatt bilen på bukk og sett under. under er det ingenting å si på bilen. det er 14 dager idag siden jeg hentet bilen og omregistrerte den og han VET at jeg har fått finnanser til å kjøpe bilen.

er ogs rust rundt håndtaket på skyvedør. men det ble jeg opplyst om og det så jeg selv så den er grei. men det er liksom resten.

fyren er jo grei. men planen min er enten å få ned prisen betraktelig og så kansje selge den slik at jeg ikke taper på bilen. eventuelt går i 0 eller så må han ta den tilbake.

Du kjøpte en en bil fra en godt kjent nabo. Det er en 2006 modell Caddy, og i følge de andre trådene dine om denne bilen, fikk du en god pris. Hadde jeg vært deg hadde jeg latt det ligge. Litt rust er da ikke så farlig, du bruker jo dette som arbeidsbil?

ja jeg bruker den som arbeidsbil. men er jævli nøye med bilen siden den er såpass ny. er faktisk første gang jeg har hatt en så ny bil. ellers har jeg KUN kjørt gamler biler som er 15 år og eldre. og det har ikke vært såå nøye siden det var litt rust her og der men ikke noe betydelig for meg. men når jeg kjøper en såpass ny bil som kun er gått 110000 km og alle servicer er overholdt og fult servicehefte forventer jeg jo at bilen er slik han sier.

Endret av 1915
Lenke til kommentar

Mye av det er jo steinsprut som har utviklet seg, så det er jo tydelig at han ikke er sååå nøye.

Hadde helt klart levert tilbake bilen. Rusten kommer jo bare til å bli værre og den kommer jo til å bli mye vanskeligere å selge senere som følge av det..

Lenke til kommentar

vell. jeg sendte bildene av rusten på mms til han. han ringte meg opp med engang og vi diskuterte. han gikk ned 7000 kr i pris sa det er det greit. det ser værre ut på bildene enn i virkeligheten. for du må faktisk helt inntil bilen for å se det og det må studeres. så nå skal jeg sette den inn på et lakk verksted å få dem til å fikse det. så da er jeg fornøyd :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Du har ikke betalt. La være å betale.

2. Dere har ikke kontrakt. Han kan da ikke bevise at du kjøpte den som den er. (du bør la være å innrømme at du kjøpte den som den er, dersom det oppstår konflikt) Kontrakter egner seg bra til å beskytte selger.

Bare si rett ut at du vil ikke ha bilen for den har langt mer rust enn du trodde, videre legg til at du ikke har råd, du kommer ikke til å betale, og at han må ta bilen tilbake, enkelt og greit.

Jeg regner meg som over gjennomsnittlig bilkyndig. Når det er såpass mye synlig rust som du har avbildet, kan jeg garantere deg at de hemningsløse mengdene rust du ikke kan se kommer til å være grenseløst mye, når det er så mye rust på en dør er det garantert villt mye rust under bilen.

Sånn som jeg husker det har man en periode på 14 dager til å heve et bilkjøp, det er ofte vanskelig å gjennomføre i praksis, men siden du ikke har betalt har du en vesentlig fordel.

Fyren kommer til å bli dritsur og herje og være sint på deg, og oppføre seg som en pøbel.

Det må du overse, du må ikke la deg presse til å betale for bilen du ikke vil ha. Det viktigste nå er jo at du redder pengene dine, for dette er en rustholk uten like.

Med sånne innstillinger kan jeg godt forstå hvorfor det er såpass med tvister i Norges land hva angår kjøp og salg av bruktbil. Man kommer langt med god kommunikasjon og litt folkeskikk. Ta heller kontakt i en vennlig tone og fortell at dette var ikke helt som forespeilet. Det er ikke sikkert vedkommende var klar over tilstanden på bilen og aksepterer heving av kjøp eller reduksjon i pris. Har man gode argumenter og en vennlig tone kommer man som regel mye lengre enn om man holder tilbake betaling eller lyver.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For det første: 2006 er ikke noe ny bil, selvom du kanskje bare har hatt eldre biler tidligere. Rust som dette er helt vanlig på en 7 år gammel bil.

Og jeg forstår ikke meningen med denne tråden. Hvis du kjenner denne personen så er det vel bare å si det som det er, at du har funnet mere rust enn du fikk beskjed om. Så finner dere vel en løsning. Om han ikke er villig til å bli med på en løsning, er han jo tydeligvis ikke noe grei kar alikevel, og da er det jo bare å sette bilen i gårdsplassen hans og ikke betale.

*Edit*

Ser nå at saken ordnet seg.

Endret av Sending!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

alt i alt løste det seg til slutt. siden han satte ned prisen så satte jeg bilen på et lakkverksted. dem fiksa alle flekkene og jeg betalte 5000 kr for jobben og nå er bilen solgt. og jeg tjente 7300 kr på bilen faktisk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...