herzeleid Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg leste mer eller mindre tilfeldig gjennom kommentarfeltet i en av nettavisene og snublet over en påstand om at vi i Norge har en tidligere terrorist, Lars Gule, som i dag sitter temmelig godt i det og blir brukt som ekspert av media i enkelte saker. Jeg regner i utgangspunktet med at dette var ett halvkonspiratorisk tankespinn der alt var tatt fra løse luften og ingenting kunne bevises, men jeg googlet nå i allefall mannen. Etter å ha lest hva jeg fant om han ble jeg veldig usikker på om jeg har forstått det riktig. I følge wikipedia artikkelen om han drev han trening hos en terrororganisasjon i Libanon, bla. i hvordan man skulle benytte bomber. Han avviste at han planla å bombe noe, men har innrømmet at det var lagt planer om å drepe sivile Israelere, og han ble arrestert på flyplassen i Beirut med bomber og fenghetter. Om jeg forstod det riktig skal det ha vært snakk om å ta seg til Israel via Norge. http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Gule Det jeg lurer på er om jeg har fått med meg hele bildet, eller om det er mye her jeg har gått glipp av? For videre på siden står det at han har vært generalsekretær i Human Etisk forbund og hatt flere gode stillinger, bla. som professor. I tillegg er han å finne som ekspert i flere artikler. Har noen noe å tilføye, eventuelle rettelser? Jeg har trossalt ikke dykket ned i denne historien før nå så jeg er helt åpen for at jeg kan ha oppfattet det feil eller missforstått. Det høres rett og slett litt for utrolig ut at en som planla, og kanskje var i ferd med å iverksette, en terroraksjon i dag kan være der han er. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Det sitter mange med rufsete fortid i diverse stillinger. Man blir ikke svartelistet for all fremtid. Heldigvis. Folk driter på draget, gjør opp for sine synder, og starter på ny frisk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Gule ble aldri dømt for noe i Norge. Han ble dømt og tok sin straff i Libanon, og var således en fri mann etterpå. Men heller ikke der ble det bevist at han planla terror, selv om det åpenbart var det hans palestinske oppdragsgivere håpet på. Det er forskjell på å sprenge en bombe i en øde park midt på natten og på T-banen i rushtiden, og nå kom han aldri så langt at han gjorde noen av delene. Men dette var i '77, og han var bare et par og tyve. Generalsekretær i HEF ble han 23 år senere. Det er slett ikke noe utrolig med det, det er slik vår juridiske system fungerer. Er du ikke dømt for noe, eller du har sonet din straff, så ligger forbrytelsen bak deg. Gule hadde brukt disse 20 årene på å skaffe seg en utdannelse (doktorgrad) og vise seg som en "verdig" samfunnsborger. Det er mange mer radikale folk fra den tiden som i dag sitter i gode posisjoner i samfunnet. De er heller ikke blitt utestengt for sine meninger. Tvert om... Geir Endret 5. april 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Gule ble aldri dømt for noe i Norge. Han ble dømt og tok sin straff i Libanon, og var således en fri mann etterpå. Men heller ikke der ble det bevist at han planla terror, selv om det åpenbart var det hans palestinske oppdragsgivere håpet på. Det er forskjell på å sprenge en bombe i en øde park midt på natten og på T-banen i rushtiden, og nå kom han aldri så langt at han gjorde noen av delene. Men dette var i '77, og han var bare et par og tyve. Generalsekretær i HEF ble han 23 år senere. Det er slett ikke noe utrolig med det, det er slik vår juridiske system fungerer. Er du ikke dømt for noe, eller du har sonet din straff, så ligger forbrytelsen bak deg. Gule hadde brukt disse 20 årene på å skaffe seg en utdannelse (doktorgrad) og vise seg som en "verdig" samfunnsborger. Det er mange mer radikale folk fra den tiden som i dag sitter i gode posisjoner i samfunnet. De er heller ikke blitt utestengt for sine meninger. Tvert om... Geir Nei jeg så den delen, men stusser på at han trossalt ble tatt med sprengstoff. Han planla vell antagelig noe, selv om det som du sier kan ha dreid seg om en operasjon uten ofre. Han har jo heller ikke gjort noe ulovlig i Norge, men jeg ble likevell satt ut over at dette nermest er glemt. Jeg levde ikke på den tiden en gang, så for meg var det helt ukjent. Jeg var klar over at gamle kommunister og raddiser sitter i høyere stillinger, men en terrorist hadde jeg ikke trodd. Men samtidig bra at folk får muligheten, og klarer, å forandre seg. edit. Har du forresten flere eksempler? Regnet nesten med at du hadde en del å bidra med i denne sammenhengen Endret 5. april 2013 av herzeleid Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Nei jeg så den delen, men stusser på at han trossalt ble tatt med sprengstoff. Han planla vell antagelig noe, selv om det som du sier kan ha dreid seg om en operasjon uten ofre. Han har jo heller ikke gjort noe ulovlig i Norge, men jeg ble likevell satt ut over at dette nermest er glemt. Jeg levde ikke på den tiden en gang, så for meg var det helt ukjent. Jeg var klar over at gamle kommunister og raddiser sitter i høyere stillinger, men en terrorist hadde jeg ikke trodd. Men samtidig bra at folk får muligheten, og klarer, å forandre seg. Jeg er eldre, og jeg har saken svakt i minne. Det var ganske mye skriverier i aviser, og prat i radio, og han fikk mye pepper, men også en del støtte. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Jeg var klar over at gamle kommunister og raddiser sitter i høyere stillinger, men en terrorist hadde jeg ikke trodd. En potensiell terrorist. Har du forresten flere eksempler? Regnet nesten med at du hadde en del å bidra med i denne sammenhengen Jeg er jevnaldrende med Gule. Ikke at vi vanket i de samme kretser. Det er viktig å huske at datdens venstreradikale nordmenn - som dagens - mest hadde det i kjeften. Det var ingen våpentrening eller terrorplaner. Den slags hørte hjemme hos datidens nynazister. (Som "heldigvis" nesten bare brukte dem på hverandre i maktkamper og forskrudd internjustis.) Geir Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 * Det er viktig å huske at datdens venstreradikale nordmenn - som dagens - mest hadde det i kjeften. Det var ingen våpentrening eller terrorplaner.* Geir Var det ikke noe våpentrening hos enkelte medlemmer av AKP på 70'tallet, eller husker jeg feil? Geir 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 En potensiell terrorist. Jeg er jevnaldrende med Gule. Ikke at vi vanket i de samme kretser. Det er viktig å huske at datdens venstreradikale nordmenn - som dagens - mest hadde det i kjeften. Det var ingen våpentrening eller terrorplaner. Den slags hørte hjemme hos datidens nynazister. (Som "heldigvis" nesten bare brukte dem på hverandre i maktkamper og forskrudd internjustis.) Geir Nei det er klart han ikke fikk gjennomført, men for min del vil jeg si man fortsatt er terrorist om man blir stoppet underveis, men akkurat hvilket ord vi bruker er for så vidt mindre viktig. Som sagt visste jeg ikke særlig mye om mannen fra før, men han virker da fortsatt veldig aktiv, og utifra hva jeg leser ser han ut til å være mer eller mindre i samme område politisk i dag, som den gang. Har han unnskyldt og tatt avstand fra det han drev med før? Jeg mener ikke dette som noen svertetråd eller noe sånt, men jeg ble rett og slett litt satt ut av at en mann med en slik historie kan være der han er i dag, og faktisk bli tatt så seriøst uten at det stilles spørsmål ved hans fortid. Samtidig står det respekt av ett samfunn som klarer å få en sånn mann på fote igjen og ikke fordømmer han ned i rennesteinen. Om en person med tilsvarende bakgrunn, men på andre siden av den politiske skalaen, vill fått samme støtte spørs dog. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Var det ikke noe våpentrening hos enkelte medlemmer av AKP på 70'tallet, eller husker jeg feil? Jeg tror det er en myte. Man må huske på at AKPs mål var å radikalisere arbeiderklassen og derved framskynde revolusjonen. De var fjernt fra tenkningen til Baader Meinhof og lignende som ikke hadde tid til å vente. Det var Bernt Hagtvedt som siterte en danske(!) på dette for ti år siden. Hagtvedt påstod da også senere at det han mente var at AKPere avtjente verneplikten, og dermed fikk våpentrening. At påstanden om væpnede kadre ble gjentatt senere (Sjøli, uten kilder) gjør den ikke mer sannsynlig. Geir Endret 6. april 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Var det ikke noe våpentrening hos enkelte medlemmer av AKP på 70'tallet, eller husker jeg feil? Geir Faren til en kompis av meg var veldig aktiv i AKP på den tiden, og ifølge kompisen min var veldig mange av de andre medlemmene med i Heimevernet, som hans far også var, for å sikre seg trening og våpen. Hvor god kilde han var spørs likevell. Det var en fase hvor vi syntes revolusjon og kommunisme var veldig tøft 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Om en person med tilsvarende bakgrunn, men på andre siden av den politiske skalaen, vill fått samme støtte spørs dog. Samfunnet er åpenbart urettferdig mot nazister. Jeg klarer ikke å tvinge frem så mange tårene av den grunn. Vi burde - etter min mening - åpenbart være mer skeptiske til venstreekstreme, men når vi ikke er det så er ikke løsningen å være like slepphendt den andre veien. Geir Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Samfunnet er åpenbart urettferdig mot nazister. Jeg klarer ikke å tvinge frem så mange tårene av den grunn. Vi burde - etter min mening - åpenbart være mer skeptiske til venstreekstreme, men når vi ikke er det så er ikke løsningen å være like slepphendt den andre veien. Geir Nei det er ikke min løsning heller... Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det høres rett og slett litt for utrolig ut at en som planla, og kanskje var i ferd med å iverksette, en terroraksjon i dag kan være der han er. Det er mer vanlig at terrorister blir politikere; McGuinness, Mandela, Arafat, etc (motsatte overgang er også like grei). Dette siden midlene de bruker er identiske med de midlene staten bruker, faktisk stammer utrykket terrorisme fra Statens bruk av disse virkemidlene under Robespierre i Frankrike. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Gule ble aldri dømt for noe i Norge. Han ble dømt og tok sin straff i Libanon, og var således en fri mann etterpå. Men heller ikke der ble det bevist at han planla terror, selv om det åpenbart var det hans palestinske oppdragsgivere håpet på. Det er forskjell på å sprenge en bombe i en øde park midt på natten og på T-banen i rushtiden, og nå kom han aldri så langt at han gjorde noen av delene. At han ville bombe "symbolsk" uten tap er vel kun fra en kilde. Gule selv. Og oppdragsgiver er vel forsåvidt en omskrivelse for å gjøre det penere i klangen. DLFP tok ikke kontakt med Gule, det var Gule som tok kontakt med DLFP. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Han tok kontakt med DLFP ja, men det er ikke godtgjort at han gjorde det for å delta i terror. At vi bare har ham selv som kilde gjør at vi aldri får svaret på det. Da kan man selvsagt spekulere, men vi står igjen med at politiet her og i Libanon ikke beviste et slikt forsett. Og da er man uskyldig inntil det motsatte er bevist. Geir Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Han tok kontakt med DLFP ja, men det er ikke godtgjort at han gjorde det for å delta i terror. Nei for bomben han hadde med seg til flyet var vel bare til pynt.... 1 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Nei for bomben han hadde med seg til flyet var vel bare til pynt.... Han hadde ingen bombe. Han hadde 750g sprengstoff og fenghetter. Ingredienser til en bombe, men ingen ferdig bombe. Hadde han hatt det ville nok fengselsstraffen han fikk blitt betydelig lenger. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Er dynamittgubber blitt forbudt nå da? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Er dynamittgubber blitt forbudt nå da? Han var ikke gubbe da, dette var på 70-tallet mens han enda var en ung mann. 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Nei for bomben han hadde med seg til flyet var vel bare til pynt.... Det spiller forsåvidt ingen rolle i denne sammenheng. Det er politiet som etterforsker og rettssystemet som dømmer, ikke vi, og de (både det norske og det libanesiske) kom til at terroristisk forsett ikke var bevist. Derfor ble han aldri tiltalt i Norge, og i Libanon ble han bare straffet for besittelse av sprengstoffet. Tok de feil? Kanskje, men frifunnet mann er formelt uskyldig. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå