hallopådo Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 hei:) i fjor høst kjøpte jeg en derbi drd pro 09 modell. den var da vanskellig å starte etter den hadde stått en natt eller bare et par timer. jeg tenkte da at det kanskje bare var kaldt, men i vinter har den stått i garasje og nå på våren er den like vanskellig og har samme problemet: jeg er noen ganger på vei til å få start men så bare dauer den ut etter noen sek. jeg får det oftest til etter 2-3 trillstarter, og etter jeg har kjørt den varm starter den lett med kicken. jeg synes dette blir alt for tungvint. jeg har fått en som har mer peiling til å se på den. Han har blant annet sjekket at pluggen gir gnist og har renset forgassern. på forhånd takk! Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Bytt til ny bensin eller bruk kondensfjerner i den nåværende bensinen Lenke til kommentar
hallopådo Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Har tatt kontakt med selger av mopeden. Han sa det var en spesiell teknikk som han brukte. det var å: 1. ha choken på 2. starte med kicken 3. med det samme du har fått start, skyver du choken inn og gasser fort opp og ned til det er liv i den. dette må skje raskt. dette funket, men var likevel vanskellig, og ingen garanti for start andre som bruker lignende teknikk, eller vet hvorfor jeg må bruke denne teknikken? det har nok noe med bensintilførselen å gjøre...? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Har selv en Gilera, som bruker samme delene som Derbi, og har opplevd det samme. Har derfor opprettet meg en teknikk som funker bra. Har choken på, og start mopeden. Få mopeden i gang, og la den gå med choke i noen få sekunder. Ta deretter choken av/ned, men hold choken så halvveis oppe i mens du gasser forsiktig. Gjør dette i en 15-20 sek. Slipp så choken. Funket for meg i de to årene jeg har hatt min moped Kan ikke si jeg var noen fan av forslaget til selgeren. Du burde ALDRI dra mopeden opp i høyt turtall når motoren er kald. Dette er ikke bra for mopeden. Gass heller forsiktig. Lenke til kommentar
hallopådo Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Har selv en Gilera, som bruker samme delene som Derbi, og har opplevd det samme. Har derfor opprettet meg en teknikk som funker bra. Har choken på, og start mopeden. Få mopeden i gang, og la den gå med choke i noen få sekunder. Ta deretter choken av/ned, men hold choken så halvveis oppe i mens du gasser forsiktig. Gjør dette i en 15-20 sek. Slipp så choken. Funket for meg i de to årene jeg har hatt min moped Kan ikke si jeg var noen fan av forslaget til selgeren. Du burde ALDRI dra mopeden opp i høyt turtall når motoren er kald. Dette er ikke bra for mopeden. Gass heller forsiktig. men problemet er at den dauer ut nesten med en gang... Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Da "leker" du ikke med choken lenge nok Ikke ha choken helt oppe, men ha den ca. halvveis i mens du gasser. Slipp choken, gass, og halvveis igjen. Gjør det i ca. 20 sek. Da vil du se det kommer en del eksos fra potta (ikke brutalt mye, men litt), noe som alltid har vært et godt livstegn for meg. Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Høres ut som om du må stilles forgasseren. Vil tippe et par runder på blandings skruen vil løse problemet ditt. Ligger et par fine forgasser veiledere på mopedportalen.com som forklarer fint :-) Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Kan godt være problemet det ja. Har egentlig aldri vært noen hindring for meg, så har ikke giddet å sjekke det ut da jeg har funnet en løsning som funker. Å bytte tennplugger hjalp i hvert fall ikke, for det gjorde jeg. Er dog 18, og har bil, men gleder meg til å få ut mopeden igjen. Utrolig moro! (Har trim. Er ikke mye moro med 45 km/t) Lenke til kommentar
hallopådo Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) blandings skruen... er det den skruen du kan nå, og skru med hendene for å regulere bensintilførselen ellerno?? han som som så på den(med mer peiling) regulerte i hvertfall fram og tilbake med en skrue i nærheten av motoren takk for svar forresten! Endret 8. april 2013 av hallopådo Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Kan være riktig det ja, også kjent som "dyse". Å dyse opp et lite hakk kan være løsningen, men bør ikke være nødvendig om mopeden er original. Lenke til kommentar
hallopådo Skrevet 8. april 2013 Forfatter Del Skrevet 8. april 2013 Kan være riktig det ja, også kjent som "dyse". Å dyse opp et lite hakk kan være løsningen, men bør ikke være nødvendig om mopeden er original. mopeden er orginal sånn som den står nå, men har vært trimma:) Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Dyse har ingenting med tomgang / start å gjøre. Det er blandingsskruen og tomgangsskruen. Tomgangsdyse bestemmer også, men det er nok ikke problemet her. Som sagt, så på forgasserveileder på mopedportalen.com, så står alt forklart! Lenke til kommentar
hallopådo Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Dyse har ingenting med tomgang / start å gjøre. Det er blandingsskruen og tomgangsskruen. Tomgangsdyse bestemmer også, men det er nok ikke problemet her. Som sagt, så på forgasserveileder på mopedportalen.com, så står alt forklart! mopedportalen er stengt grunnet flytting til ny server... Endret 9. april 2013 av hallopådo Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 mopedportalen er stengt grunnet flytting til ny server... Ikke nå lenger Min favoritt: http://www.mopedportalen.com/forum/topic/154290-forgasser-veileder-1try/ Ellers: http://www.mopedportalen.com/forum/topic/962-hvordan-justere-en-forgasser-riktig/ http://www.mopedportalen.com/forum/topic/104923-veileder-om-gasser/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå