Gå til innhold

Dagpenger og utregning?

Parafan

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan er utbetaling av dagpenger? Jeg klarer ikke å finne noen eksempler som går på mitt tilfelle.

For det første vet jeg at man mottar 62,4% av BRUTTO årslønn året før, eller et snitt av det 2-3 siste årene om man kommer bedre ut.

Så vet jeg også at man ikke kan jobbe mer enn 50% av det man pleide dersom man skal ha dagpenger utbetalt?

Så viss jeg hadde en 80% stilling, da kan jeg vel ikke jobbe mer enn 40% når man mottar dagpenger? Er dette rett? Viss 4 dager (30timer) i uken tilsvarer 80%, så for å holde seg innen "dagpenge" grensa så blir det 2 dager i uken? (15timer?)

Tingen er det at jeg har hatt 2 deltids stillinger som har ca gitt meg en 80% jobb sammenlagt. Jeg har fortsatt den ene jobben i behold hvor jeg har ca 2 dager i uka. Jeg jobbet ca 1300 timer ifjor, og jeg har tjent 285 000. Akkurat nå har jeg mistet den ene jobben.. Men jeg har heldigvis fortsatt den ene. Jeg er egentlig på utkikk etter en 100% stilling. MEn tror jeg kvalifiserer til dagpenger ettersom jeg faktisk "ER" i arbeid.

Alt i alt så har jeg endel ting ganske klart. Men hvordan er utregningen av dagpenger??? Vil noen rette meg her?

1. Dersom jeg mottar 285 000 * 0,624 = 177 840 (årslønn i form av dagpenger) 14820 pr mnd? Skal jeg dele 177 840 på 12 eller 11? mtp på at det er en ferie mnd i året?

2. Hvis jeg jobber 2 dager i uken, blir dagpengene mine forminsket etter hvor mye jeg tjener? Altså viss jeg tjener 3000,- på 2 dager i min nåværende deltidsjobb, får jeg utbetalt bare 11820,- fra NAV? Eller er det 14820 + at jeg får tjene max 3000 i mnd / jobbe 40% stilling?

Kanskje dette ble et litt rotete innlegg. takker for svar

Endret av Parafan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fastsettes en "vanlig ukentlig arbeidstid", som går på hvor mye du jobbet før du ble arbeidsledig. Du kan ikke jobbe mer enn halvparten av dette, regnet i antall timer. Inntekt per time er irrelevant, antall timer arbeidet er avgjørende.

Utregningen av stønaden, som utbetales hver fjortende dag, er som følger:

285 000 (din årsinntekt) * 0,0024 * 10 * (1-(antall arbeidstimer / fastsatt vanlig ukentlig arbeidstid)).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Det skal fastsettes en "vanlig ukentlig arbeidstid", som går på hvor mye du jobbet før du ble arbeidsledig. Du kan ikke jobbe mer enn halvparten av dette, regnet i antall timer. Inntekt per time er irrelevant, antall timer arbeidet er avgjørende.

Utregningen av stønaden, som utbetales hver fjortende dag, er som følger:

285 000 (din årsinntekt) * 0,0024 * 10 * (antall arbeidstimer / fastsatt vanlig ukentlig arbeidstid).

Bare nyskjerrig. Hvor har du utregningen din fra? Årslønn x 0,0024 x 10??? Har lett etter en formel på dette men fant ingen. Så hvordan påvirker en deltidsjobb stønaden min frem til jeg finner meg en ny 100% jobb? Viss vi forutsetter at jeg hadde ca 4 dager i uken som "vanlig ukentlig arbeidstid"

Har jeg da krav på 13680 i mnd. Eller stønad hver 14. dag på 6840kr + at jeg KAN jobbe 2 dager i uken å få lønn for dette uten at jeg mister min stønad?

2 ekstra spørsmål.

Jeg synes lønnsgrunnlaget er litt forvirrende. Jeg har jo tjent 100 000 i den ene jobben som jeg fortsatt har i behold. Det er vel ikke slik at de beregner årsinntekt kun i fra den jobben jeg har mistet? (som er resterende 185000?)

Jeg satt forresten i et borettslagstyre fram tii 2012 og fikk dermed honorar for dette som jeg har skattet for også. Tror du dette vil telle med når NAV beregner årsinntekta mi?

Lenke til kommentar

Bare nyskjerrig. Hvor har du utregningen din fra? Årslønn x 0,0024 x 10???

Dagpenger utregnes per diem, altså per dag, jfr. folketrygdloven pgf 4-12. Dagsatsen er 2,4 promille (0,24 %) av beregningsgrunnlaget. Beregningsgrunnlaget er din arbeidsinntekt (og enkelte likestilte inntekter) i kalenderåret før du ble arbeidsledig, jfr. pgf 4-11.

Har lett etter en formel på dette men fant ingen. Så hvordan påvirker en deltidsjobb stønaden min frem til jeg finner meg en ny 100% jobb? Viss vi forutsetter at jeg hadde ca 4 dager i uken som "vanlig ukentlig arbeidstid"

"Vanlig ukentlig arbeidstid" regnes ut i timer, ikke i dager. Men vi forutsetter 30 timer i uken som vanlig arbeidstid (4*7,5).

Har jeg da krav på 13680 i mnd. Eller stønad hver 14. dag på 6840kr + at jeg KAN jobbe 2 dager i uken å få lønn for dette uten at jeg mister min stønad?

Stønaden utbetales hver fjortende dag, ikke hver måned. Du kan jobbe inntil 50 % av den fastsatte ukentlige arbeidstid uten at stønaden faller helt bort, jfr. folketrygdloven pgf 4-13. Stønad faller bort time for time. Bygger vi videre på regnestykket i mitt tidligere innlegg:

285 000 (din årsinntekt) * 0,0024 * 10 * (1-(antall arbeidstimer / fastsatt vanlig ukentlig arbeidstid)).

ved å sette inn antall arbeidede timer i fjortendagersperioden (si 15 timer arbeidet, to fulle arbeidsdager) og en ukentlig arbeidstid på 30 timer, kommer vi til følgende stønadsmengde:

285 000 * 0,0024 * 10 * (1-(15 / 30) = 0,5) = 3 420 kr hver fjortende dag.

Øker du arbeidet til 15,5 timer faller stønaden bort i sin helhet, fordi du ikke kan jobbe mer enn 50 % av din tidligere arbeidstid.

2 ekstra spørsmål.

Jeg synes lønnsgrunnlaget er litt forvirrende. Jeg har jo tjent 100 000 i den ene jobben som jeg fortsatt har i behold. Det er vel ikke slik at de beregner årsinntekt kun i fra den jobben jeg har mistet? (som er resterende 185000?)

Beregningsgrunnlaget er all inntekten din. Jobben du fortsatt har blir trukket fra (slik at du ikke får både lønn og dagpenger) ved at du melder fra antall timer du jobber i den jobben og blir trukket på meldekortet.

Jeg satt forresten i et borettslagstyre fram tii 2012 og fikk dermed honorar for dette som jeg har skattet for også. Tror du dette vil telle med når NAV beregner årsinntekta mi?

Ja, slike honorarer innberettes som arbeidsinntekt og tas med i beregningsgrunnlaget.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Trodde ikke man fikk dagpenger når man hadde jobb jeg?

Joda. Nå har jeg funnet ut at man kan motta "graderte" dagpenger. Så har funnet ut at dagpenge grunnlaget mitt er 684kr. (285 000 * 0,0024) Det betyr at jeg egentlig får betalt 684kr dagen fra NAV! Og hvis jeg lever meldekort på at jeg har jobbet 7,5 time hos arbeidsgivern min engang på to uker så trekker de meg med 684kr når pengene utbetales?

Eksempel: dagpenger hver 14.dag

684kr * 10(10 arbeidsdager på 2 uker) = 6840kr

6840 - 684kr = 6156kr brutto utbetalt fra NAV, før skatt. Så man blir trekt 684kr for å ha jobbet 7,5 time.

Men hvordan beregner de "vanlig ukentlig arbeidstid" for meg? Jeg TROR jeg må dele totalt antall arbeidstimer på 260. (Ettersom NAV sier at dagpenger tilskuddet skal tilsvare 62,4% av årslønna så må jo det være 260? Fordi Årslønn * 0,624% = Årslønn * 0,0024 * 260 ) Vet du noe om dette krikkert? Jeg tror det er i realiteten nærmere 250 - 253 arbeidsdager i året pga helg, helligdager - og 5 uker ferie. Men de bruker sikkert en standard sats på 260? Et annet godt utgangspunkt at 7,5 * 260 = 1950 timer. (et årsverk ifølge wikipedia)

1300 / 260 = 5 * 5 * 2 = 50

5timer pr dag * 5 dager * 2 uker = 50 timer på 2 uker er "100% vanlig arbeidstid for meg" Ergo kan jeg IKKE jobbe mer enn 25 timer (50%) på 2 uker før ALLE mine "graderte dagpenger" faller bort?

Jeg lurer på hvordan den graderte utbetalingen min fra NAV ser ut dersom jeg jobber AKKURAT 25 timer kontra 25,5... Fordi jeg mister jo alt på 25,5 timer... Mens 25 timer ville tilsvare en reduksjon på 2280kr? (684 / 7,5 * 25) Er mulig jeg har surret virkelig her! Men forstår ellers ikke hvordan de skal gradere dagpengene! forutsetter at graderingen er lineær og ikke progressiv...

Nå skjønner jeg faktisk hvorfor folk sier det "ikke lønner seg å jobbe" viss det er usikkerhet om hvor mange timer man får fra arbeidsgiver. For å prøve å ikke avsløre timelønnen min, men jeg må sikre meg OVER 50 timer på 2 uker. Alt mellom 25 og 50 timer på 2 uker gir tap i form av jeg får mindre betalt fra arbeidsgiver enn hva jeg får fra NAV totalt... I mitt "student" tilfelle har jeg hatt 2 dårlig betalte jobber... men kan tenke meg det er enda lettere for folk som har hatt en ordentlig og bedre betalt jobb å takke nei til arbeid. Fant også ut at maks dagpenger er 1183kr. Altså er maks dagpenge grunnlag 492 732kr.. All lønn over det kan ikke NAV beregne dagpenger for deg.

Endret av Parafan
Lenke til kommentar

"Vanlig arbeidstid" beregnes etter reglene i dagpengeforskriften kapittel 11. Du kan aldri få en vanlig arbeidstid per uke på mer enn 40 timer. For deg er det pgf 11-2 første og annet ledd som nok regulerer dette:

Som vanlig arbeidstid regnes den arbeidstiden medlemmet hadde i siste arbeidsforhold forut for arbeidstidsreduksjonen, når dette eller disse har vart i minst seks måneder.

Vanlig arbeidstid settes til gjennomsnittlig arbeidstid siste tolv måneder forut for fremsetting av krav om dagpenger (kravtidspunktet) dersom

- medlemmet har hatt varierende arbeidstid de siste seks måneder forut for arbeidstidsreduksjonen eller

- arbeidsforhold som nevnt i første ledd, har vart i mindre enn seks måneder.

Din arbeidsgiver oppgir hvor mange arbeidstimer du hadde i arbeidsforholdet på skjema NAV 04-08.03. Man regner gjennomsnitt av alle arbeidstimer i en gitt tidsperiode, for å finne ukentlig arbeidstid. Det vil si 26 uker i halvåret eller 52 uker i året (litt forenklet).

Mitt tidligere innlegg beskriver hvordan du regner ut graderte dagpenger.

Lenke til kommentar

"Vanlig arbeidstid" beregnes etter reglene i dagpengeforskriften kapittel 11. Du kan aldri få en vanlig arbeidstid per uke på mer enn 40 timer. For deg er det pgf 11-2 første og annet ledd som nok regulerer dette:

Din arbeidsgiver oppgir hvor mange arbeidstimer du hadde i arbeidsforholdet på skjema NAV 04-08.03. Man regner gjennomsnitt av alle arbeidstimer i en gitt tidsperiode, for å finne ukentlig arbeidstid. Det vil si 26 uker i halvåret eller 52 uker i året (litt forenklet).

Mitt tidligere innlegg beskriver hvordan du regner ut graderte dagpenger.

Men jeg har jo fått tilbake det skjemaet fra arbeidsgiver. Og de orka ikke å fylle ut for hvor mange timer jeg hadde jobbet for hver uke, fordi det er jo ikke oversikt over det på lønnsslippene. Der får man bare måned for måned. Istede skreiv sjefen opp en total sum som gikk fra dato til dato. f.eks 01.04.2012 til 01.04.2013... I en tredje jobb jeg hadde i 2012 men som har gått konkurs, ja da må jeg bare ta med lønnsslipp sier de på NAV...Så får de regne ut hvor mange timer jeg hadde i samme periode. Da blir det vel til at de bare tar alle timene jeg kan dokumentere jeg har jobbet mellom 01.04.12 og 01.04.2013 som jeg har anslått til å være ganske nært 1300.

285 000 * 0,0024 * 10 * (1-(15 / 30) = 0,5) = 3 420 kr hver fjortende dag. <-- Er dette graderings eksempelet? Så stønaden blir faktisk halvert dersom jeg jobber "max" ?

Endret av Parafan
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hvis du jobber 50 % av din tidligere arbeidstid blir stønaden halvert, ja.

Meldekortperioden er på 14 dager. Er det sånn at hvis man jobber 3 dager den enen uken (man får f.eks et tilkallingsoppdrag) og to dager den andre uken, så "mister" man dagpengene for hele meldekortperioden (altså jobber over 50% i 14-dags perioden).

Enn hvis man jobber over 50% den ene uken, og ikke i det hele tatt den andre uken, men allikevel tilsammen under 50% i 14-dagers perioden. Får man dagpenger for de dagene man ikke er i jobb, for begge ukene, eller mister man hele perioden?

Eller er det sånn at man bare "mister" dagpengene for den uken man jobber 3 dager (altså over 50%), men man får dagpenger for den andre uken (de tre dagene man ikke er i arbeid).

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske enkelt. NAV fastsetter en "vanlig arbeidstid" som tilsvarer den arbeidstiden du hadde før du ble arbeidsledig. For mange vil dette være 37,5 timer per uke, eller 75 timer per meldeperiode.

Jobber du mer enn 37,5 timer per meldeperiode (37,5 timer per 75 timer) vil du tape alle dagpengene for den meldeperioden, uavhengig av hvordan disse timene er fordelt.

Lenke til kommentar

Du er kvalifisert til tapt arbeidsinntekt. For å ha dagpenger må du være arbeidsledig eller ha deltidsjobb. Men NAV kan trolig dekke en del penger for deg siden du ikke har full inntekt.

Jobber du 1-50% har du krav på penger fra NAV for tapt arbeidsinntekt.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+4-3.+Tap+av+arbeidsinntekt+og+arbeidstid.354388.cms

Tap av arbeidstid 1. Innledning

or å anses som arbeidsledig i henhold til regelverket om dagpenger, må arbeidssøker ha en reduksjon i arbeidstid i forhold til fastsatt vanlig ukentlig arbeidstid. Som vanlig arbeidstid regnes den arbeidstiden vedkommende hadde før ledigheten inntraff eller før arbeidstiden ble redusert.

• For å ha rett til ordinære dagpenger og dagpenger under ordinær permittering iverksatt etter 1.1.2012, må vanlig arbeidstid være redusert med minst 50 prosent, se folketrygdloven § 4-3 andre ledd.
  • For å ha rett til dagpenger under ordinær permittering når permitteringen er iverksatt før 1.1.2012, må vanlig arbeidstid være redusert med minst 40 prosent, se folketrygdloven § 4-7 tredje ledd, jf tidligere forskrift om dagpenger under arbeidsløshet § 6-8.
  • For permitterte i fiskeindustrien må vanlig arbeidstid fra og med 01.07.2012 være redusert med minst 40 prosent, jf. folketrygdloven § 4-7, tredje ledd, se forskrift om dagpenger om arbeidsløshet § 6-6 nr. 4.
Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Meldekortperioden er på 14 dager. Er det sånn at hvis man jobber 3 dager den enen uken (man får f.eks et tilkallingsoppdrag) og to dager den andre uken, så "mister" man dagpengene for hele meldekortperioden (altså jobber over 50% i 14-dags perioden).

Enn hvis man jobber over 50% den ene uken, og ikke i det hele tatt den andre uken, men allikevel tilsammen under 50% i 14-dagers perioden. Får man dagpenger for de dagene man ikke er i jobb, for begge ukene, eller mister man hele perioden?

Eller er det sånn at man bare "mister" dagpengene for den uken man jobber 3 dager (altså over 50%), men man får dagpenger for den andre uken (de tre dagene man ikke er i arbeid).

Ikke tenk dager tenk timer. Og ja dersom totalen per meldekort (ett meldekort= en meldeperiode) overstiger 50% av fastsatt arbeidstid mister du utbetaling for den meldeperioden.

Dersom man jobber deltid og i perioder har jobbet ekstra (f.eks. overtid og ferievikar) er det viktig å få dette med i timegrunnlaget. Ta derfor med lønnslipper eller annen dokumentasjon som bevis, ellers har krikkert veldig god kontroll :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...