Gå til innhold

LCD Tv til gaming?


MrFoss

Anbefalte innlegg

Jeg skal være ærlig på at jeg ikke kjenner nok til detaljene når det gjelder TVer nå, men jeg vil tipse om at du bør se spesifikt etter input-lag - for TVer generellt er nok neppe tunet for å ha veldig lav input-lag tid, hvilket er viktig for raske FPS spill dersom du spiller slikt og har strenge krav (hvis ikke så er det ikke på langt nær så farlig om det er noen millisekunder mer eller mindre som regel).

 

respsonstiden på pixlene er nok sikkert ikke så ille, men det er nettop poenget - input lag er ikke det samme som responstiden - så vær obs på dette når du kjøper ihvertfall. Problemet er vel kanskje å finne reviews som dekker dette for TVer. Slikt måles ofte i gode reviews for PC monitorer, spesiellt de ment for gaming, men det er neppe så mye et fokus for testing for TVer så det kan være vanskelig å finne data på dette...

 

-Stigma

Jeg vet at hdtvtest.co.uk pleier å teste lag. De benytter et kamera og teller antall frames forskjell mellom en CRT og TVen som testes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gir best bildekvalitet av en god tv og en god monitor når den brukes til alt annet enn raske spill? F.eks. surfing, kontorarbeid, hd tv-serier, Minecraft.

 

Det spørs veldig på hviket paneltype du bruker for monitoren. Det finnes monitorer for forskjellige bruksområder. Noen paneler er veldig gode på farger og konstrast og egnet til photoshop, videoediting og film mens andre er veldig raske osv. Du skal lett kunne finne en monitor som fokuserer på de samme tingene som en typisk TV gjør (generell bildekvalitet, konstrast og farger) om du ønsker det. Jeg anntar det er litt værre å finne en TV med "gaming monitor" egenskaper. DU bør nok først bestemme deg for hvilken skjermstørrelse som passer behovet ditt best. En 40" TV med 1080p er nok ikke særlig egnet til en typisk kontorkrok. Sitter du veldig nær en slik stor skjerm så er en slik oppløsning alt for lite tett for størrelsen og det er ikke ideelent om du faktisk nå flytte rundt på hodet for å se ting - slikt bruk du veldig fort sliten av i lengden når du arbeider selv om du kanskje ikke tenker så mye på det.

 

LED-LCD TVer i dag vil nok være helt fint egnet til generelt PC-bruk om du sitter på passende avstand dog, og selv FPS spill så lenge du ikke er superkresen på responstid og input-lag. Det er mest i "competitive" spilling at du faktisk trenger en spesialisert skjerm til slikt, og selv da mest for FPS og lignende twitch-spill. Tviler på at en gjennomslittlig rask LED-TV vil føles som en begresning i ting som minecraft eller Skyrim selv om de er mye tregere enn dedikerte gaming monitorer relativt sett. Folk som ikke er gamere merker jo ofte ikke forskjellen en gang på slikt ting...

 

Jeg er litt usikker på om plasma og andre teknologier er like egnet for PC bruk i forhold til skarphet på tekst og denslags - dette vet jeg rett og slett ikke da jeg ikke har eid plasma. Det er verdt å undersøke dog, for skarphet på tekst er veldig viktig for PCbruk så du ikke blir sliten i øynene. En skjerm godt egnet for film trenger ikke nødvendigvis veldig skarpe pixler, men når man skal lese på skjermen så er det superviktig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle har jeg skjermen foran meg på kontorbordet. Størrelse 27"-30" er bra med 1920x1080 oppløsning. At teksten er lettleselig og behagelig å se på er veldig viktig slik at jeg ikke sliter ut øynene når jeg sitter timesvis med noe. Noen monitorer er så dårlige at ikke en gang få minutter duger. ISP LED LCD er vel det beste panelet man kan få kjøpt når det gjelder bildekvalitet. Muligens jeg går for to forskjellige typer paneler i fremtiden, et for bildekvalitet og et for spilling.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om plasma og andre teknologier er like egnet for PC bruk i forhold til skarphet på tekst og denslags - dette vet jeg rett og slett ikke da jeg ikke har eid plasma. Det er verdt å undersøke dog, for skarphet på tekst er veldig viktig for PCbruk så du ikke blir sliten i øynene. En skjerm godt egnet for film trenger ikke nødvendigvis veldig skarpe pixler, men når man skal lese på skjermen så er det superviktig.

 

-Stigma

Angående plasma:

Hvis plasmaen har riktig type bildebehandling slik at den matcher output fra PCen pixel for pixel fungerer plasma utmerket til PC. Du ser dette i spesifikasjoner som "Full 4:4:4 reproduction". Jeg har mest kjennskap til Panasonic sine modeller, og der pleier man måtte litt opp i pris før dette er inkludert.

 

Bruker selv en plasma-TV som ikke har dette. Fungerer bra i spill og film, har for så vidt ikke særlig problemer med lesing av tekst heller, men helt skarp er den ikke, så det er ikke noe jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...