Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan feil i Mechatronic gi unormal slitasje på girkasse?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Audi A3 2008 1,9TDI med automatgir, jeg tror det er S-tronic (den har 6 gir, D-mode og S-mode). Den har gått 61.000 km.

Jeg kjøpte bilen for kort tid siden, og har merket at bilen lugger, gynger/jokker, rykker. Spesielt når jeg står stille og skal i gang. Når jeg trykker inn gassen forsiktig så får motoren turtall før giret slår inn, noe som fører en hard rykk-start. I nedoverbakke i 1-gir gynger/jokker bilen. Rykking og litt gynging også ved nedbremsing i lyskryss. Ved rygging rykker det i bilen tre-fire ganger før den får fart. Mer om dette i en annen post.

Tok med bilen til Audi-verksted, og de konstaterte at Mechatronic-styreenheten var skadet/feilprodusert. Får ny på reklamasjon når de får delen tilsendt fra Tyskland. Dette skal forøvrig være en kjent feil med disse bilene.

Jeg spurte om feil i styreenheten kan føre til unormal slitasje på girkassa, men det mente verkstedet at det absolutt ikke kunne gi. Jeg vet ikke helt om jeg stoler på akkurat det, med tanke på lydene, rykkingen og jukkingen i bilen/kassa. Hva tror dere? Sliter dette på kassa? Bør jeg få den sjekket hos NAF før reklamasjonsretten går ut?

Edit: leser følgende på Dinside.no:

En automatisk girkasse er sensitiv for feil i bilens elektronikk. På nyere biler er det nemlig elektroniske signaler fra motoren som forteller girkassen om når den skal gire. Oppstår det en feil i elektronikken (og det gjør det som kjent fra tid til annen) kan det hende girkassen ikke girer når den skal. Dette vil påføre både motoren og girkassen unødvendig slitasje. Derfor kan det være lurt å skanne motorens elektronikk for feil hver gang bilen er på service. Dette er ingen komplisert operasjon; en bilmekaniker med riktig kunnskap og verktøy gjør det på under 5 minutter. Dermed blir heller ikke merkostnadene store.
Endret av Iriver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...