Farfar Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Vil i løpet av neste uke få behov for en bærbar PC. Og jeg har sett på NC4000 og NX7000. Hvilken av disse to er egentlig best? Noen som selv har noen av disse to og kan skrive plussider og minussider ved produktet? Noen motforestillinger eller innvendinger taes imot med takk! Har lest at NC4000 ikke har optisk harddisk og det har i tillegg stått på minussiden på review-summary. Hva vil dette si? Taper jeg noe på at den ikke er optisk? Opprinnelig er jeg ute etter en god bærbar PC som bør være Centrino, jeg skal bruke den til surfing, samt utvikling av webprodukter, grafisk design og illustrasjon på jobben. Vil da ha behov for programmene Illustrator, Quark Express, 3D Studio Max, Word, Photoshop o.l. Håper disse PC'ene vil takle disse programmene godt? Videre leste jeg, også på minussiden, at NC4000 hadde batterikapasitet på litt over 3 timer. Hvor bra er dette for en bærbar? Selv har jeg ikke peiling siden jeg ikke har vært borti bærbar tidlig. Er det akseptabelt? Det går da ann å la den stå med AC Power mens jeg jobber også? Til slutt lurer jeg på hvordan dette innebygde wirelessystemet til Centrino egentlig fungerer. Hjemme har jeg trådløst nettverk med D-Link trådløst routeraksesspunkt. Er det bare for meg å starte den bærbare PC'en, så være på nett? Eller må jeg ha nettverkskort eller trådløst nettverkskort i PCMCIA-porten i tillegg? Leste nemlig i en artikkel for en eller annen PC at det var Centrino, men at man måtte ha et kort i tillegg. Centrino bør definitivt være alt innebygd, ikke sant? Så vidt jeg kan se er den eneste store forskjellen på NC4000 og NX7000 størrelsen? Altså skjermen, som alltid er like stor som selve PC'en. Så tenkte jeg på IBM T40. Er dette noe å satse på? Er villig til å punge ut rundt 20 000 for en bærbar. Og jeg vet jeg kan få en T40 for rundt denne prisen, men litt nedsatte spesifikasjoner selvfølgelig (IBM er jo ekstremt dyrt). Vil jeg tjene noe på dette? Så vidt jeg forstår har IBM mye lenger batterikapasitet, dessuten har den denne optiske harddisken (?). Blir glad for all hjelp! På forhånd takk. Hilsen Farfar med skeivtråkka snowjog og boblejakke. Lenke til kommentar
ekren Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Centrino betyr at du har både Pentium M prosessor, og trådløst nettverkskort innebygget. I teorien skal det da bare være å starte opp, spesifisere hvilket wlan du vil på, og så er du igang. Kjenner ikke til Compaq maskinene du beskriver, men kjenner godt 800C, 610C og 410C (business-modeller), og disse er av meget god kvalitet. Thinkpad T40 (p) er vel noe av det råeste som finnes på markedet av bærbare i dag, vet at www.gigashops.no reklamerer med toppmodellen for ca 21000,- inkl. mva for offentlig forvaltning, og ca. samme pris for medlemmer av en eller annen klubb (som det jo går ann å melde seg inn i). Denne maskinen har absolutt alt! Lenke til kommentar
Farfar Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 ekren, takk for hjelpen! Når det gjelder T40p og andre IBM tilbud, så har Datateam sluttet å gi tilbud til studenter. Lenke til kommentar
Farfar Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Forresten! Jeg hørte nå at ikke NC4000 leveres med verken CD-rom, DVD eller brenner. Og at det heller ikke er plass til det, slikt må man kjøpe tilleggsutstyr og extra bays for. Det må være noe av det latterligste bullshittet jeg har hørt før, at det går ann å gjøre noe så dumt. Da skal jeg ikke ha HP alikevel. Selvom jeg fortsatt er litt interessert i NX7000, er denne stor og tung? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Forresten! Jeg hørte nå at ikke NC4000 leveres med verken CD-rom, DVD eller brenner. Og at det heller ikke er plass til det, slikt må man kjøpe tilleggsutstyr og extra bays for. Det må være noe av det latterligste bullshittet jeg har hørt før, at det går ann å gjøre noe så dumt. Da skal jeg ikke ha HP alikevel. Selvom jeg fortsatt er litt interessert i NX7000, er denne stor og tung? Så du avskriver alle HP-bærbare fordi de har produsert en ultraportabel NC4000 som ikke har innebygget DVD/CD-rw? Høres ut som en fryktelig merkelig innstilling. Det blir som å la være å kjøpe Audi A4 fordi Audi A2 har den der stygge spoileren på bakvinduet og er liten og trang. *dukke for svingslag fra Audi-fans* ;-) Hvis du har tatt i en NC4000 så skjønner du hvorfor det ikke er innebygget multibay i den, det er rett og slett ikke plass. Og for mange brukere er det helt greit, de trenger ikke cdrom til annet enn å installere programmer, resten kan de gjøre til/fra harddisk eller over trådløst nettverk. Dersom du har behov for cd/dvd bør du nok heller ta en titt på NX7000. NX7000 er etterfølgeren til Evo N620c og Armada M700 før den igjen. Disse er blant de aller mest solgte bærbare i businessmarkedet, og er kjent for å være svært bra og solide maskiner. NX7000 har innebygget multibay, det vil si at alle cd/dvd-enheter fra HP/Compaq passer inn der, det varer vel ikke lenge før det kommer en Dualstandard DVD-brenner (hvis et ikke allerede har kommet), og da er det bare å smelle den rett inn. Og når det gjelder det du spurte om med "optical disk drive" så betyr det altså ikke "optisk harddisk", men er en samlebetegnelse på plater som leses optisk (med laser), altså cd/dvd etc, fant jeg ut nå nettopp.. Så lærte vi begge noe nytt i dag og! :-) Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Forresten! Jeg hørte nå at ikke NC4000 leveres med verken CD-rom, DVD eller brenner. Og at det heller ikke er plass til det, slikt må man kjøpe tilleggsutstyr og extra bays for. Det må være noe av det latterligste bullshittet jeg har hørt før, at det går ann å gjøre noe så dumt. Da skal jeg ikke ha HP alikevel. Selvom jeg fortsatt er litt interessert i NX7000, er denne stor og tung? bullshit? nc4000 er en modell som er en "ultrabærbar" tiltenkt de som ikke har behov for slike enheter. Finnes massevis av brukere som reiser mye, og som kun skal ha en lett, liten bærbar for å jobbe på. Ingen vits i å tynge PC'n med CD, FLoppy og denslags dill man ha på kontoret. Den er altså ikke tiltenkt sånne som deg, så å kalle det latterlig bullshit faller på sin egen urimelighet. (oi, jeg hørte at el-bilen Think ikke har V8'er med 286hk !!!?? Makan til latterlig bullshit! At det går an å gjøre noe så dumt!) Lenke til kommentar
duda Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 altså som sagt nc4000 er en ultraportablet pc, og det gjør at den er lett og liten. innrømmer at det er dumt at de ikke har satt inn en cd rom eller noe på den, men når jeg tenker meg om så kan jo ikke dette stemme. for jeg driver å leser på et nettsted nå om at det følger med HP Quickrestore cd. da blir det jo for dumt at det ikke skal være cd rom på den. men jeg vet ikke syns du burde gå for en nx7000, som er den beste maskinen på markedet etter T40p selvsagt. compaq har alltid liggi på toppen når det gjelder maskiner og det gjør de ennå. syns det beste kjøpet er en nx7000. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 altså som sagt nc4000 er en ultraportablet pc, og det gjør at den er lett og liten. innrømmer at det er dumt at de ikke har satt inn en cd rom eller noe på den, men når jeg tenker meg om så kan jo ikke dette stemme. for jeg driver å leser på et nettsted nå om at det følger med HP Quickrestore cd. da blir det jo for dumt at det ikke skal være cd rom på den. men jeg vet ikke Joda, det stemmer at det følger med ei cd-plate. Men det er ikke standard med innebygd cd-leser. Man kan enten kjøpe en multibay-adapter og putte inn en hvilkensomhelst M700, N600 osv -enhet, eller man kan kjøpe en portreplikator/"docking", slik at man kan ha tilkoblet LAN, skjerm, keyboard, printer osv, eller man kan bruke en hvilkensomhelst annen usb-cd-enhet. HP har god USB-støtte. Verdt å merke seg er også at NC4000 og de andre nye bærbare fra HP kommer med en egenutviklet usb-port som er fullt kompatibel med alle andre, men som i tillegg har et eget strømuttak rett ved siden av sånn at man kan få usb-enheter som ikek er avhengig av egen strømadapter. Smart, hva? Lenke til kommentar
Farfar Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Holmesdale End og dsgf. Takk for svar! Er ingen vits å blande inn biler og deres hestekrefter. Poenget er at hver PC som blir produsert i 2003 bør ha en CD-rom. Akkurat som en bil bør ha 4 dekk eller et ratt. Det hører til, mine paralleller synes jeg passet _litt_ bedre enn deres. For det andre. CD-romen på T40 er bare 8-9 mm høy, og NC4000 er neppe så tynn. Hvis de virkelig hadde giddi hadde de fått plass til en CD-rom, noe som er et must på en PC per i dag. Så, ja, jeg synes fortsatt det er latterlig gjort. Tydeligvis er jeg ikke den eneste som synes dette er latterlig, på samtlige tester av NC4000 jeg har lest, har denne ulempen blitt rakket ned på. Både i selve artikkelen og på summary på slutten. Da vil jeg personlig utelukke NC4000, og heller rette meg mot NX7000. Hvor stor er denne og hvor mye veier den? Noen her på forumet som har en slik, og vil gi meg positive og negative sider ved maskinen? Lenke til kommentar
Farfar Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 dsgf: Følger denne dokkinstasjonen med CD-rom i med hele pakken? Eller er det noe jeg må kjøpe ekstra? Da blir det plutselig noe annet. For da kan jeg installere ting her hjemme, så stikke ut med PC'en komplett med ferdig installerte programmer Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 dsgf: Følger denne dokkinstasjonen med CD-rom i med hele pakken? Eller er det noe jeg må kjøpe ekstra? Da blir det plutselig noe annet. For da kan jeg installere ting her hjemme, så stikke ut med PC'en komplett med ferdig installerte programmer Er redd den dockingstasjonen er ekstrautstyr ja.. Men det er klart at med en sånn løsning blir den bærbare virkelig ultraportabel. Og så fungerer den jo som en stasjonær pc så snart du har klikket den på plass i dockingen. Dockingen har forøvrig to multibayporter, så det er plass til både cd-brenner/dvd og en ekstra harddisk om det skulle være ønskelig. Lenke til kommentar
Farfar Skrevet 18. september 2003 Forfatter Del Skrevet 18. september 2003 Kunne tenke meg at det var ekstrautstyr. Hvor mye kan slik koste? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 Har ikke eksakt pris, kan tenke meg et par tusen.. Kan hende det blir billigere med en ekstern usb cd-brenner rett og slett, verdt å vurdere. Enig med deg at en pc "skal ha" cd-rom. Men NC4000 blir solgt mye i bedriftsmarkedet, hvor it-administrator tanker/installerer pc over nettverk, og brukerne hverken kan eller vil installere ting på egen hånd. Da er det jo ikke noe vits i å slepe på en cdrom man aldri bruker. NX7000 er nok litt større enn NC4000 men det er ikke sikkert det er så dumt for deg. Ser du skal bruke endel forskjellige grafiske programmer, og også programmer hvor du sannsynligvis kommer til å taste noen tegn i løpet av en dag. Og det er jo nettopp dette som er den store fordelen med NX7000; skjermen er større og bedre, og tastaturet er større, og du merker virkelig forskjellen her mellom et lite, sammentrykket tastatur som det er på ultraportable, og et litt mer "riktig" tastatur på NX7000. Strømforsyningstype HP Compaq Business Notebook nx7000 gir mer enn 5 ½ time batteridriftstid med standard 8-cellers litium-ion-batteri mål (b x d x h) 25,4 x 35,56 x 3,45 cm Lenke til kommentar
ekren Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Tror nok neppe NX7000 kan regnes for å være etterfølger til N620C (og armada m700). NX7000 er en mye større og tyngre maskin, regner ikke med at Compaq lar denne typen maskin overta etter N6xx serien. Mulig den kan regnes som en etterfølger etter N800 serien? 4000C er en maskin i klassen ultraportabel, og i den klassen er det få eller ingen som har med dvd/cd rom. Det nærmeste må være maskiner fra Fujitsu-Siemens, som har en modell med DVD-CDRW på 1,7 kg. Lenke til kommentar
Farfar Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 Hmm, hvor stor og tung er NX7000 da? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Farfar: hvis du gidder å gå inn på hp sine nettsider, så finner du all informasjonen du trenger der. Lenke til kommentar
knut Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 En annen ting, hvis du har wlan utstyr fra d-link som baserer seg på 802.11b+ eller 22 Mbps, har denne store problemer med å fungere med Intel Pro 2100 wlan kortet, som er endel av Centrino pakken. Lenke til kommentar
Farfar Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Stemmer at jeg har D-Link utstyr. Men den jeg har er g og går opp til 54 mbit. Håper da ikke jeg vil få problemer.. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Virker som NC8000 er i løypa også, ser ut som arvtakeren til w800. Dvs. ingen liten og lett maskin, men ekte portabel innmat med masse kraft. P-M 1.6GHz, ATI Mob Radeon 9600, 15" skjerm osv. osv. Blir ikke billig, men jeg tror den blir billigere enn f.eks. T40p. Gleder meg, siden IBM mest sannsynlig dropper A-serien... Ryktene sier imidlertid at en R50 maskin skal justeres noe opp slik at den nærmer seg hva en A40p ville/kunne vært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå