Cochise Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg er en forfatter som skal starte et enkeltmannsforetak som skal drive salg av egne bøker. Dette gjør at jeg ikke er MVA-pliktig i henhold til Merverdiavgiftloven § 3-7 og trenger derfor ikke å registrere meg i merverdiregisteret. Men, jeg må kjøpe mine egne bøker fra et forlag i utlandet. Kan jeg da trekke fra MVA fra kjøpet av disse bøkene, eller gjelder slike fradrag bare de som er MVA-pliktige? Og kan jeg gjennom enkeltmannsforetaket trekke fra MVA på andre ting jeg kjøper, for eksempel PC-er og lignende som må til for å drive firmaet? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Bøker er det ikke mva på ved import heller.. Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 Bøker er det ikke mva på ved import heller.. Ikke til privat bruk, men skal de videreselges må du betale MVA. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Er du ikke MVA pliktig og ikke registrert i mva registeret har du ikke mulighet for å trekke fra mva på kjøp av varer eller annet utstyr. Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 Er du ikke MVA pliktig og ikke registrert i mva registeret har du ikke mulighet for å trekke fra mva på kjøp av varer eller annet utstyr. Er du sikker på dette? Sitat fra Altinn: «Noen varer og tjenester er særskilt fritatt for beregning av merverdiavgift ved omsetning, såkalt nullsats. Det gjelder for eksempel omsetning av bøker i siste omsetningsledd, aviser og brukte biler. Omsetningen er likevel omfattet av mva-loven og gir selgeren rett til fradrag for inngående avgift.» Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Har bare vært borti utleie av lokaler til næringsviksomhet før. Det er faktisk valgfritt om man vil leie ut med eller uten mva. Men velger man å leie ut uten mva, så får man ikke fradrag for mva ved kjøp av nødvendig utstyr og tjenester til bygget. Men om man leier ut med mva, kan man få igjen mva for utgiftene relatert til virksomheten. Men det er nok noen andre snart her inne som har litt bedre kunnskap om det. Men skal du bare selge bøkene direkte selv? Hvis du skal selge til bokhandlere, så blir du jo momspliktig siden det bare er siste ledd som får mva fritak på bøker.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Hvis du faktisk må betale mva på bøkene ved import for videresalg (noe jeg ikke visste/trodde før nå), så blir denne mva'en i alle fall fradragsberettiget, enten du selger videre til bokhandlere med 25% utgående mva, eller til sluttkunder med nullsats, jfr. innlegg #5. Forutsatt at du registrerer deg i mva-registeret, så klart, og da er forutsetningen 50.000 i omsetning. Omsetning innenfor mva-loven, men med nullsats, teller også med i forhold til 50.000-grensa. Hvis du blir mva-registrert, så har du også fradragsrett på driftsmidler, f.eks. PC til eget bruk i foretaket. edit: §3-7 var imidlertid litt uklar angående muligheten for/kravet til mva-registrering. Jeg tolker det imidlertid slik at det er "Opphavsmannens omsetning av (...) opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk (som) er unntatt fra loven." Altså; omsetning/salg av egne bøker i fysisk forstand er ikke unntatt, men salg av opphavsretten (til et forlag..) er unntatt. Endret 6. april 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 7. april 2013 Forfatter Del Skrevet 7. april 2013 3-7 var imidlertid litt uklar angående muligheten for/kravet til mva-registrering. Jeg tolker det imidlertid slik at det er "Opphavsmannens omsetning av (...) opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk (som) er unntatt fra loven." Altså; omsetning/salg av egne bøker i fysisk forstand er ikke unntatt, men salg av opphavsretten (til et forlag..) er unntatt. Fritaket gjelder nok selve bøkene, ikke bare rettighetene. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2008/nou-2008-7/6/2/9.html?id=503871 sier: 5.2.9 Bøker Etter merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 8 skal det ikke beregnes utgående merverdiavgift av bøker i siste omsetningsledd, dvs. en nullsatsordning. Begrunnelsen for dette merverdiavgiftsfritaket er den samme som for fritaket for aviser, se avsnitt 5.2.8. 5.2.8: Fritaket er begrunnet med at det ble ansett som uheldig å avgiftsbelegge det trykte ord i et så lite språksamfunn som det norske, se Ot.prp. nr. 17 (1968 – 69) Om lov om alminnelig omsetningsavgift og særskilt avgift på visse varer og tjenester (merverdiavgiftsloven) side 46. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Jeg er veldig klar over at bøker i siste omsetningsledd er fritatt for avgift, men det vil ikke si at de som selger bøker i siste omsetningsledd samtidig er fritatt for registrering i mva-registeret. Se mva-loven §6-3 (1) Omsetning av bøker, er fritatt for merverdiavgift i siste omsetningsledd. Fritaket gjelder tilsvarende for parallellutgaver av bøker utgitt som lydbøker. i sammenheng med mva-lovens §1-3 (1) I denne loven menes med... h) fritak for merverdiavgift: omsetning og uttak som er omfattet av loven, men der det ikke skal beregnes utgående merverdiavgift At omsetningen er omfattet av mva-loven betyr at regelen i §2-1 om at man må registrere seg når omsetningen passerer 50.000 gjelder, selv om det ikke skal beregnes utgående mva på denne omsetningen. Fradragsrett for inngående mva fås først etter slik registrering. For å oppsummere: salg av opphavsretten ihht §3-7 er unntatt fra loven (50.000 grensa gjelder altså ikke), mens salg av bøker kun er unntatt fra avgiftsberegning, men bokhandleren/selgeren må fortsatt registrere seg. Registrering er som før nevnt vilkår for å få fradragsrett for inngående avgift. Endret 7. april 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå