Populært innlegg PROuser Skrevet 5. april 2013 Populært innlegg Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Politiet råkjørte i Oslofjordtunnelen "Politifolkene fra Utrykningspolitiet hadde vært på fartsøvelse på det lukkede motorsportanlegget Rudskogen i Østfold da fire av bilene tok turen til UPs hovedkvarter i Stavern gjennom Oslofjordtunnelen. På vei vestover fra Drøbak-siden ble to av bilene målt til henholdsvis 205 og 176 kilometer i timen. De to siste ble målt til over 130 kilometer i timen, skriver Dagbladet. Politimester Arne Jørgen Olafsen i Follo politidistrikt sendte saken til Spesialenheten for politisaker. Nå har Spesialenhetens leder Jan Egil Presthus henlagt saken som intet straffbart forhold, selv om politifolkene raste av gårde i altfor høy fart. Fartsgrensen i tunnelen var da 80 kilometer i timen, men av sikkerhetsmessige hensyn er den lovlige farten satt ned til 70 i ettertid. Det er også satt opp fotobokser som måler gjennomsnittsfart og lagt inn fartshumper. Spesialenheten peker i sin konklusjon på at det ble brukt «biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter. Spesialenheten vurderer videre at vilkårene for straff ikke er oppfylt, selv om de to raskeste bilene kjørte så fort at det blir vurdert som å medføre stor risiko for skade dersom det skulle oppstå noe uforutsett." Hvor skal dette ende??? Så nå har alle som har sportsbil "lov" til å kjøre raskt? Gang på gang viser det at politiet kan gjøre det de vil uten å ta ansvar for det! Utrolig at noen kan få tillit til slike folk! Kan noen vise til vilkårene som tilsier at det ikke var straffbart?? Endret 5. april 2013 av PROuser 11 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Hvis dette ikke var en del av øvelsen så er det i bestefall uaktsomt. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Kan ikke forstå at det ikke er manglende eller feilaktig informasjon her. Sånne hastigheter får du jo fengselsstraff av. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Utrykningskjøretøy har i øvelses-/trenings medfør anledning til å bryte fartsgrensen. Spesialenheten kan derfor ikke uten videre legge til grunn at det å kjøre for fort alene er lovbrudd. Saken må derfor vurderes opp mot vegtrafikkloven pgf 3. Her er det relevant å ta hensyn til hvilke forhold bilen er konstruert for. Det innebærer ikke at hvem som helst med sportsbil kan kjøre for fort uten konsekvenser. Denne situasjonen dukker bare opp hvis vegtrafikklovens regler om hastighet av en eller annen grunn ikke gjelder. 6 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 UP legger seg flat.. Har vel ikke gått helt etter boka.. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg er enige i at politiet skal få øve, men akkurat i denne sammenhengen virker det som de har "skutt med skarp ammunisjon i boligfelt". Riksvei 23 er jo ganske fin gjennom Hurum og opp til Drammen, så de kunne holdt seg i skinnet inni tunellen, synes jeg, eventuelt venta til de kom ut på E-18 etter Drammen. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg husker en sak for flere år tilbake, hvor en fyr ble tatt for råkjøring nedi Europa et sted. Da ble det sett på som formildende at han kjørte en superbil som var konstruert for veldig høy fart. Dette hadde nok aldri skjedd i Norge. I hvert fall ikke med en vanlig borger. Kanskje med en politimann, men ikke Ola Nordmann... Lenke til kommentar
johanf Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Noen burde anmelde de privat. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Egne lover for politiet vet dere... ingenting nytt under solen.... 1 Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Om de var på fartsøvelse på Rudskogen, hvorfor ikke øve seg ferdig der? Om de liksågodt kan teste bilene på veien, hvorfor dra til Rudskogen? 2 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 UP legger seg flat.. Fra artikkelen: "På vei hjem fra høyhastighets treningen fortsatte de øvelsen." Hvis denne fortsettelsen av øvelsen var sansksjonert fra overordnede (tvetydig tekst i artikkelen), så kan straff fravikes. Hvis de selv bestemte (slik det står i artikkelen) å fortsette øvelsen, så er dette noe som må reageres på. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Fra artikkelen: "På vei hjem fra høyhastighets treningen fortsatte de øvelsen." Hvis denne fortsettelsen av øvelsen var sansksjonert fra overordnede (tvetydig tekst i artikkelen), så kan straff fravikes. Hvis de selv bestemte (slik det står i artikkelen) å fortsette øvelsen, så er dette noe som må reageres på. Det magiske ordet (ordene) er at det MÅ reageres. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg husker en sak for flere år tilbake, hvor en fyr ble tatt for råkjøring nedi Europa et sted. Da ble det sett på som formildende at han kjørte en superbil som var konstruert for veldig høy fart. Dette hadde nok aldri skjedd i Norge. Takk og pris for det. Godt at man ikke kan kjøpe seg til et lavere straffenivå på overtredelser. 2 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Tja, risikoen man tar er nok vesentlig lavere om man kjører en sportsbil laget for å gå i 250km/t i 150km/t enn om man presser en 25 år gammel Volvo 240 opp i samme hastighet. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg er glad for at de øver i disse hastighetene på veiene de skal kjøre på også , ikke bare på bane. En dag er det deg de prøver å hjelpe. 2 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Takk og pris for det. Godt at man ikke kan kjøpe seg til et lavere straffenivå på overtredelser. Som Sovehest er inne på, det handler ikke om å kjøpe seg til noe som helst, men om hvor trygg bilen er i disse hastighetene. Hvis jeg skal ferdes på en vei hvor andre kjører i ekstreme hastigheter, så hadde jeg foretrukket at det var en Ferrari el.l som passerer meg i 250 enn den nevnte Volvo 240-en. Ferrarien har med all sannsynlighet langt bedre bremser og veigrep, og har dermed bedre forutsetninger for å kunne unngå et sammenstøt. En nyere Ferrari er trolig tryggere i 120 km/t i 100-sonen enn en Opel Kadett er i 100 km/t, så jeg synes det hadde vært ok at bilens egenskaper kan telle som formildende (og i motsatt tilfelle skjerpende) ved fartsovertredelser. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Spesielt interesserte kan for øvrig lese mer om Spesialenhetens vurdering her. Administrativ vurdering 2012, side 20-21. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Som Sovehest er inne på, det handler ikke om å kjøpe seg til noe som helst, men om hvor trygg bilen er i disse hastighetene. Hvis jeg skal ferdes på en vei hvor andre kjører i ekstreme hastigheter, så hadde jeg foretrukket at det var en Ferrari el.l som passerer meg i 250 enn den nevnte Volvo 240-en. Ferrarien har med all sannsynlighet langt bedre bremser og veigrep, og har dermed bedre forutsetninger for å kunne unngå et sammenstøt. En nyere Ferrari er trolig tryggere i 120 km/t i 100-sonen enn en Opel Kadett er i 100 km/t, så jeg synes det hadde vært ok at bilens egenskaper kan telle som formildende (og i motsatt tilfelle skjerpende) ved fartsovertredelser. Det blir fullstendig feil signal å sende ut at det er mindre alvorlig å råkjøre hvis du har en bil med racingegenskaper. 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Ja, men det er mindre farlig å kjøre fort i en bil som er laget for høye hastigheter enn en familiekasse som har 90-100 som "designhastighet". Lenke til kommentar
War Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Det er det samme som at man heller kjører i 140 i 100 sone enn 90 i 50 sone i byen. Mindre farlig er det garantert, men skal politiet få dette som et pluss burde vi private også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå