Gå til innhold

Politiet kan lovlig råkjøre fordi bilene er laget for fart!

PROuser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrykningskjøretøy har i øvelses-/trenings medfør anledning til å bryte fartsgrensen. Spesialenheten kan derfor ikke uten videre legge til grunn at det å kjøre for fort alene er lovbrudd. Saken må derfor vurderes opp mot vegtrafikkloven pgf 3. Her er det relevant å ta hensyn til hvilke forhold bilen er konstruert for.

Det innebærer ikke at hvem som helst med sportsbil kan kjøre for fort uten konsekvenser. Denne situasjonen dukker bare opp hvis vegtrafikklovens regler om hastighet av en eller annen grunn ikke gjelder.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg husker en sak for flere år tilbake, hvor en fyr ble tatt for råkjøring nedi Europa et sted. Da ble det sett på som formildende at han kjørte en superbil som var konstruert for veldig høy fart. Dette hadde nok aldri skjedd i Norge. I hvert fall ikke med en vanlig borger. Kanskje med en politimann, men ikke Ola Nordmann...

Lenke til kommentar

Fra artikkelen: "På vei hjem fra høyhastighets treningen fortsatte de øvelsen."

Hvis denne fortsettelsen av øvelsen var sansksjonert fra overordnede (tvetydig tekst i artikkelen), så kan straff fravikes. Hvis de selv bestemte (slik det står i artikkelen) å fortsette øvelsen, så er dette noe som må reageres på.

Det magiske ordet (ordene) er at det reageres.

Lenke til kommentar

Jeg husker en sak for flere år tilbake, hvor en fyr ble tatt for råkjøring nedi Europa et sted. Da ble det sett på som formildende at han kjørte en superbil som var konstruert for veldig høy fart. Dette hadde nok aldri skjedd i Norge.

Takk og pris for det. Godt at man ikke kan kjøpe seg til et lavere straffenivå på overtredelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk og pris for det. Godt at man ikke kan kjøpe seg til et lavere straffenivå på overtredelser.

Som Sovehest er inne på, det handler ikke om å kjøpe seg til noe som helst, men om hvor trygg bilen er i disse hastighetene. Hvis jeg skal ferdes på en vei hvor andre kjører i ekstreme hastigheter, så hadde jeg foretrukket at det var en Ferrari el.l som passerer meg i 250 enn den nevnte Volvo 240-en. Ferrarien har med all sannsynlighet langt bedre bremser og veigrep, og har dermed bedre forutsetninger for å kunne unngå et sammenstøt.

En nyere Ferrari er trolig tryggere i 120 km/t i 100-sonen enn en Opel Kadett er i 100 km/t, så jeg synes det hadde vært ok at bilens egenskaper kan telle som formildende (og i motsatt tilfelle skjerpende) ved fartsovertredelser.

Lenke til kommentar

Som Sovehest er inne på, det handler ikke om å kjøpe seg til noe som helst, men om hvor trygg bilen er i disse hastighetene. Hvis jeg skal ferdes på en vei hvor andre kjører i ekstreme hastigheter, så hadde jeg foretrukket at det var en Ferrari el.l som passerer meg i 250 enn den nevnte Volvo 240-en. Ferrarien har med all sannsynlighet langt bedre bremser og veigrep, og har dermed bedre forutsetninger for å kunne unngå et sammenstøt.

En nyere Ferrari er trolig tryggere i 120 km/t i 100-sonen enn en Opel Kadett er i 100 km/t, så jeg synes det hadde vært ok at bilens egenskaper kan telle som formildende (og i motsatt tilfelle skjerpende) ved fartsovertredelser.

Det blir fullstendig feil signal å sende ut at det er mindre alvorlig å råkjøre hvis du har en bil med racingegenskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...