Gå til innhold

Klokka går amokk!

Straydog

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i det siste hvert plaget av at "windows-klokka" i løpet av 1 døgn kan gå opptil 7 minutter for fort.

Går jeg inn på "Date and Time Properties" og inn på skillearket "Internet Time", står det huka av på "Automatically synchronize with a internet time server", noe som burde tilsi at tiden skal bli oppdatert regelmessig slik at klokka går riktig til enhver tid....

MEN, dette kan umulig virke som det skal.

Dersom jeg trykker på "update now" knappen, går det noen sekunder, også blir tiden stilt til riktig tid igjen... men det blir veldig slitsomt å måtte gjøre dette hver bidige dag, da denne tidsforsyvningen gjentar seg dag etter dag....

Noen erfaringer med liknende problem, og evt løsning på problemet.

Alt taes imot med stor takk :)

cheers.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har i det siste hvert plaget av at "windows-klokka" i løpet av 1 døgn kan gå opptil 7 minutter for fort.  

Går jeg inn på "Date and Time Properties" og inn på skillearket "Internet Time", står det huka av på "Automatically synchronize with a internet time server", noe som burde tilsi at tiden skal bli oppdatert regelmessig slik at klokka går riktig til enhver tid....

MEN, dette kan umulig virke som det skal.

Dersom jeg trykker på "update now" knappen, går det noen sekunder, også blir tiden stilt til riktig tid igjen... men det blir veldig slitsomt å måtte gjøre dette hver bidige dag, da denne tidsforsyvningen gjentar seg dag etter dag....

Noen erfaringer med liknende problem, og evt løsning på problemet.

Alt taes imot med stor takk :)

cheers.gif

Prøv å se om du kontakter time.windows.com , det er adressen jeg kontakter..

Lenke til kommentar

Ja, det er den som står oppført... Har også prøvd alternativet time.nist.gov, men ingenting hjelper... begriper bare ikke hva grunnen til dette er.... :shrug::shrug:

Greia er jo den at dersom jeg går manuelt inn og oppdaterer tiden, så justerer klokka seg tilbake til riktig tid... men det skal da ikke være meningen at jeg må gjøre det for hver bidige dag? :woot:

Lenke til kommentar
xp hos meg syncer klokken hver dag, men det høres ut som om det er noe galt med hovedkortet eller du har tatt og stilt klokken i feil tidsone så win oppdaterer for feil sone. elns

Men da hadde jo klokka ikke gått 7 minutter for fort. Mellomrommet mellom hver tidsone er jo en time... Må være hovedkortet i så fall. Prøvd å oppdatere BIOS?

Lenke til kommentar

Jeg har også denne feilen, klokka går for fort. Men i motsetning til deg kan jeg ikke trykke "oppdater nå", da får jeg feilmeldingen "det oppsto en feil da Windows synkroniserte med blablaservernavn". Altså må jeg stille den manuelt. Dette har jeg ikke opplevd som noe problem med noen annen pc, men nå må jeg tilstadighet slå opp på internettklokker når jeg må ha nøyaktig tid...

Lenke til kommentar
xp hos meg syncer klokken hver dag, men det høres ut som om det er noe galt med hovedkortet eller du har tatt og stilt klokken i feil tidsone så win oppdaterer for feil sone. elns

Men da hadde jo klokka ikke gått 7 minutter for fort. Mellomrommet mellom hver tidsone er jo en time... Må være hovedkortet i så fall. Prøvd å oppdatere BIOS?

Seriøst?

Tror du det er hovedkortet som er problemet? Kan ikke helt få det til å stemme... har hatt maskinen i godt over et halvt år nå, og det høres jo litt rart ut at det plutselig skal skje noe med hovedkortet som gjør at klokka blir ustabil (?)

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hvor nøyaktige hvoedkortet er i forhold til tid. 7 minutter om dagen har jeg ikke vært borti, men flere minutter, sånn to-tre, det har jeg opplevd. Tror dette er problemet. Med hensyn til løsning, skru av klokkesynkroniseringen i operativsystemet, og bruk klokkeprogrammet fra analogx.com, eller enda bedre, last ned statbar, http://www.statbar.nl/ Disse programmene synkroniserer automatisk, med et intervall du kan sette selv.

Dette siste programmet er genialt. Jeg liker ikke alle slike "tilleggsprogrammer" som skal løse ditt og datt, men statbar er bare kjempebra, og freeware.

Lenke til kommentar
Windows står på default til at den skal automatisk oppdatere klokken  ;)

Er klar over dette, men det kan virke som om den ikke gjør det uansett.

Har liten tro at det har noe med hovedkortet og gjøre, da dette har oppstått i senere tid etter at jeg har hatt samme hovedkort. Tror jeg går for det CastorFiber sa, selv om jeg er rimlig irritert over at dette er den eneste løsningen.... møkka OS :grumpy::grumpy::grumpy:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

husker at det var noe trøbbel med klokka på en pc på skolen min. den tilbakestilte seg hver gang jeg restarta den også kom det feilmelding i oppstarten. det jeg gjorde da var å gå inni Bios å endre klokka der. da gikk den rett å ingen feilmeding, funker fortsatt :D

har du prøvd det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...