Gå til innhold

[Løst] Kjøp av ny prosesser - må jeg også ha nytt HK?

Anbefalte innlegg

Heisann,

For en god stund siden, tipper 2006-2009, pøste jeg sammen en PC av ulike komponenter uten noen særlig erfaring annet enn noen hjelpende setninger fra venner.

Endte opp med en maskin som har fungert svært bra og som fortsatt gjør det greit.

I.o.m at jeg aldri spanderte på nytt kabinett, fikk en strømforsyning som ble beskrevet som alt for kraftig (bråker!) - og jeg tror prosessoren begynner å halte, tenker jeg at det nå er på tide å oppgradere disse.

Har funnet frem til at jeg muligens går for dette kabinettet i første omgang:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757466

i håp om noe redusert støy.

Ser at mitt gamle Hovedkort Maximus Extreme (det første) passer inn som ATX, men jeg ser nå at dette kun har Socket 775

Når jeg prøver å finne ny prosessor ser jeg at feks komplett bare viser til 1155 og 2011.

Spørsmålet er:

Fungerer det å bruke disse nye prosessorene på mitt gamle hovedkort - eller må jeg ha nytt hovedkort også? Noen andre mellomløsninger?

Noen forslag til prosessorer? Hvilken socket er "best"? Evt hovedkort også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok ha nytt hovedkort, om du da ikke vil kjøpe en brukt CPU så trenger du ikke det, men hvilken sokkel du trenger kommer ann på hva du skal bruke maskinen til. Med nytt hovedkort så trenger du også nytt minne bare til info.

1155 passer bra til gaming maskiner og er noe billigere enn 2011 både når det gjelder hovedkort og CPU. Det er også forskjell på maks antall kjerner/cores på CPUene på de to sokkel variantene.

Lenke til kommentar

Har du socket 775 Hovedkort og Prosessor nå, må du bytte ut både Hovedkort og CPU om du vil kjøpe nytt.

Bare en liten heads up. Om du kjøper nytt Hovedkort, kan du risikere å måtte kjøpe nytt operativsystem også. Dette grunnet at lisensnøkkelen til Windows følger PCens Hovedkort, byttes denne er reglene slik at det også kreves ny Windows lisens. Det finnes dog et unntak for denne regelen, kjøper du et likt eller tilsvarende likt Hovedkort som det gammle skal ikke ny Windows lisens være nødvendig.

Socket 2011 tilbyr vell den kraftigste prosessoren, mens socket 1155 er den mest populære og tilbyr den beste pris/ytelse kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

i5 3570K for spilling.

i7 3770K for rendering/spilling.

Socket 2011 tilbyr vell den kraftigste prosessoren, mens socket 1155 er den mest populære og tilbyr den beste pris/ytelse kombinasjonen.

Mainstream :p

Lenke til kommentar
Godt kabinett :) Ville anbefalt et Z77 hovedkort med da socket 1155 å valgt i5 3570k eller i7 3770k etter hvor mye penger du skal bruke å behovet. Personlig liker jeg dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760429 Edit: troe også du må ha nytt ram.
Du må nok ha nytt hovedkort, om du da ikke vil kjøpe en brukt CPU så trenger du ikke det, men hvilken sokkel du trenger kommer ann på hva du skal bruke maskinen til. Med nytt hovedkort så trenger du også nytt minne bare til info. 1155 passer bra til gaming maskiner og er noe billigere enn 2011 både når det gjelder hovedkort og CPU. Det er også forskjell på maks antall kjerner/cores på CPUene på de to sokkel variantene.
Har du socket 775 Hovedkort og Prosessor nå, må du bytte ut både Hovedkort og CPU om du vil kjøpe nytt. Bare en liten heads up. Om du kjøper nytt Hovedkort, kan du risikere å måtte kjøpe nytt operativsystem også. Dette grunnet at lisensnøkkelen til Windows følger PCens Hovedkort, byttes denne er reglene slik at det også kreves ny Windows lisens. Det finnes dog et unntak for denne regelen, kjøper du et likt eller tilsvarende likt Hovedkort som det gammle skal ikke ny Windows lisens være nødvendig. Socket 2011 tilbyr vell den kraftigste prosessoren, mens socket 1155 er den mest populære og tilbyr den beste pris/ytelse kombinasjonen.

Ok, så det betyr at fordi jeg ønsker å bytte ny CPU så må jeg ha nytt HK... og fordi jeg får nytt HK så må jeg mest sannsynlig bytte RAM. Tipper da at også Grafikkortet "MÅ" byttes. Blir litt dyrere enn planlagt dette. Kanskje jeg skal begynne med kun kabinettet og strømforsyningen først.

Vedr rammen så er jeg derimot litt usikker. Jeg har allerede 2x 2GB DDR3 Ram som har spesifisert 1800 MHz, 1600 MHz, 1333 MHz, 1066 MHz - men ikke 1866 MHz. Vet ikke hvor mye det har å si på om dette er kompatibelt eller ei. Får se om jeg får limt inn spesifikkasjonene i kveld.

Lenke til kommentar
Ok, så det betyr at fordi jeg ønsker å bytte ny CPU så må jeg ha nytt HK... og fordi jeg får nytt HK så må jeg mest sannsynlig bytte RAM. Tipper da at også Grafikkortet "MÅ" byttes. Blir litt dyrere enn planlagt dette. Kanskje jeg skal begynne med kun kabinettet og strømforsyningen først. Vedr rammen så er jeg derimot litt usikker. Jeg har allerede 2x 2GB DDR3 Ram som har spesifisert 1800 MHz, 1600 MHz, 1333 MHz, 1066 MHz - men ikke 1866 MHz. Vet ikke hvor mye det har å si på om dette er kompatibelt eller ei. Får se om jeg får limt inn spesifikkasjonene i kveld.

Du må ikke bytte grafikkortet men rammen må nok byttes selv om du har DDR3 fordi du har den gamle typen DDR3 som ble kjørt på 1,9-2,1V, DDR3 minne i dag bruker normal 1,5-1,65V og du kan ikke øke volten på noe særlig over dette. Noe av grunnen er at minnekontrollen er flyttet fra chipsettet og inn i CPU'en.

Lenke til kommentar

Du må ikke bytte grafikkortet men rammen må nok byttes selv om du har DDR3 fordi du har den gamle typen DDR3 som ble kjørt på 1,9-2,1V, DDR3 minne i dag bruker normal 1,5-1,65V og du kan ikke øke volten på noe særlig over dette. Noe av grunnen er at minnekontrollen er flyttet fra chipsettet og inn i CPU'en.

Hmmm, det hadde jeg ikke tenkt på.

Viktig og god info - takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...