fasst Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Siden min profesjon er innen IT er det alltid interessant å utforske bruk av ymse teknologi, også innen foto. I.o.m. jeg er novise på dette fagfeltet(foto), og finner en haug med app'er er det ikke se enkelt å vurdere hvilke som faktisk er praktisk nytte ute i felt. Nå har jeg selv testet litt remote app'er, Heicon Remote og DSLR Dashboard og finner den siste som brukbar men mange muligheter. Nå sist fant jeg The Photographer's Ephemeris, betalbar, og under derfor på om dere 'mer erfarne' synes slike apper'er mer gimmics enn til nytte? Noen som spesielt kan anbefales? Endret 4. april 2013 av fasst Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 De to første du nevner er rene fjernkontrollere, altså kameraet må på stativ, nettbrettet kobles ved hjelp av USB kabel og du kan i ro og fred styre lukker, blender, fokuspunkt... Altså en sakte måte å ta bilder på. Uten å ha kunskap om det ( har ikke nettbrett ) antar jeg at makrofotografering med slikt utstyr burde kunne fungere. Men det er avhengig i at skjermen har god oppløsning slik at en ser hvor og hva som er i fokus. Den siste appen er litt spennende, for den kan fortelle fotografen solens possisjon for det stedet ( og det tidspunktet ) du ønsker å ta bilde. Denne appen er for de som planlegger sine fototurer. Nytteverdien for den gjengse amatørfotograf er nok ikke så stor, men det er jo morro å prøve nye ting også. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Den siste app'en kan være nyttig for de mer seriøse fotografene siden man kan planlegge skygger, solhøyde og sol/måne sykluser til div. lokasjoner. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Den siste bruker jeg veldig mye. Nettsiden, den er gratis.. For landskaps- og dyre/fuglefotografering er den alfa og omega for meg. Har du planer om å fotografere månen er den en must. Endret 5. april 2013 av eriknor Lenke til kommentar
fasst Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 App'ene jeg nevnte i OP var var noen eksempler av de apper jeg selv hadde sett på, av de mange. Er det andre apper som dere har kommet over og som spesielt kan anbefales og som har en praktisk nytteverdi? (Forstår at det kan være individuelle oppfatninger om hva som er nyttig for hvem) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Canon har "EOS remote" som er en avansert fjernkontroll-app til smarttelefoner, det er foreløpig bare tilgjengelig til 6D. Endret 5. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå