Tesio Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Hallo! For ikke så lenge siden byttet jeg leverandør fra Telenor til Get (Hadde det verste fra Telenor da, nå har jeg 10/2 fra Get). Det er slik at når jeg gamer (League of Legends), kan pingen min plutselig stige opp til 500-1000, noen ganger 9000. Til vanlig ligger pingen vanligvis på ~40 (Pingtest.net ga meg ~20 ms). Ikke bare det, jeg kan kjøre streams laggfritt lett, 3-4 streams om gangen., men noen ganger er det slik at jeg sliter med å holde 1 stream oppe. Jeg har funnet ut at jeg spiller/opplever bra nett når jeg alene er på nett, eller om det er små aktiviteter på nettet. Så jeg antar at noen hjemme stjeler all båndbredden. Jeg lurte på om det finnes noen måter å finne ut av hva som spiser opp båndbredden? På den måten kunne jeg bare sagt ifraJeg får dessverre ikke tilgang til de andre enhetene, men jeg har tilgang til trådløse routeren (Bruker Telenor sitt Zyxel P2812 modem). Jeg kan ikke bare sparke de andre ut av nett, da blir det bare klaging! Jeg har hørt noe om QoS innstillinger (som jeg har skjønt kan man velge hvem som får mest båndbredde?), men det ser ikke ut som at denne routeren har disse innstillingene. Takk på forhånd! Edit: En annen ting, hvorfor har jeg rundt 40-50 ping til vanlig? Er det pga jeg spiller over det trådløse nettet? Husker at jeg ikke hadde så høy når jeg hadde Telenor.. Endret 4. april 2013 av Tesio Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Om jeg forstår deg riktig, så er dere flere som deler på denne linjen via Zyxel-rutermodemet? Det er da rimelig logisk at du vil oppleve best responstid etc. når du er alene på nettet, da de andre tydeligvis belaster linjen en del når alle er på. Er ingen måte å se hva de øvrige enhetene på nettet benytter det til, men ved å sette QoS, kan du gjøre om på prioriteringen av båndbredden - i din favør. Har ingen erfaring med Zyxel-modellen du har, men etter et letter søk på nettet, kan det se ut til at den har en enkel QoS-funksjon. Om du nå har Get, hvorfor benytte Telenor-ruteren? Ville nok anbefalt deg å spleise på en noe bedre og mer avansert ruter om det er flere som benytter denne til daglig. Lenke til kommentar
Tesio Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 (endret) To bærbare og to mobiltelefoner deler linjen via modemet. Greia er at jeg ikke finner noen QoS-innstillinger på routeren. Ifølge manualen skal jeg finne den under Network Setting -> QoS. Dette er hva som er listet under Network Settings: - Broadband - Wireless - Home Networking - Routing - NAT - Dynamic DNS Zyxel modemet er ganske fint, jeg husker ikke helt om vi betalte for den eller ikke. Tenker å kanskje kjøpe meg noe nytt, men vil gjerne få problemet løst enn så lenge! Edit: Fant ut at jeg må logge inn som Power User, vanlig admin gir ikke tilgang til alle funksjoner. Er det noen her som har erfaring med hvordan jeg logger inn via power user? Endret 5. april 2013 av Tesio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå