ololavov Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Hei. Når jeg kjøpte min stasjonære pc, valgte jeg kun en ssd på 60 gb og dette ble rett og slett for lite. Jeg valgte derfor å kjøpe en til ssd for å slå de sammen i raid 0. Den nye ssd'en er på 120 gb og jeg mener å ha lest at det ikke skal være noe problem å slå sammen harddisker med ulik kapasitet. Hovedkortet er et gigabyte GA-z68XP-UD3P og etter å ha styrt på i bios, skulle jeg endelig sette sammen raid konfigurasjonen. problemet mitt er bare det at jeg ikke kan velge mellom flere harddisker i raid 0. Jeg kan bare velge den ene! Hva er vel det vitsten med? Noen som kan gi meg en hjelpende hånd og forklare meg hvorfor jeg ikke kan slå sammen de to harddiskene? På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Du skal kunne velge flere disker, ja. Det normale i BIOS er å først angi et raid sett (logical disk) og deretter velge diskene som skal inngå i settet. Du vil ved striping (raid0) kun få det dobbelte av den minste disken. I ditt tilfelle vil altså 60Gb forsvinne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Jeg sjekket manualen til hovedkortet ditt. Det er to disk kontrollere. Pass på at begge diskene sitter på Marvell eller Intel kontrolleren. Jeg tror ikke du kan kjøre raid med disker som er tilkoblet ulike kontrollere. Endret 4. april 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
ololavov Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Alright, men da vinner jeg jo egentlig ingenting på å sette de i raid 0 utenom litt bedre ytelse. Men lat oss si at jeg hadde 2 ssd'er på 240 gb og satte de i raid 0, da ville jeg ha hatt 480 gb med lagringsplass sant? Takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Riktig. 2*240 vil gi 480, mens 60 og 120 vil gi 120. Du kan, dersom diskene skal synes som en stor disk, sette RAID level til JBOD (om du har støtte for det). Da vinner du egentlig ingenting annet enn at flere disker synes som en diger. Husk også på at det kan være litt kronglete å installere OS. Enkelte ganger må du inn med RAID driver via floppy eller USB penn før/mens OS kan installeres (presse F2 på rett sted under XP installasjon f.eks). Endret 4. april 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Hva du enn gjør, ikke bruk portene til Marvell kontrolleren til RAID. Intel kontrolleren er mye bedre og man skal ganske høyt i pris for et dedikert RAID kontroller kort før de slår det innebygde Intel kontrolleren på hovedkortene. Marvell bruker du kun til "snurre" disker hvis du skal ha lagring etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå