Gå til innhold

Fjernvarme - omregning fra m^3 til KWh

dsgf

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et borettslag i Oslo som får varmtvann og oppvarming med fjernvarme fra Hafslund.

I hver leilighet har vi individuelle målere for hhv oppvarming og varmtvann.

Borettslaget har avtale med et firma som skal gi individuelle avregninger, men etter 17 mnd har de fortsatt ikke greid å gi noen avregning. De sender derfor fortsatt ut A-konto-fakturaer, og hittil har vi blitt belastet rundt 13.000 kroner.

Jeg ønsker derfor å gjøre en avsjekk på eget forbruk for å se om jeg bør frykte "baksmell" når de en eller annen gang i framtiden får til avregningen, eller om jeg har betalt alt for mye. Leiligheten er på ca 75 m^2

For oppvarming viser måleren KWh, og jeg kan dermed greit regne meg fram til et ca-forbruk på varme på rundt kr 1500,- (med ca 60 øre/KWh i snitt) siden november 2011. Men vannmåleren for varmtvann viser forbruket i m^3 med 3 desimaler. Finnes det noen metode for å regne seg fram til KWh herfra? Hva må jeg i så fall vite? (Temperatur på varmeveksler etc?)

Jeg har mulighet til å finne totalforbruk for anlegget (hovedmåler), men ikke mulighet til å finne forbrukstall fra andre leiligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, en kalori er vel den energimengden en trenger for å varme opp ett gram med vann en grad.

1 cal = 4,18 J.

Det vil da si at det trengs 4,18 MJ, eller 1,16 kWh for å varme opp 1 m^3 med vann en grad. Kommer du noe lengre med den informasjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...