Gå til innhold

Regler: låne penger av eget firma

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et spørsmål rundt reglene og mulighetene ved å låne penger fra eget firma.

Si jeg jobber som lege og har eget firma (AS) hvor jeg selv er ansatt. Firmaet går bra, og det er en del penger i firmaet. Jeg ønsker nå kjøpe ny bil, uten å ta opp banklån på dette. Kan jeg låne penger av mitt eget firma, og hvordan er reglene rundt dette? Hvordan stiller det seg skattemessig?

Jeg håper noen kan reglene rundt dette, slik at jeg kan sette meg litt inn i denne problemstillingen.

På forhånd takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan låne penger i visse omstendigheter.. Men da skal eventuelle kreditorer være ute av bildet eller ha beskjed om deres penger sto i fare..

Det er veldig viktig å skrive en skikkelig kontrakt, med all info, angående sum, datoer, renter, nedbetalingsplan osv. Og det skal inn i regnskapet.

Du fører det inn i selvangivelsen ved nyttår, sum og renter. Og i regnskapet med de bilagene som trengs.

Lenke til kommentar

Hvordan dette skal behandles skattemessig hos hhv. firma og aksjonær vet jeg ærlig talt ikke helt (men mistenker at det er regler om gjengs rente osv.), men selskapsrettslig så er vel hovedregelen enkelt og greit at firmaet kan låne ut så mye til aksjonærer som man potensielt kunne delt ut som utbytte. Kreditorer m.m. har i utgangspunktet ikke noe med dette å gjøre så lenge det er innenfor dette. Det er også et tilleggskrav om at det skal stilles "tilfredsstillende sikkerhet". Nøyaktig hva som ligger i det vet jeg ikke.

Ellers er det skattemessige greit behandlet her: http://www.lederkilden.no/tema/styrearbeid/eierstyring/fagart_aksjonaerlaan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...