Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 vil ikke boote etter å ha flyttet disk fra en pc til en annen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har installert w7 64-bit på en 2,5" 750gb disk, via stasjonæren og skulle fløtte den over til HTPC'n som ikke har optisk drev, men vil ikke boote, får bare opp: "insert boot device", går det ikke ant å installere w7 på en harddisk fra en annen datamaskin før så å flytte harddisken til en annen datamaskin ?

Har i tilleg lagt over w7 install mappe (boot) på en externdisk + w7 iso filen, og prøvde så å installere via HTPC'n, men når jeg booter fra externdisken så skjer det ingenting, står bare en - øverste i venstre hjørne.

Får ikke opp nå alternativ om å trykke en knapp for å installere ellernoe..

Noen som har peiling ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, han booter ifra external, men skjer ikke noe mere en en - øverst i venstre hjørne.

Og når jeg velger 2,5" disken så får jeg opp at det er ingen boot devices, selv om w7 er installert og booter fint opp på stasjonæren..

Lenke til kommentar

Jeg hadde prøvd å installere Windows mens den er plugget i pcen den skal brukes på. Med Windows 7 er det lettere å flytte en disk fra en maskin til en anne, men det er fortsatt stor sansynlighet for at det ikke fungerer optimalt eller ikke i det hele tatt. Du kan installere Windows fra USB. Denne guiden viser hvordan det gjøres. Det eneste du trenger er en USB enhet med minimum 4GB ledig plass og en CD du kopierer Windows filene fra.

Husk at USB enheten blir formatert når du gjør dette så kopier over alt du trenger før du går gjennom guiden.

Lenke til kommentar

Har overført inholdet ifra en w7 plate og lagt på en extern hdd, men når jeg booter fra extern hdd'en så skjer det ikke noe, kommer bare opp en - øverst i venstre hjørne, ikke noe spm om jeg vil installere windows, eller at han ikke finner boot device..

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å overføre filene fra en Windows plate over på en disk. På platen finnes det en oppstartsdel som ikke du får kopiert over på denne måten.

Du kan prøve med Windows 7 USB/DVD Download Tool, men vet ikke hvordan det fungerer med en ekstern disk.

Når du installerte Windows 7 på den disken på den andre pcen, hadde du da flere disker i pcen? For da regner jeg med at oppstartsfilene ble lagt på en annen disk.

Du kan eventuelt prøve å installere Windows 7 på den aktuelle disken, etter du har koblet ut alle de andre diskene på den pcen.

Men som andre nevner, dette er oppskriften på masse problemer senere. Å installere Windows 7 på en pc og flytte disken over på en annen pc, skaper jo en masse trøbbel med feil drivere osv som er installert på den første pcen. Dette blir liggende, og kan virkelig skape en masse hodebry senere.

Lenke til kommentar

har ikke installert drivere på 2,5" disken..

Uansett, er det en måte å få overført oppstartsfilene manuelt?

Ikke så lett det nei, Windows krever nok at du må reparere oppstartspartisjonen etter du eventuelt har flyttet over filene, og til det trenger du å starte den aktuelle pcen opp med Windows 7 plata, og det kan du jo ikke siden du ikke har DVD spiller.

Skal funke om du får lagt Windows 7 .iso filen over på en USB pinne da, med programvaren jeg nevnte over.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Du må også huske på å formatere USB minne pennen her også slik at den går i NTFS fil systemet. Om du bruker en minne penn på 16 GB, så skal det fungere.

Det finnes flere programmer som greier å få usb minne pennen til å boote. Husker ikke helt hvem jeg brukte her og finner den ikke lengre på disken, men ta ett søk hvis ikke den metoden i den guiden fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...