Gå til innhold

Sykkel valg for en nybegynner?


Nemasi

Anbefalte innlegg

Bruksområde blir hovesaklig i fjellområdene i bergen som stier, mark, opp og ned i fjellområdene i bergen. Blir nok og brukt att og fram i sentrum og, men eg vill ikke att sykkelen skal begrenses for det. Om det er en slitsom bysykkel så ser eg kun trening i det :D

Så eg har vert på butikker og sett på sykkler og ble anbefalt noe i denne duren.

Egentlig startet eg med 10-15k som mål men ender fort opp noen lapper over.

 

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/stisykkel/mondraker-foxy-2012/

 

Det er lurer på om er om det er andre sykkler som eg bør vurdere innen denne type sykkel? Er det kansje en litt annen type sykkel eg bør vurdere?

Er veldig nybegynner innen sykkling så trenger all info eg kan få, for det verste er å angre på eit kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som mye sykkel for pengene. Du kan jo også teste 120mm 29er sykler (Mondraker factor, hvis du går etter samme produsent), jeg synes kanskje den du har funnet ser mer attraktiv ut etter min smak.

 

Fulldempere lar deg ofte måtte balansere mellom hvor lette de er å sykle opp vs. hvor morsomme de er nedover. Foxy er vel noe mer nedoverrettet i så måte, men uten å gå overbord.

 

Specialized stumpjumper fsr, Canyon nerve AL, Cube stereo er vel de jeg kan tenke meg som de mest kjente konkurrentene.

 

Det du gjerrne vil ha, men som nok drar opp prisen litt er høyderegulerbar setepinne (Kindshock LEV/rockshox reverb) (Men kanskje Bergen blir mer opp-opp-opp-ned-ned-ned enn oslomarka, så det kan farge min oppfatning)

 

Dekkene vil du imidlertid bytte så fort du kan på denne. De er for tørre forhold kun, noe som kan være en dårlig strategi i norge og bergen spesiellt :). Maxxis Ardent,/Minion eller schwalbe Hans Dampf er mine forslag. Så store som du får plass til. Sett de opp slangeløst med det samme du er i gang.

 

Husk knebeskyttere.

 

P.S: Fulldempere er veldig tydelig dyre sykler, og er dermed ettertraktet av tyver. Hvis du vil bruke den som rundt-i-byen sykkel, så ville jeg tenkt nøye over parkering og sikring om jeg var deg. Jeg bruker en billig singlespeed når jeg må parkere i byen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Tusen takk for rask svar og masse gode tips, dette fikk meg til å tenke enda mer, men det er bare bra, rekner med att eg kommer til og få meg en enda bedre sykkel. Har ikkje fått noe som helst erfaring me Canyon eller Cube, men har tittet litt på div Specialized sykkler og dei frister veldig. Eg er en lav person og må bruke S ramme så en kortere ramme hadde vert kansje vert mer akutelt for meg, har som sagt liten erfaring med det og å bare teste den i butikken, til når eg først begynner og kjøre den skikkelig blir vell en stor erfaring.

 

Eg heller mer over på att eg vill ha litt bedre komfort me sykkelen når eg skal nedover, men vill ikke att det skal gå for mye utover klartre egenskapene. Så hvor eg skal sette grensen der er litt vanskelig.

 

Lommeboken reknet eg med att eg måtte åpne enda en gang, men det var eg forberedt på så viss eg kan feks kjøpe en litt dyrere sykkel med bedre utstyr som feks veldig gode dekk så blir nok det til. Det er bare det å ikke gå glipp av noe som eg absolutt skulle hatt.

 

Kan disse vere gode alternativer isåfall? Eller kansje noe annet

 

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/stisykkel/specialized-stumpjumper-fsr-comp-2013/

 

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/stisykkel/specialized-enduro-comp-2013/

Lenke til kommentar

Dekk koster ca 1000 for et sett, og må uansett skiftes med jevne mellomrom, så det ville jeg ikke hengt meg for mye opp i.

 

De to specializedene faller på hver sin side av foxyen i klatrevillighet (I teorien ihvertfall), stumpyen er litt brattere mens enduroen er litt mer nedoverrettet (Generellt gir slakkere styrevinkel mer vekt bakover og mer stabilitet nedover, men mindre kontroll på vei opp p.g.a. lavt trykk på forhjulet og lett for å steile)

 

Alle syklene lar deg imidlertid komme oppover greit. Mange som bruker enduroer i Oslo.

 

Specializedene har bedre utstyr, men mondrakeren gir svært mye for pengene. Spesielt å bemerke er imidlertid at mondrakeren har verken clutchgir eller kjedefører soe som gjør den utsatt for å kaste kjedet. Specializedene har begge deler. Kjedefører er imidlertid greit gjørbart å ettermontere.

 

Hvis du først er i slike prisklasser ville jeg kikket på stumpjumper fsr EVO variantene. de er litt mellom en vanlig stumpy og enduro samt har bedre utstyr. På den annen side så bør man være klar over at til å begynne med er det vanskelig å vite hva man egentlig fortetrekker i en stisykkel, så det er ikke usaklig å ikke gå all-in på første forsøk men heller skaffe seg litt erfaring først. Men det er jo mest av allt en prioriteringssak.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Da bestemte eg meg, og det ble en http://www.sykkelbut...aker-foxy-2012/ på meg. Eg har ikke skiftet dekk enda men kommer til å gjøre, men først ville eg ha prøvd dei som står på slik att eg får litt mer erfaring og får muligheten til å kjenne forskjell på dekkene.

 

Eg tror eg gjør rett i å ikke bruke mer penger i første omgang siden eg e nybegynner, utålmodig som eg er ble det allrede en test kjøring idag. Kjørte fra svartediket til fløyen og derfra nedover til sandviken. Turen ble på 12km ca, ikke så veldig langt men krevende nok. Naive meg trodde att det ikke var så bratt opp den veien, men ska si eg tok skikkelig feil hehe. Derfra var det fint og suse fort bortover grusveien til fløyen med en liten pause der og så full fart nedover der eg ikke overasknde nok møtte masse folk. men det som satte hjertet i halsen var nok den glatte isen på enkelte steder. Eg tror eg trenge mer en knebeskytter skal dette gå bra. Alt i alt når eg først har gått med tanken på og kjøre sykkel og den gleden fra og tenke på det til og utføre det nå, så ble det bedre enn forventet. Og dermed er det gjort, eg er bitt av basilllen. Tusen takk for infoen eg fikk det hjalp meg veldig mye og er blitt en god del mer erfaren på kort tid.

Endret av Nemasi
Lenke til kommentar

Litt frisk nedoverkjøring i rufsete terreng kan være avhengighetsskapende ja, bare pass på at du ikke blir så ivrig at du kommer i skade for kjøre på eller snittkjøre noen. Best å komme seg av grusveiene og inn på stiene.

 

Bruk litt tid på å sette opp demperne, selv om de kan ha mye kontroller å holde styr på.

 

Utover knebeskyttere kan det være verdt å kikke på stihjelm, albuebeskyttere og ryggskinne

 

På is er det bare piggdekk som som hjelper, men den sesongen er vel snart over får vi håpe.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...