Gå til innhold

Fri vilje er umulig! Eller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, noen har rett mens andre prøver å skape ett bilde av at det kan eksistere.

Medmindre man er enige om hva "det" betyr, er ikke videre diskusjon rasjonell

Det er gult

Det er bra

Det er hardt

Det er stille

Det er verdifullt

Det eksisterer (ikke)

Det er ....

Men vi er ikke blitt enige hva "det" betyr, og du er ikke interesert i, hverken fortelle hva du mener med ditt "det", eller i å finne ut hva andre mener når de sier "det"

;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så.

Da kan vi kanskje begynne med et åpent spørsmål:

Hvilke frihet legger du i fri vilje?

Frihet fra:

[] Tvang fra andre agenter (Handlingsfrihet og tankefrihet)

[] Årsakssammenheng / fysikk (Frihet fra determinisme)

[] Kantemekanisk påvirkning (Frihet fra tilfeldig påvirkning)

(Sett kryss)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Medmindre man er enige om hva "det" betyr, er ikke videre diskusjon rasjonell

Det er gult

Det er bra

Det er hardt

Det er stille

Det er verdifullt

Det eksisterer (ikke)

Det er ....

Men vi er ikke blitt enige hva "det" betyr, og du er ikke interesert i, hverken fortelle hva du mener med ditt "det", eller i å finne ut hva andre mener når de sier "det"

;)

Så fortell meg, viss fri vilje ikke er muligheten til å handle enerettett etter min vilje hva er det da?

Lenke til kommentar

Hva vil dere svare til dette:

* Jeg er alt jeg er laget av, altså alle atomer, virtuelle partikler, stråling osv.

* Molekylene i kroppen min bestemmer hva "jeg" (altså de, på en måte) skal gjøre.

* Jeg (se 1.) har fri vilje

Selv mener jeg at vi har fri vilje, enten man har kvantemekanikk eller ikke.

Lenke til kommentar

Du har gjort alt annet enn å definere hva du mener med "fri vilje", kontra f.eks. "vilje", eller at du har "frihet" - og det er da her den virkelige diskusjonen ligger.

Men hvordan kan man ikke ha fri vilje, hvis jeg har en vilje og jeg utøver den?

Lenke til kommentar

Du har nå definert fri vilje til å være synonymt med hva "frihet" er. Det er ikke feil, det er bare helt meningsløst og fullstendig overflødig.

Det stemmer ikke helt med den gjengse definisjonen av "frihet", ettersom konseptet "frihet" er begrenset, ikke ubegrenset.

Liberty consists in the freedom to do everything which injures no one else

http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_Man_and_of_the_Citizen
Lenke til kommentar

Jaha? Kan du definere fri vilje da?

Ikke på noen meningsfull måte, og det er nettopp derfor jeg frastår fra å inkorporere det i mitt verdensbilde. Jeg syntes det ikke er annet enn betenkelig at Skatteflyktning flyktet til nærmeste engelske definisjon. Store norske leksikon ser seg ikke så begrenset, og det ser jeg ser heller ingen grunn til at jeg skal gjøre det. Om vi ikke kan enes om at "frihet" beskriver en tilstand hvor noe eller noen operer med frihet, fritt, eller med uavhengighet, så har diskusjonen allerede stagnert forbi et urettelig punkt.

Lenke til kommentar

Ikke på noen meningsfull måte, og det er nettopp derfor jeg frastår fra å inkorporere det i mitt verdensbilde. Jeg syntes det ikke er annet enn betenkelig at Skatteflyktning flyktet til nærmeste engelske definisjon. Store norske leksikon ser seg ikke så begrenset, og det ser jeg ser heller ingen grunn til at jeg skal gjøre det. Om vi ikke kan enes om at "frihet" beskriver en tilstand hvor noe eller noen operer med frihet, fritt, eller med uavhengighet, så har diskusjonen allerede stagnert forbi et urettelig punkt.

Hmm, nå har jeg altså ikke kommet med noen engelsk definisjon på frihet, men en fransk en. (At den er oversatt til engelsk er vel irrelevant?)

Orginalversjon på fransk:

La liberté consiste à pouvoir faire tout ce qui ne nuit pas à autrui

http://fr.wikisource.org/wiki/D%C3%A9claration_des_Droits_de_l%E2%80%99Homme_et_du_Citoyen

Oversatt til norsk:

Frihet er retten til å gjøre alt som ikke skader andre

http://no.wikipedia.org/wiki/Erkl%C3%A6ringen_om_menneskets_og_borgerens_rettigheter

Store norske norske har ørten forskjellige konsepter under "frihet", du får avklare hvilken betydning du legger i ordet når du bruker det.

http://snl.no/frihet

Ellers må jeg vel si at store norske ikke er en kilde jeg bruker ofte.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men her er det snakk om FRI vilje? Ikke frihet så å si, selv om det kan være et bindeledd?

Stemmer, og da vil du finne flere forskjellige definisjoner av konseptet i denne tråden:

1. Valg av mulige handlinger foretatt uten å være utsatt for tvang av andre (min)

2. Muligheten til å ville noe annet en det man vil når handlingen utføres (Red Frostravens, noe omskrevet)

Denne siste underligger ett spørsmål om hvorvidt det er mulig å velge noe i det hele tatt, eller om ALT er forutbestemt av skjebnen fra Big Bang til Uendeligheten.

Den første er derimot en ren praktisk definisjon som ikke avklarer hvorvidt universet er fullstendig deterministisk eller ikke.

Lenke til kommentar

Stemmer, og da vil du finne flere forskjellige definisjoner av konseptet i denne tråden:

1. Valg av mulige handlinger foretatt uten å være utsatt for tvang av andre (min)

2. Muligheten til å ville noe annet en det man vil når handlingen utføres (Red Frostravens, noe omskrevet)

Denne siste underligger ett spørsmål om hvorvidt det er mulig å velge noe i det hele tatt, eller om ALT er forutbestemt av skjebnen fra Big Bang til Uendeligheten.

Den første er derimot en ren praktisk definisjon som ikke avklarer hvorvidt universet er fullstendig deterministisk eller ikke.

Tvang vil det alltid være til en viss grad, så løst det ordet sitter hos deg så nevner jeg bare at tvang er store deler av oppveksten, arbeidslivet og øvrig familieliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...