Gå til innhold

Fri vilje er umulig! Eller?


Anbefalte innlegg

 

Opplevelse av intensjon i bevisstheten og intellektuell tolkning i ettertid er 2 forskjellige ting. Vi snakket om selve opplevelsen.

At du fra ett deterministisk perspektiv ikke klarer å se for deg egne valg som frie, har jeg null problem med å forstå da jeg selv var stor tilhenger av ett slikt syn før. :)

 

Hvorfor er opplevelsen av at man har en grunn til å gjøre som man gjør opplevelsen av frihet -- når det å ha en grunn til å gjøre som man gjør leder oss til konklusjonen at viljen er determinert?

 

Du var tilhenger av et slikt syn før?

Hva får deg til å tro at den er fri?

 

-Hjernen bryter ikke naturlovene

-Ingen form for logikk eller selv mangelen på sådan kan frita hjernen eller viljen, overnaturlig eller ikke, fra problemet jeg beskrev i min først post: Ethvert valg MÅ være determinert (ha en årsak) eller være tilfeldig, om det ikke er en blanding. Ingen av delene kan gi frihet.

-Enhver årsak må ha en årsak eller være tilfeldig; En førsteårsak kan ikke bære nyttig informasjon UTEN å ha en årsak -- og da er det ikke en førsteårsak. Alternativt er førsteårsaken tilfeldig, og da er ikke resultatet fritt.

 

I løpet av de forrige 28 sidene er det utelukkende definisjonsspørsmålet ved fri vilje som har kunnet beskrive en "fri vilje" som ikke er umulig -- og da bare dersom man definerer fri vilje som "fravær av tvang" -- som fremdeles betyr at naturlovene og logikk determinerer alle våre handlinger, om ikke tilfeldighetene bidrar til å skape uforutsigbharet -- men ikke frihet.

Altså:

I menneskehetens historie finnes det ikke noe bedre argument for fri vilje enn:

a) Tilhengerene av fri vilje mener at det er så åpenbart, uten å ha noe annet enn "personlige opplevelser", at de konkluderer med at gud eksisterer viljen er fri

b) Gud ga oss fri vilje fordi gud er en magisk skapning, og; Magi

 

...

 

Kvantemekanikk kan ikke gi frihet:

Tilfeldighet er ikke frihet -- bare mer kaos.

Uforutsigbarhet er ikke frihet -- bare mindre forutsigbarhet.

Å se inn i framtiden gir ikke frihet -- bare bedre handlingsrom, og skaper også et paradoks eller to, og forandrer ikke på problemstillingen med at valg må være utløst av en årsak eller være tilfeldig --> Determinert av en årsakskjede og ikke-fri, eller være tilfeldig og ikke-fri.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det er så absolutt ikke hva fri vilje betyr. Det du beskriver er en viss handlingsfrihet, og har ellers veldig lite med fri vilje å gjøre, annet enn at det å drepe naboen din er noe du bestemmer deg for å gjøre, og dette uavhengig av en kausal, naturlig årsakssammenheng som på sett og vis tar dette valget for deg. Jeg vil selvfølgelig mene at den frie viljen går på hodet og ræven ut der, men meg om det..

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er så absolutt ikke hva fri vilje betyr. Det du beskriver er en viss handlingsfrihet, og har ellers veldig lite med fri vilje å gjøre, annet enn at det å drepe naboen din er noe du bestemmer deg for å gjøre, og dette uavhengig av en kausal, naturlig årsakssammenheng som på sett og vis tar dette valget for deg. Jeg vil selvfølgelig mene at den frie viljen går på hodet og ræven ut der, men meg om det..

 

Er det min vilje så er det min vilje, har jeg fri vilje står jeg fritt til å gjør det. Ferdig.

Lenke til kommentar

 

Er det min vilje så er det min vilje, har jeg fri vilje står jeg fritt til å gjør det. Ferdig.

 

Og hva skjer når din vilje er resultatet av fysiske/kjemiske prosesser, og alle dine valg begynner med kjemi?

 

HOVEDPROBLEMET med fri vilje er å definere hva den er fri fra.

 

Liberalister flest mener at viljen er fri fra fysikkens lover og at mennesker sine hjerner er i stand til å bryte energikonserveringsloven, utenom dem som har forstått at det er umulig at viljen er fri fra fysikkens lover -- som sliter med alvorlig kognitiv dissonans fordi de ikke har noen forklaring på hvordan hva viljen er fri fra og hvordan den er fri fra kausalitet uten å være tilfeldig, og dermed bare kan appellere til etikk og moral i en evig gish-galopp "Hvis du ikke har fri vilje, hvordan kan du skrive det som (dine interesser og din erfaring gjør deg interessert i å skrive og prioriterer det å skrive det) du mener på et forum i stedet for å gjøre andre ting (som du ønsker i en mindre grad)?" og "Dersom viljen ikke er fri, hva er da poenget med å faktisk gjøre noen ting (som hjernen vår er programmert til å gjøre) i stedet for å bare sitt og gjøre ingenting (og kjede deg og sulte i hjel)?" og så videre.

 

En viss liberalist ønsker til og med at jeg skal lage en definisjon på fri vilje som faktisk er koherent og som ikke lar seg motbevise gjennom logikk.

Problemet er bare at det ikke lar seg gjøre, fordi fri vilje (fri fra kausalitet og tilfeldighet) ikke kan eksistere.

Lenke til kommentar

 

Og hva skjer når din vilje er resultatet av fysiske/kjemiske prosesser, og alle dine valg begynner med kjemi?

 

HOVEDPROBLEMET med fri vilje er å definere hva den er fri fra.

 

Liberalister flest mener at viljen er fri fra fysikkens lover og at mennesker sine hjerner er i stand til å bryte energikonserveringsloven, utenom dem som har forstått at det er umulig at viljen er fri fra fysikkens lover -- som sliter med alvorlig kognitiv dissonans fordi de ikke har noen forklaring på hvordan hva viljen er fri fra og hvordan den er fri fra kausalitet uten å være tilfeldig, og dermed bare kan appellere til etikk og moral i en evig gish-galopp "Hvis du ikke har fri vilje, hvordan kan du skrive det som (dine interesser og din erfaring gjør deg interessert i å skrive og prioriterer det å skrive det) du mener på et forum i stedet for å gjøre andre ting (som du ønsker i en mindre grad)?" og "Dersom viljen ikke er fri, hva er da poenget med å faktisk gjøre noen ting (som hjernen vår er programmert til å gjøre) i stedet for å bare sitt og gjøre ingenting (og kjede deg og sulte i hjel)?" og så videre.

 

En viss liberalist ønsker til og med at jeg skal lage en definisjon på fri vilje som faktisk er koherent og som ikke lar seg motbevise gjennom logikk.

Problemet er bare at det ikke lar seg gjøre, fordi fri vilje (fri fra kausalitet og tilfeldighet) ikke kan eksistere.

 

Fri vilje er som rettferdighet, den vil aldri eksistere den er bare til en viss grad tilstede

Lenke til kommentar

 

 

Joda, men ifølge DIN egen definisjon har du klargjort at du har fri vilje ;)

 

 

Definisjonen på fri vilje er at man kan handle fritt etter sinn. Vilje er noe man ønsker å ha gjort. Folk er ikke uenige om hva som er fri vilje, fri vilje kan ikke eksistere som noen også påpeker, fordi vi mennesker rett og slett ikke er i stand til å gjør 'alt'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...