Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan argumentere bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo:) Jeg har fått en skoleoppgave der jeg skal finne ut hvordan du kan bli flink til å argumentere. Spy ut ting dere mener et argument trenger for at det skal bli bra :)

Jeg mener det er viktig å holde seg saklig og ikke presentere subjektive meninger som fakta.

Lenke til kommentar

Noen ting jeg mener er gode egenskaper for en person som er flink til å argumentere:

Å argumentere betyr således å klarlegge eller bevise noe, eller tale for en sak.

* Burde ha kunnskap om det man argumenterer for.

* Lytt til andres argument, da dette kan brukes til å styrke dine egne argumenter.

* Ikke bruk "jeg har lest", ettersom det er mange variabler med i spill og om det viser seg å være feil vil dette bli lagt vekt på av motparten.

* Ha fysisk bevis som dokumenter, rapporter, osv, da dette danner et bedre forsvar for dine argumenter. Spesielt om du kan legge fram dokumenter som viser til at motpartens argumenter ikke stemmer.

* Om motparten er nølende og ufullstendig i sine argumenter vil dette danne et bilde av usikkerhet og svekke inntrykket av personen og han/hennes argumenter. Selv om personen besitter mye kunnskap og at argumentene ville vært bedre om personen ikke var nølende og ufullstendig kan en annen persons argumenter komme bedre fram om man ikke opptrer nølende og ufullstendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...