Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe moped-spørsmål :)

Gjest Slettet-sLPwr6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-sLPwr6

Hei,

Jeg er en jente på 16 år, og jeg lurer på å begynne på kjørekurs for moped med skolen min. Jeg er veldig i tvil om jeg egentlig trenger moped, og har derfor noen spørsmål.

Hvor fort kan man egentlig kjøre på en moped?

Og siden jeg skal kjøpe brukt, hvor langt er langt? (kilometer liksom)

Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg skal kjøpe brukt? :)

Håper på svar, gjerne litt fort :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 45 km/t er lovlig fart. Men mange går i kanskje 50 km/t og 60 km/t. Og i nedoverbakke går de enda fortere.. Trimmede mopeder går opp til 90 km/t eller mer, men jeg ville ikke anbefalt deg å kjøpt noe sånt da kan du fort få problemer med Onkel Politi.

2. Noen sier 10 000 km og noen sier 15 000 km, det som heller er mer viktig er hvordan mopeden er blitt kjørt og hvordan tilstanden til motor, bremser o.s.v. er.

3. Ikke kjøp brukt uten å ha med deg noen som kan det, ellers risikerer du å kjøpe katta i sekken..

-------------------------------------

Om du ikke trenger å skaffe deg moped ville jeg latt være. Man klarer ofte ikke å følge trafikken, noe som fører til at folk stadig skal klemme seg forbi en (og det kan gå utover deg som myk trafikant).

Endret av Mr. Krangle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt svar fra Mr. Krangle der.

Trimming er jo et alternativ for bedre fart, men er jo da ikke lov.

Om du skal kjøre langt hver dag vil jeg ikke anbefale moped. Om det er snakk om korte strekninger er moped flott, men er kjipt når det er langt og fartsgrensa er 70 km/t.

Lenke til kommentar

Er det fremdeles grisebillig å ta mopedlappen på skolen? Da kan det i så fall være en ide å ta lappen, også kan du bestemme senere om du ønsker å kjøpe moped. Hvis du derimot ikke tar lappen på skolen nå, og du finner ut senere at du vil kjøre likevel, så må du på kjøreskole hvor lappen trolig koster betydelig mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sLPwr6

Vel, kurset på skolen koster 2900,- og på kjøreskole må; man vel fort opp i 5000?

Det er snakk om 7,5 km til den videregående skolen jeg har sø;kt meg inn på;, og jeg tror det finnes en del småveier så jeg kan unngå å kjøre på de største veiene (Selv om det ikke er motorveien).

Utenom det er det maks en tur til hytta i året, men det er liksom absolutt det lengste, litt over 30km langs små;veier der også

Jeg vil ikke trimme mopeden, det er for risky. Jeg vil ikke betale masse penger og prikker for å kjøre raskere.

Er dessverre klar over at det kan være skummelt å kjøre moped med tanke på andre bilister.. Jeg trenger det egentlig ikke, men det hadde vært kjekt å slippe å tenke på bussen som går en gang i timen på kveldene. I tillegg jobber jegofte på litt utilgjengelige steder + driver med hest i en stall 45 min å gå fra bussen...

Sånn sett bruker jeg MASSE tid i uka på venting og gåing, så hadde egentlig vært veldig fint...

Men 10-15000 er altså ganske langt.. da bør jeg evt holde meg under det.

Synes det er vanskelig å vite hvor farlig det er, og så veie det opp mot hvor praktisk det er...

Lenke til kommentar

[..] Synes det er vanskelig å vite hvor farlig det er, og så veie det opp mot hvor praktisk det er...

Utifra det du skriver er det absolutt et behov. Du må bare lære å passe på deg selv i trafikken og legge strategier for sikker kjøring (ofte handler det om å legge seg riktig i vegen for å tvinge andre til å gjøre sånn og sånn), men dette må kjørelæreren din hjelpe deg med.

En OK brukt moped trenger ikke å koste deg skjorta, du kommer veldig langt med 10 000 kr.

Angående kjøreopplæringen: Jeg anbefaler at du oppsøker en kjøreskole og tar det derifra så du får best mulig opplæring.

Endret av Mr. Krangle
Lenke til kommentar

Sjekket likegodt pris på mopedlappen så du ikke blir misinformert. Golins i Flekkefjord skal ha 3750,- for mopedlappen, også skal de ha 1650,- for trafikalt grunnkurs, og 1000,- for mørkekjøring. Så, 6400,- totalt. Mørkekjøring og trafikalt grunnkurs er vel inkludert når man tar lappen på skolen?

Jeg foreslår at du kikker litt rundt etter mopeder, også når du finner en du liker, så sjekker du etter omtaler på nettet. Da kan du lære litt om den aktuelle mopeden. 4-taktere anses stort sett som mer pålitelige, og så lenge du ikke skal trimme den, så er den nok like sprek og kjapp som en 2-takter.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du kikker litt rundt etter mopeder, også når du finner en du liker, så sjekker du etter omtaler på nettet. Da kan du lære litt om den aktuelle mopeden. 4-taktere anses stort sett som mer pålitelige, og så lenge du ikke skal trimme den, så er den nok like sprek og kjapp som en 2-takter.

Ikke enig med deg i den påstanden der. En 4-takter moped (50cc) er generelt ikke like sprek som en 2-takter. 4-takter er generelt dauere på så lav kubikk.

Tenker man derimot på forbruket, bruker 4-takter opp til 40% mindre drivstoff. Nå bruker ikke en original 2-takter noe veldig bensin uansett, men verd å ta i betraktning.

På 4-takter skuter / moped må man også stille ventilene veldig ofte, dette medfører jo generelt at den må inn på verksted da ikke så mange kan stille ventiler selv.

Ellers er vedlikehold og holdbarhet ganske likt på begge delene.

Har aldri eid noe 4-takter moped selv, men 2-takter er det mange av.

Har derimot kjørt veldig mange forskjellige 4-takter skutere (ikke kina merker, Yamaha Neos 4t bla), og min erfaring er at alle har gått dårligere enn 2-takt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...