Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Defekt skjermkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt sammen en PC og den fungerer greit, bortsett fra en ting.

Om jeg har i skjermkortet (GIGABYTE GEFORCE GTX 660 OC 2GB) så får jeg hverken bilde fra dette eller dvi på hovedkortet.

Fjerner jeg skjermkortet fra hovedkortet (MSI Z77A-GD55 Z77 S-1155), så fungerer dvi fra hovedkortet igjen.

Jeg har koblet til ett stk PCI power kabel fra 600W strømforsyning.

Jeg har ikke installert noe drivere på maskinen enda, utenom det som følger med W7 x64, som er installert nå.

Spørsmålet er da: defekt skjermkort eller mangler jeg noe hardware/software tilkoblinger/installasjoner, evnt settings i BIOS (som også er default per nå)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du husket å sette strømkablene i skjermkortet? Hvis ja kan du teste med et annet skjermkort eller prøve å sette skjermkortet i en annen PCI-E port.

Uansett er det på noen hovedkort vanlig at du ikke får brukt onboard graphics når det står skjermkort i ett eller flere av PCI-E portene. Hvordan det er på ditt hovedkort vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du husket å sette strømkablene i skjermkortet? Hvis ja kan du teste med et annet skjermkort eller prøve å sette skjermkortet i en annen PCI-E port.

Uansett er det på noen hovedkort vanlig at du ikke får brukt onboard graphics når det står skjermkort i ett eller flere av PCI-E portene. Hvordan det er på ditt hovedkort vet jeg ikke.

Mulig jeg var litt uklar over, men med "Jeg har koblet til ett stk PCI power kabel fra 600W strømforsyning.", så mente jeg at det er strømtilkoblingen til skjerkortet.

Slik jeg kan se så er dette ensete tilkoblingen til skjermkortet jeg har,

Har lagt merke til at den PCI-merkede kontakten fra PSU jeg har brukt har en 4-pins kontakt jeg har koblet til, men en 2-pins, som jeg ikke fant noe tilkobling til. Noe her evnt?

Lenke til kommentar

Beklager, så ikke at du skrev det.

Jeg tror ikke at det finnes 4-pins PCI-E strømplugger (bare 6, 6+2 og 8), så jeg forstår ikke helt hva du mener her. Kunne du postet et bilde som viser hva du mener? Det er mulig problemet ligger et helt annet sted enn her, men siden det ofte er vanskelig å feilsøke over nettet er det greit å utelukke helt enkle ting først.

Lenke til kommentar

Beklager, så ikke at du skrev det.

Jeg tror ikke at det finnes 4-pins PCI-E strømplugger (bare 6, 6+2 og 8), så jeg forstår ikke helt hva du mener her. Kunne du postet et bilde som viser hva du mener? Det er mulig problemet ligger et helt annet sted enn her, men siden det ofte er vanskelig å feilsøke over nettet er det greit å utelukke helt enkle ting først.

Sitter på jobb nå, så godt mulig jeg bommer litt...vil nok tro det er den 6+2 (på PSU kabel) du nevner, men at jeg bare bruker 6 på kortet.

Skal dobbeltsjekke når jeg er ferdig for dagen, derimot siden den passer fint, er merket PCI og jeg ikke finner andre tilkoblinger, så tviler jeg på power problem, men har tatt feil før :)

Lenke til kommentar

Sitter på jobb nå, så godt mulig jeg bommer litt...vil nok tro det er den 6+2 (på PSU kabel) du nevner, men at jeg bare bruker 6 på kortet.

Skal dobbeltsjekke når jeg er ferdig for dagen, derimot siden den passer fint, er merket PCI og jeg ikke finner andre tilkoblinger, så tviler jeg på power problem, men har tatt feil før :)

Det har du nok helt rett i. ;)

Hvis du har mulighet ville jeg prøvd et annet skjermkort i din datamaskin eller ditt skjermkort i en annen datamaskin som du vet virker. Da vet du helt sikkert om det er et problem med selve skjermkortet eller resten av maskinen. (om det skulle være noen rare BIOS-instillinger, defekt HK, PSU e.l.)

Lenke til kommentar

Ref bilde: http://cdn.eteknix.c...BT_660_feat.jpg

6pin tilkobling. Har du ikke tilkoblingen på din PSU, så må du nesten skaffe en overgang om det ikke fulgte med kortet.

http://www.komplett....aspx?sku=586929 kan du skaffe for å komme deg rundt problemet (de ekstra 2 pinnene ser ut til å gå klar utifra øverste komentaren på komplett)

Her er strømforsyningen jeg har brukt:

Corsair CX 600W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex

Jeg har da brukt de 6+2pin tilkoblingene som vises til i teksen over, men ikke koblet til 2pin delen noe sted.

Dette burde vel funke?

Lenke til kommentar

Det har du nok helt rett i. ;)

Hvis du har mulighet ville jeg prøvd et annet skjermkort i din datamaskin eller ditt skjermkort i en annen datamaskin som du vet virker. Da vet du helt sikkert om det er et problem med selve skjermkortet eller resten av maskinen. (om det skulle være noen rare BIOS-instillinger, defekt HK, PSU e.l.)

Har desverre ingen jeg kan låne ett slikt kort fra her i Oslo, så da får jeg bare returnere det og prøve med ett nytt når det dukker opp. Da ble det ikke ny maskin klar til helgen hvertfall....jaja

Skal oppdatere når jeg har fått testet med det nye kortet. Thanks!

Lenke til kommentar

Her er strømforsyningen jeg har brukt:

Corsair CX 600W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex

Jeg har da brukt de 6+2pin tilkoblingene som vises til i teksen over, men ikke koblet til 2pin delen noe sted.

Dette burde vel funke?

Skal i teorien funke ja.

Forsøkt med den andre 6+2pin tilkoblingen?

Du kan jo også gå på med multimeter på kontakten for å sjekke at det faktisk kommer strøm til kontakten.

Ellers er det jo å prøve i et av de andre PCIe sporene, det nærmest CPU bruker å være sikkerstikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...