ZitHless Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Prøver å installere W7 på en 2,5" disk fra en laptop der han byttet ut med en SSD. Harddisken har 5 partisjoner.. 1.partisjon: 1000MB OK (Gjenopprettingspartisjon) 2.partisjon: 260MB OK (EFI-systempartisjon) 3.partisjon: 1000MB OK (OEM-partisjon) 4.partisjon: 676.30GB NTFS OK (Primærpartisjon) 5.partisjon: 20.00gb OK (Gjenopprettingspartisjon) Når jeg installerer windows 7 på Primærpartisjonen så får jeg dette opp: Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style. Noen som har peiling hvordan jeg får fikset? Og hvordan jeg får fjernet iallefall gjenopprettingspartisjonen på 20gb? Lar seg ikke formatere.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Hvis du har BIOS og ikke UEFI må du konvertere disken fra GPT til MBR. Du kan bruke diskpart til dette, som du åpner i kommandolinja du finner i reparasjons-/gjenopprettingsmenyen. Når du har åpnet kommandolinja kjører du følgende kommandoer: diskpart list disk select disk <harddiskens nummer fra lista> [clean (valgfri, denne sletter alle pasrtisjonene og data på disken)] convert mbr Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Hvordan konvertere en disk fra GPT til MBR dersom det ikke er OS på den? Brenne Linux-cd? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Fra Windows-installasjonsmediet. Velger man Gjenoppretting/Recovery/Reparasjon eller hva det nå står, vil man kunne åpne kommandolinja. Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Jeg får ikke bootet fra CDROM. Hver gang jeg prøver, står det 'Booting from CD.....' før det hopper ned et linjeskift hvor det står 'Operating system not found.......' Jeg vet at Windows-CDen er ok siden jeg har brukt den til å installere andre PCer. Edit: Kan det være CDROM-stasjonen som er på kanten av stupet? Endret 4. april 2013 av Pinng Lenke til kommentar
ZitHless Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Jonas, løsningen din funket fjell den! Takker Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Sjekk BIOS instillinger for boot, står det noe om UEFI mode og Legacy mode? Har hørt at det ikke booter DVD i UEFI mode. Hvis du skal renske disken og begynne helt på nytt så kan du kjøre diskpart clean fra Repair Console. Lenke til kommentar
ZitHless Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Har installert w7 på 2,5" disken no, og skulle bruke disken på HTPC min, men han finner ikke boot device, selv om han finner det på stasjonærn.. Noen tips ? Har ikke optisk drev på HTPC og har ikke minnepenn så jeg installerte w7 via stasjonærn.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Det er som regel en dårlig ide, av flere grunner. Gjorde du det også uten å koble fra orginaldisken i den stasjonære? Da har jo ikke 2.5" disken systemfilene for booting. Lenke til kommentar
ZitHless Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Gjorde det uten å koble fra originialdiskene ja. Burde jeg ha gjort deT? Har itilleg overført w7 installasjonsfilen på en externdisk, men når jeg booter opp fra externdisken på HTPC'n så skjer det ikke noe, kommer bare en - øverst i venstre hjørne.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Ja, det har vært en vanlig tabbe i mange år. Man kan ikke boote fra en eksterndisk ved å overføre en fil. Det er mer komplisert enn som så. Det finnes mange guider på nett for å installere fra USB. En tilfeldig valgt: http://winsupersite.com/windows-7/install-windows-7-usb-memory-key Lenke til kommentar
ZitHless Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Problemet er at extern HDD ikke registreres som USB men som harddisk :s Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) En minnepinne koster ikke mange kroner. Edit: Finner en annen tråd, det er imot retningslinjene. Denne stenges. Endret 6. april 2013 av Hårek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg