Gå til innhold

Har kjøpt ny "stille" pc. Men den bråker!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nylig kjøpt ny pc og har valgt komponentene med omhu ut fra div. tester.

Har lagt stor vekt på støynivå når komponentene ble valgt ut. Problemet er at resultatet ikke er stille i det hele tatt!

 

Komponenter med vifte;

Vannkjøling: Corsair Hydro H100i

Skjermkort: Asus 7970 DirectCu II Top

Kabinett: Corsair Obsidian 550D

PSU: BeQuiet Darkpower 1200w

 

Resten av systemet:

Hovedkort: Asus P6T6 WS Revolution

Prosessor: Intel i7 965EE (LGA1366)

Lydkort: Asus Xonar HDAV1.3

En SSD, en VelociRaptor og to lagringsdisker.

 

Har satt H100i i toppen av kabinettet og den trekker luft inn i kabinettet, det samme gjør viftene i fronten av kabinettet.

En vifte i bakant av kabinettet fungerer som eksos

Psu henter luft fra utsiden av kabinettet.

 

Viftene har mellom 800RPM og 1300RPM såvidt jeg kan se.

 

Skal dekslet på toppen av 550D være av når man bruker radiator i toppen?

Skal ta en nøyaktig dB måling når jeg kommer hjem fra jobb i kveld.

 

Imellomtiden så håper jeg på å samle tips, råd og erfaringer i denne tråden så jeg får noe å jobbe med når arbeidsdagen er omme=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt viftene til radiatoren.

Om de bruker noe tilsvarende som i den gamle modellen (H100) så bråker de veldig mye.

Jeg byttet mine med 2 120mm som fulgte med kabinettet mitt (CM Storm Troper) og halverte støyet overall. En ekstra ting å huske på, 90% av tiden klarer du deg nokk med å kjøre alle viftene på minimum, og om du kjøper Corsair LINK så kan du styre viftehastigheten på viftene (gamle H100 hadde egen knapp + mulighet for LINK)

Lenke til kommentar

Bytt viftene til radiatoren.

Om de bruker noe tilsvarende som i den gamle modellen (H100) så bråker de veldig mye.

Jeg byttet mine med 2 120mm som fulgte med kabinettet mitt (CM Storm Troper) og halverte støyet overall. En ekstra ting å huske på, 90% av tiden klarer du deg nokk med å kjøre alle viftene på minimum, og om du kjøper Corsair LINK så kan du styre viftehastigheten på viftene (gamle H100 hadde egen knapp + mulighet for LINK)

 

H100i kommer med støtte for corsair link, så har instalert det men må opdatere firmware før jeg kan regulere hastigheten på viftene(har jeg lest meg fram til). Skal teste det når jeg kommer hjem. Skal og teste ut nye vifter, men ønsker ikke å gjøre det i første omgang.

 

Regner med det er Noctua som er kongen på hauen blant vifter?

Lenke til kommentar

Regner med det er Noctua som er kongen på hauen blant vifter?

De er stygg men ja.

Jeg ville tatt en av disse http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=656781&sku=659927 (sammenligning)

1. Begge er 4 pin som gir bedre RPM styring

2. Ene "bråker" litt mer men har høyere lufttrykk og flytter mer luft. Det kan være en fordel å ha høyt lufttrykk siden du skal "presse" luft inn i radiatoren.

 

Etter min vurdering er Noctua litt overpriset, men "det koster å være kar"

Lenke til kommentar

Hoverdkortet kan styre vifter, men av erfaring så kjører de ofte på mye høyere RPM en nødvendig.

Jeg har selv Cosair LINK og er ikke helt fornøyd med viftestyringen der heller men om det kommer av Windows 8 eller feil med Commanderen min det har jeg ikke sjekket opp enda.

Jeg har også viftestyring på kabinettet og føler den kommer best ut i mitt tilfelle, eneste minus er at jeg bare får styrt 4 av 6 vifter på den (kan selvfølgelig kjøpe noen flere kabler).

 

Hovedkortet styrer ikke H100i siden denne har egen "hjerne" MAO så lenge den ikke er koblet til LINK så styrers den individuelt/selvstendig

Lenke til kommentar

Da blir det utskifting/suplementering av de kabinettvifter jeg har, muligens skifte av PSU vifte og.

Retningen på viftene på radiator skiftes slik at de fungerer som eksos på toppen av kabinettet.

 

Da gjenstår spørsmålet, hvilkne vifter skal jeg velge av:

Noctua NF-A14 FLX

http://www.komplett....A0-8720D71DBD87

og

Noctua NF-A14 ULN

http://www.komplett....A0-8720D71DBD87

 

To eller tre slike for å fungere som innsug i front/bunn, en for å fungere som eksos sammen med radiatorviftene i topp og bak.

 

Hvor mye luftgjennomstrømning trenger jeg i kabinettet for å sørge for et triveligt arbeidsmiljø for skjermkortet(Radeon 7970)?

Endret av Truls84
Lenke til kommentar

Driver nå å bygger en ny build i et Switch 810 kabinett, gjorde en viftetest med orginal vifter(som skal være gode vifter) det var en lyd jeg ikke kunne leve med!!!!

 

Satte inn Corsair SP 120 QE 120mm å noen 140mm... Å det var noe HELT annet, kan virkelig anbefales. Å dem ser mye bedre ut enn Noctua sine :)

Lenke til kommentar

Da blir det utskifting/suplementering av de kabinettvifter jeg har, muligens skifte av PSU vifte og.

Retningen på viftene på radiator skiftes slik at de fungerer som eksos på toppen av kabinettet.

 

Da gjenstår spørsmålet, hvilkne vifter skal jeg velge av:

Noctua NF-A14 FLX

http://www.komplett....A0-8720D71DBD87

og

Noctua NF-A14 ULN

http://www.komplett....A0-8720D71DBD87

 

To eller tre slike for å fungere som innsug i front/bunn, en for å fungere som eksos sammen med radiatorviftene i topp og bak.

 

Hvor mye luftgjennomstrømning trenger jeg i kabinettet for å sørge for et triveligt arbeidsmiljø for skjermkortet(Radeon 7970)?

Tja, en 12-14cm vifte burde fint klare å levere nok luft til et slikt skjermkort, og bidra til at luftstrømningen gjennom maskinen og ut skjermkortet går uten problemer.

 

Å bytte ut PSU-viften er svært alvorlig og jeg tror ikke du har nok kompetanse til å gjøre dette.

Dette fordi viften i en PSU er dimensjonert for akkurat modellen din, og nøye overvåket av PSUen for å holde den nedkjølt ved alle belastninger og omkringliggende temperaturer.

Hvor mye kjøling vil variere etter strømtrekket, effektiviteten til PSUen, maks operasjonstemperatur og kjøleribbene den er utstyrt med.

 

PSUen har innebygget viftekontroller som jobber med andre strømstyringskretser/linjereguleringer. Å bytte vifte vil endre hvordan viftens egenskaper og reaksjoner på denne reguleringen, samt få lavere luftflyt om en svakere vifte benyttes.

Så om du bytter vifte her, så vil du raskt kunne få et mer ustabilt system, strømbrudd, eller i værste fall andre mer alvorlige konsekvenser som brann, interne eksplosjoner, eller rett og slett fritering av andre tilkoblede komponenter.

 

Å forandre kjølingen til PSU er det mest avanserte du kan begi deg ut rent kjølemessig i en PC, og vil optimalt sett raskt kunne bety at du trenger: "transformatorolje", varmeveksler, lekkasjetette PSUen, ekstern pumpe, radiator etc. for å vannkjøle den, som igjen er eneste alternativ å få fjernet det meste av varmen effektivt uten vifte.

 

Et annet alternativ vil være å beregne temperaturer på transformator/kondensatorer for å sjekke at de tåler en lavere luftstrøm, samt utvide kjøleribbene til diodene/transistorene slik at de heller ikke vil bli negativt påvirket. Muligens også bytte ut kondensatorene til noen som tåler mer varme (105 C)om disse ikke er det fra før av. .

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg tror nok det ja. ;)

 

For ikke å snakke om at man lett kan få seg et dødelig støt av når man er å skrur nedi PSUen, da du som oftest vil være nødt å kutte kabler som du skjøter på godt gammelt vis med teip eller tilsvarende. (er jo ikke akkurat vanlig vifte-connector, i hvert fall ikke i de jeg har sett)

 

Dette er nok best å overlate til stein gale folk som Andrull. :p

Lenke til kommentar

Da skroter jeg effektivt hele ide'en om viftebytte i psu:P

 

Da river jeg i noen kabinettvifter og bytter ut de som orginalt står i 550D'en.

 

Legger merke til at skjermkortet står for mye av bråket. Det når 74grader etter langvarig spilling, då suser viften bra. Det var nokk ikke sjakktrekk å ha radiator på et innsug:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...