Gå til innhold

BattleCom og IP problem

Anbefalte innlegg

Clanen min bruker BattleCom i clankamper, men jeg har problemer med å hoste/koble meg til servere. Hver gang jeg forsøker får jeg opp en feilmelding som forteller meg at programmet ikke klarer å koble seg til server. Når jeg kjører BC testen fungerer alt fint. Det jeg antar er problemet er at når jeg kjører test kobler BC seg til min ip adresse som den oppgir er 10.0.0.3, dette er jo opplagt en intern adresse. Hvordan kan jeg få BC til å fungere? Jeg sitter bak en Cisco 677i-Dir ADSL-modem/router og en SMC EZ 10/100 108DT switch.

Det jeg antar løser problemet er å gi meg en "skikkelig" statisk ip, men hvordan gjør jeg dette?

Jeg sitter på en 2048/640 Mbit ADSL linje og kjører WinXP Pro, jeg har et 3COM Etherlink XL 10/100 nettverkskort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-13 17:56, covah skrev:

Har du NGT?

Da må du åpne noen porter på Cisco routeren. Tror det er port 2300 til 2400 (er ikke helt sikker her).

Sjekk
for hvordan du gjør det.

Ja, jeg har NGT. Nei, jeg skjønte ingenting av den linken.

Skrive inn i routeren? Hvor(dan) skriver jeg inn noe i routeren? Hvilken port skal åpnes for BattleCom?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men skal forsøke å gi en VELDIG forenklet forklaring om bakgrunnen til dette. Rett meg gjerne dersom dere ser noen feil:

Du må kjenne litt til TCP/IP protokollen og forstå hva NAT er.

TCP/IP kommuniserer over forskjellige porter. Feks bruker http (web) port 80, ftp port 21 osv. BattleCom bruker portene mellom 2300 og 2400 (tror jeg).

NAT blir brukt for å kunne koble flere PC'er opp mot nettet ved hjelp av 1 IP addresse. Hos feks. NGT er det bare routeren som er "synlig" på nettet. Alle PCene bak routeren bruker såkalte private IP addresser, som ingen på internett kan se. Når du sitter på en PC bak routeren og starter feks. IE, vil routeren åpne port 80 og sørge for at svarene du får på kommandoene dine, blir routet tilbake til deg.

Traffikk som er startet utenfor routeren (på internet) bruker routeren en tabell som forteller hva den skal gjøre med data på de forskjellige portene. Vanligvis er denne tabellen satt opp slik at den avviser sånn trafikk.

Så for å få routeren til å skjønne at traffikk på port 2300->2400 skal sendes videre til DIN pc, må du inn i denne tabellen og gjøre noen endringer.

Det er flere måter å logge seg på routeren. Det vanligste er å bruke telnet. For å logge deg på NGT routeren med telnet, må du også få tak i passordet fra kundeservice.

Dersom du roter litt rundt på cybercity.dk's hjemmeside, finner du mye nyttig rundt dette (CC bruker samme router som NGT). Det finnes også en norsk FAQ for NGT et eller annet sted på nettet. Husker ikke linken, men dersom du søker litt, finner du den nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...