Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Meget interessant prosjekt! Nå er det noen uker siden jeg leste de første postene, så hvis jeg gjentar noe som allerede er sagt vet dere hvorfor. Det jeg skulle si, eller tipse om var å isolere innsiden av kjøleribbene, da innsiden av ribbene neppe vil gjøre noen annen nytte en og varme opp luften inni kassen. Jeg tviler sterkt på at de vil føre annen varme ut av kassen, en den fra delene som er skrudd fast.

For å illustrere dette på en lettforståelig måte: tenk oss at vi har et lite rom, hvor vinduet er byttet ut med en kjøleribbe. Inni dette rommet står det en vifteoven og blåser glovarm luft rett på ribben for å få varmen ut. Likevel vil det bli fryktelig varmt i rommet også - med mindre vi pakker området fra baksiden av vifteovnen til ribben inn i glava ;)

Håper jeg...

Endret av Arctic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmmmm.....!

EGEN worklogg! :lol::lol:

He! He! Bare hyggelig altså! ;)

Men hvis du vil ha din helt egen worklog kan du jo starte den under "worklogs" i forumet!

Synest absolutt den er verdt det! :yes:

mvh

Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
@jorgen: Stilig prosjekt! Prøvd å overvolte viftene. Mange vifter som tåler mye mer enn 12 volt. Får nok opp noen db hvis du setter det til 20v (gjøres seff på egen risiko)

Er ikke sunt å sette høyere enn 230V gjennom de viftene der, men jeg har muligens tilgang til et 400V anlegg...

Lenke til kommentar
@jorgen: Stilig prosjekt! Prøvd å overvolte viftene. Mange vifter som tåler mye mer enn 12 volt. Får nok opp noen db hvis du setter det til 20v (gjøres seff på egen risiko)

Er ikke sunt å sette høyere enn 230V gjennom de viftene der, men jeg har muligens tilgang til et 400V anlegg...

JA! try it! men lage en egen worklog!

Lenke til kommentar

Ah. Så alle viftene er 230v? Hvis dette er ac vifter, så skal det litt til å endre hastighet på dem siden det bestemmes av antal hz i stikkontakten og ikke antal volt. Siden strømnettet i norge ligger på 50hz (dvs. at den skifter mellom + og - 100 ganger pr. sek) vil du få 50 runder pr sek, eller 3000rpm på viftene uansett. Det er mulig å kjøpe en sånn frekvensomsetter, men dette koster mye penger.

Vil tro at det som vil skje hvis du kobler den til 400v er at det skal mer til før den stopper, slik at det blir en mer smertefull opplevelse å få fingern inn i vifta *grin* .

Lenke til kommentar
Vil tro at det som vil skje hvis du kobler den til 400v er at det skal mer til før den stopper, slik at det blir en mer smertefull opplevelse å få fingern inn i vifta *grin* .

Er mer en smertefullt nok som det er. Viftebladene er av stål...

Btw: Dette er DrSpawn sin worklog, ikke min. Så vi bør nok slutte med off-topic prat før ein moddis kjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...