exterminate Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 God aften, kjære medborgere! Jeg har alltid vært en tilhenger av livets goder, og har derfor utviklet et positivt syn på vin og dets kunst. Jeg er dessverre under atten år og har derfor ikke mulighet til å være en aktiv vinentusiast, men dette hindrer likevel ikke min lyst etter å mestre vinkunsten. For det første - har dere noen bøker å anbefale som omhandler vin? Det kan være både historie, smak, anbefalinger, romaner og ren fakta, såfremt det er over gjennomsnittet underholdende. (PS. har lite til overs for filmer og serier på fjernsyn, men dersom det skulle finnes et produkt som forteller noe meget interessant om vin er det flott om jeg får høre om det) så snart jeg fyller atten vil jeg selvsagt utvide mine grenser og muligens delta i et par-tre vinsmakingskonkurranser. Har dere noen forslag til hvor jeg kan finne dette? Jeg har selvsagt planer om å besøke St. Emilion og bedrive min utvikling av smak der, men jeg ønsker også å oppleve større deler av verdens vinkultur. Vær hilset Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Når det gjelder bøker er det greit å starte med noen generelle og så spisse seg inn på de områdene man liker etterhvert. "Verdt å vite om vin" er en bra introduksjon. Ser at du i utgangspunktet ikke ønsker tv-serier, men ta en titt på Oz and James' big wine adventure, . Oz Clarke, en veldig kjent vinskribent, skal lære James May fra Top Gear å drikke vin og det er en ganske så pedagogisk introduksjon. Jeg vet ikke om noen offisielle vinsmakingskonkurranser annet enn de som Vinkelnerforeningen arrangerer og de er bare for profesjonelle, dessverre. Uansett, vær forberedt på at blindsmaking er vanskelig, det var nylig VM og selv i finalen var mange av forslagene helt på viddene. Resultatene i spoiler: 1st wine : Napa Valley Zinfandel 2010 Napa Cellars 2nd wine : Château des Tours 2007 Côtes du Rhône 1st liquor : sochu chinois 2nd liquor : turkish raki 3rd liquor : Armagnac XO Superieur Chabot Svarene: For Romania, Julia Scavo First red wine: Syrah Australia 2nd red wine: France Genache black, Chateauneuf du pape 2004 First drink: Shoshu (Japanese white liquor) 2nd drink: Italian Anise 3rd drink: Old rum from Martinique For Canada, Véronique Rivest First red wine: Argentine Malbec Mendoza 2010 2nd Red Wine: Cabernet Sauvignon Bordeaux Saint-Julien 1998 First drink: Shoshu 2nd beverage: Sambuca Anise Italy 3rd drink: Cognac XO For Switzerland, Paolo Basso First red wine Epagne Tempranillo Ribera del Duero Tempranillo 2009 2nd red wine Aleatico Nemea Greece 2007 First drink: Shoshu 2nd drink: raki Turkey 3rd drink: Cognac For Australia, Franck Moreau First red wine Malbec 2010 Argentina 2nd red wine: Barolo 1998 Italy First drink: Shoshu 2nd drink: Uzo Greek 3rd drink: Armagnac For Italy, Fabio Masi First red wine: France Saumur-Champigny 2010 2nd red wine Macedonia naoussa 2005 First drink: shoshu 2nd drink: Anis France 3rd drink: Whisky For Argentina Maria Paz Levinson Huarte First red wine: pinot noir Europe 2011 2nd red wine Italy Niebiolo 2007 First drink: shoshu 2nd drink: anise liqueur 3rd drink: Cognac Vsop For Norway, Francesco Azzarone First red wine: Pinot Noir Burgundy France 2nd Red Wine: Pinot Noir France Gevrey-Chambertin 1998 First drink: No Answer 2nd drink: Uzo Greek 3rd drink: Rum Cuba For Sweden, Jon Arvid Rosengren First red wine: Merlot California USA 2nd red wine: France Rhone Domaine Santa Duc Gigondas Grenache 2009 First drink: Sake 2nd drink: no answer 3rd drink: Rum from Martinique For Turkey, Isa Bal First red wine: USA California Carneros Pinot Noir 2008 2nd Red Wine: Pinot Noir Burgundy France 2009 First drink: Chinese Maotai 2nd drinks: Raki Turkey 3rd drink: Rum For France, David Biraud First red wine: Sonoma Valley Pinot Noir USA 2009 2nd Red Wine: Pinot Noir Burgundy France Cote de Nuits Chambolle-Musigny 1er Cru 2005 First drink: Shoshu 2nd drink: Uzo Greek 3rd drink: Rum Caribbean In Britain, Eric Zwiebel First red wine: Sonoma Zinfandel USA 2nd red wine: Grenache Tempranillo Spain 2002 First drink: Soshu 2nd drinks: Raki Tourquie 3rd drink: Armagnac Jeg har ellers noen introduksjonsbøker jeg hadde tenkt til å gi til et loppemarked, er du i Oslo-området kan du få dem for en kaffe. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 God aften, medborger! De kan notere Dem hva bokmålsmannen i denne sangen forteller: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå