Unggutt Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei, det har seg slik at jeg er en 17 år gammel gutt med innvandrer bakgrunn. Kom til Norge som seks åring. Søkte aldri fritak fra sidemål på ungdomskolen, med tanke på at jeg ønsket å integrere meg i det norske samfunnet så godt som mulig. Problemet er at nå som jeg går på videregående har jeg store ambisjoner om videre studier, og trenger et så høyt snitt som mulig. De "late" utlendingene som hadde fritak fra ungdomskolen, kunne bare skrive en mail om at de hadde fritak og da fikk de det på vgs også. Det jeg lurer på er om jeg har loven på min side, om jeg går innenfor rammene for hvem som kan søke fritak. Jeg bruker veldig mye tid på nynorsk, tid som jeg heller kunne brukt til å forbedre skriveferdighetene mine på bokmål. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Den som har fått fritak på ungdomsskolen får fritak på VGS. Den som ikke har fått fritak i grunnskolen må, for å få fritak på VGS, ha krav på særskilt tilrettelagt språkopplæring. Dette er nytt fra 2009, se UDIRs rundskriv om overgangsordninger og endringer i fritaksreglene for sidemål. 1 Lenke til kommentar
Unggutt Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Den som har fått fritak på ungdomsskolen får fritak på VGS. Den som ikke har fått fritak i grunnskolen må, for å få fritak på VGS, ha krav på særskilt tilrettelagt språkopplæring. Dette er nytt fra 2009, se UDIRs rundskriv om overgangsordninger og endringer i fritaksreglene for sidemål. Tusen takk for svar. Jeg går andre klasse på VGS nå. På den linken du sendte stod det: "Nye bestemmelser om individuell vurdering trådte i kraft 1.8.2009" I 2009 gikk jeg i 8. klasse. Fant nå karakterkortet, og det står ikke karakter men kun "DELT" er ikke sikker på hva det betyr. I henhold til de nye lovene står det: "Et av følgende må være oppfylt for at man skal få fritak fra dette: a) på grunn av sykdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av sakkyndig, har problemer med å beherske begge målformer b) ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole c) har hatt fritak fra opplæring eller vurdering i norsk sidemål i grunnskolen, d) fylte vilkåra for fritak fra opplæring eller vurdering i norsk sidemål i grunnskolen, men på grunn av dokumentert saksbehandlingsfeil likevel ikke fikk fritak" Kan ikke jeg si at jeg søkte om fritak i 8. klasse, men fikk aldri svar tilbake. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Ja, du kan si det. Men ordene "dokumentert saksbehandlingsfeil" legger bevisbyrden på deg for 1) at du faktisk søkte, og 2) at resultatet ville blitt at du fikk fritak. 1 Lenke til kommentar
Unggutt Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Ja, du kan si det. Men ordene "dokumentert saksbehandlingsfeil" legger bevisbyrden på deg for 1) at du faktisk søkte, og 2) at resultatet ville blitt at du fikk fritak. Tusen takk krikkert, regner med at jeg sender en søknad imorgen. Ser dessverre ikke lyst ut, men verdt et forsøk. Oppdaterer tråden så fort jeg får svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå