Bliv1n Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei, driver og ser gjennom selvangivelsen, og leste litt om fradrag på denne siden: http://www.dinepenger.no/regler/selvangivelsen-fradragene-du-boer-se-etter/20347924 Det er spesielt punkt 2 jeg ble litt oppmerksom på: Senk boligskatten.Sjekk at ligningsverdien på boligen er lavest mulig. Skal ikke overstige 30 prosent av markedsverdi. (Post 2.8/4.3) Jeg kjøpte i 2010 en leilighet for 1250000 NOK, 30 prosent av den summen er 375000,-. i selvangivelsen fra 2010 var ligningsverdien 360 652,-, altså 28.85 prosent av markedsverdien på 1,25 mill. I selvangivelsen fra 2011 var ligningsverdien 385 904,-, noe som betyr 30.87 prosent. Og i selvangivelsen fra 2012 er ligningsverdien 399 903,-, med andre ord 31.99 prosent. Jeg har i alle tilfellene brukt 1,25 mill som markedsverdi. Det virker som om de har tatt høyde for at markedsverdien stiger etter hvert år, men ingen har taksert min leilighet siden jeg kjøpte den i 2010. Er dette da basert på ren synsing? Det har vært to leiligheter til salgs i blokka her nå det siste året. Ikke identisk min og kanskje 5-10 m2 mindre enn min (min er 55 m2), uansett de ble lagt ut med en prisantydning på 1,25 mill, altså det samme som min. De lå ute i flere måneder uten å bli solgt, og jeg tror de måtte gå ned 100000,- i pris før de ble solgt. Dersom jeg tar utgangspunkt i ligningsverdien fra selvangivelsen 2012, at 399903,- er nøyaktig 30 prosent av dagens markedsverdi vil det bety at den er på 1333010,-. Dette mener jeg er urealistisk å få for leiligheten per dags dato, basert på de andre leilighetene i blokka som var til salgs og med tanke på at ingen har taksert min leilighet siden 2010. Jeg lurer da på hva dette har å si for meg? Er ikke stødig på dette med selvangivelsen skal jeg være ærlig. Er dette noe jeg burde ta tak i? Kan jeg få mer igjen på skatten? Setter stor pris på hjelp. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Hvis du betaler formueskatt har dette noe å si, men om du ikke har nok formue til å være pliktig til å skatte av den har det ingen praktisk betydning. Så med mindre formuen din er på over 750 000 vil du ikke tjene noe på få ny takst på boligen din. En annen ting du bør vurdere er hvor mye du tjener på ny taksering. Formueskatten er 1,1% fra 750 000 og opp. For inntektsåret 2013 er det fra 870 000 og opp (du betaler altså kun formueskatt for det over 750 000). Så avhengig av hva det koster å få ny takst så kan det godt være at du sparer mer på å ikke få ny takst, spesielt med tanke på at terskelen for formueskatt sannsynligvis øker mer enn ligningsverdien på boligen din for hvert år. For å bli nødt til å betale formueskatt må forresten ligningsverdien være over bunnfradraget (750 000) og summen av gjelden din. Økningen i ligningsverdien er basert på et gjennomsnitt for hele kommunen du bor i og ikke på akkurat din adresse. Endret 3. april 2013 av Nedward 3 Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Aha, jeg forstår. Takk for god hjelp. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå