linx Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Heisann, Har funnet frem et strøket eksemplar av en Tandberg sølvsuper 12c som jeg tenkte passer bra i kjellerstua. Har i grunn tilhørende platespiller også, men tenker å koble til en nye utgave samt ha mulgheten for å bruke mac og iphone tilavspilling. Da kommer de første probleme. Hvordan få koblet disse til? Og hva må til for å koble til høytalere, er vel ikke bare å stikke strenger inn i disse hullene? Slik ser baksiden ut - http://avforum.no/fo...2c-dsc_0276.jpg Linx Lenke til kommentar
GAu Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Heisann, I en god, gammel Sølvsuper 12 (og flere modeller) er det utstrakt bruk av like gamle DIN-plugger. Det vises på bildet: Både phono og tape inngangen bruker std 5-pins DIN. Du må ha 5-pins han-plugg på det utstyret (kabelen) du vil plugge inn. Høyttaler utgangen bruker std 2-pin DIN. Du må utstyre dine høyttalerledninger med 2-pins han-plugger. Platespiller kobles til phonoinngangen. Signalet vil da få korrekt RIAA-kompensasjon (RIAA trinn innebygd i Sølvsupern). Det er t.o.m. knapp for å velge mellom keramisk eller magnetisk pick-up (gammel luxus). Tape er den (eneste) ukompenserte linje-nivå inngangen på denne baksida. Her kan du koble til utstyr med linje-utgang ('line', 'aux', 'pre-out' ...) Ser denne som (eneste) mulighet for å koble til mer moderne utstyr som telefoner & datamaskiner. Vær varsom om du vil bruke øreplugg-utgangen på telefonen eller datamaskina som input her, for disse behøver ikke ha std linje nivå (0.316 Vrms), så det er mulig å overstyre inngangen (forvrengning) med for høyt nivå. beste hilsen, ___________ GAu Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Bare for å ha nevnt det. Jeg har Sølvsuper 12, og har koblet det som beskrevet i innlegget over. Da kan jeg høre på mp3-spillere og slikt med Tape-inngangen. Bruker den som forsterker, og har koblet line-out fra en digital internettradio til Sølvsuperen. Endret 4. april 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
linx Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Takk for veldig bra forklarende svar! Er det en vanskelig sak å koble på plugger på høytalerene, er det som disse jeg trenger da? http://nsgshop.no/koblingerplugger-kontakter-connector-plug/77-2-pin-din-hoyttalerplugg.html Har ikke noe loddeutstyr eller noe Lenke til kommentar
GAu Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Hei igjen, De pluggene du viser i linken, ser helt greie ut (2-pins DIN han-plugg). Å koble de på kan neppe kalles vanskelig. Men siden du ikke har loddebolt: Synes å huske fra gamle dager at det finnes typer både for lodde- og skru- tilkobling. Vanskelig å si hva disse har, du må nesten spørre leverandøren Lykke til, _____ GAu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå