Gå til innhold

Er det i noen tilfeller akseptert å drepe?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis det å ta et annet liv skal være rett, så tror jeg man stiller jeg litt høyere enn hva som er sunt. Jeg mener vi ikke skal ta kontroll over liv og død, når dette er noe som egentlig burde forekomme naturlig.

Etter instinkt vil vi alle kjempe for å overleve, så hvis livet ditt er truet, og den eneste muligheten for å overleve er å drepe individet som truer, så er det heller nødvendig, men vil ikke kalle det rett. For det vil bare være rett for deg. For universet vil ikke skille mellom hvem som har mest rett til å leve. Det er noe vi koker sammen utifra hvem som betyr mest for oss, og utifra hvem som vi mener gjør gode ting fremfor dårlige ting.

Det jeg kanskje mener er at det ikke ligger i vår rett og makt til å bestemme om noe skal leve eller ikke. For vi vil alltid basere valget på våre egne verdier og moraler, og de tror jeg som regel ikke er universelle.

Lenke til kommentar

Drap er ikke galt etter min mening når det er selvforsvar (så lenge det er siste utvei) eventuelt for å redde andre.

Jeg er veldig usikker når deg gjelder dødsstraff (som er ogsp drap), største grunnen til at jeg er imot en sånn form for straff er riskoen for at uskyldige skal bli drept på den måten.

 

Dette er selvsagt utifra mitt syn. Å finne ut universielt etisk system som er best for individet eller alle, er umulig.

 

Edit: Jeg ser enkelte nevnte dyr også. Jeg verdsetter mennesker mer enn jeg gjør dyr. (fullt klar over at vi mennesker er dyr også).

 

"I would personally choke 6 million monkeys to save a homosexual, rapist, black and homeless ban from dying" Penn Jillete (paraphrase)

Endret av amir90 waits for alice
Lenke til kommentar

Hvis det å ta et annet liv skal være rett, så tror jeg man stiller jeg litt høyere enn hva som er sunt. Jeg mener vi ikke skal ta kontroll over liv og død, når dette er noe som egentlig burde forekomme naturlig.

Etter instinkt vil vi alle kjempe for å overleve, så hvis livet ditt er truet, og den eneste muligheten for å overleve er å drepe individet som truer, så er det heller nødvendig, men vil ikke kalle det rett. For det vil bare være rett for deg. For universet vil ikke skille mellom hvem som har mest rett til å leve. Det er noe vi koker sammen utifra hvem som betyr mest for oss, og utifra hvem som vi mener gjør gode ting fremfor dårlige ting.

Det jeg kanskje mener er at det ikke ligger i vår rett og makt til å bestemme om noe skal leve eller ikke. For vi vil alltid basere valget på våre egne verdier og moraler, og de tror jeg som regel ikke er universelle.

 

hvis du er ateist, burde du forandre ordene dine

hvis du er religiøs, la det stå slik

saken er: universet dømmer ikke. vi dømmer (ateisme), Gud dømmer (religiøse)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-GlDE6z

Å? Hvorfor det? Jeg er imot dødstraff, men ikke fordi at jeg syns der er en s å forferdelig straff.

Jeg bare skjønner ikke at det er en straff i det hele tatt, hvis jeg var i USA og kunne velge mellom livsstid der, eller døde... spre aksen min et fint sted da :)

Skulle gjerne fått en treg død for min del, ikke god mat på julaften og en god runde fifa eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...