Gjest medlem-141789 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Uten et etikksyn er ingenting rett eller galt. Totalt ueinig. Det som er rett og galt her i verden er basert på furnuft, forståelse og fakta. Om eit menneske hadde enorm furnuft, viste alt i verden og evig god logik ville han kunne skape ein universal moral. Slik som Gud har laga for dei kristne. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Verdsetter kanskje, men familien din er ikkje meir verdifull enn nokon andre. Folk blir for eksempel ikkje meir verdifulle viss eg kjenner dei, dei blir kun meir verdifulle for meg. Og det er noko anna enn å være verdifull i seg sjølv. Det er kanskje sant, men spiller det noen rolle? Hvis jeg sto ovenfor en situasjon hvor jeg skulle drepe, er det ikke hvem som faktisk VAR mer verdt en andre jeg hadde vurdert det fra, men hvem jeg SYNES var mer verdt. Eller følger du alltid hva som er rett for alle mennesker? Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Rett og galt er en måling av hvor nært et menneskeskapt mål en handling befinner seg. Rett og galt er noe vi mennesker har innebygd inni oss hva er. Etter syndefallet fikk vi kunnskap om rett og galt. Drap er aldri rett, bortsett fra selvforsvar. Vi skal tilgi våre fiender. Eksempel: Hvis noen dreper alle i din familie, så hvis du da hevner deg og dreper han vil du da sende han rett til helvetet, noe som er helt forferdelig. Jeg vil bare gjøre en ting klart, Helvetet er ikke et sted Gud har skapt, eller et sted Gud sender noen til. Gud tåler ikke synd, Gud er fullkommen, derfor kan ikke han la syndere komme inn til himmelen, med mindre de har fått tilgivelse ved å legge alt på Jesus. Slik at de som ikke har fått tilgivelse for sine synder vil da ikke kunne være nær Gud. Gud er god, Gud er kjærlighet, Gud er Lys og alt som er bra. Hvis Gud er alt dette, hvordan er det da der Gud ikke er? Der Gud ikke er, det er helvetet. Endret 6. april 2013 av medlem-230551 Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Rett og galt er noe vi mennesker har innebygd inni oss hva er. Etter syndefallet fikk vi kunnskap om rett og galt. Hvis det er inni oss, hvorfor har da forskjellige menneskegrupper så forskjellig moral? Lenke til kommentar
medlem-230551 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hvis det er inni oss, hvorfor har da forskjellige menneskegrupper så forskjellig moral? Jeg ser ikke helt hva du mener, alle forskjellige menneskegrupper vet hva som er rett og galt. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 ...ein universal moral. Slik som Gud har laga for dei kristne. Hvis kristen moral er «universal», hva er jainistisk moral da? Hvis noen dreper alle i din familie, så hvis du da hevner deg og dreper han vil du da sende han rett til helvetet, noe som er helt forferdelig. Det burde den personen ha tenkt på før han/hun drepte alle i familien min. 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 ...alle forskjellige menneskegrupper vet hva som er rett og galt. Ulike mennesker og kulturer har ulike oppfatninger av hva som er rett og galt. For Jainister er det galt å skade et hvert levende vesen, men hos kristne er det kun galt å skade andre mennesker. 1 Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Jeg ser ikke helt hva du mener, alle forskjellige menneskegrupper vet hva som er rett og galt. Som O3K sa, selvom alle riktig har en oppfatning av hva som er rett og galt, er den ikke den samme for alle F.eks. synes du at abort er mord, og galt, mens jeg er uenig, og mener at det i mange tilfeller kan være den riktige og gode løsningen Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hvis kristen moral er «universal», hva er jainistisk moral da? Tanken min var meir i den retning av at om Gud eksisterer og har gitt oss ein moralfilosofi, slik som dei kristne trur, vil vi ha ein universell moral. Denne moralen er utenfor vår forstand, og vi burde følge dei for å handle godt, vi har kanskje ikkje forstand til å forstå kvifor. Men det er likvel rett fordi Gud veit alt og forstår alt, dermed kan han gi oss desse lovene. Og alle burde følge dei, men det er sjølvsagt ikkje noko dei er fysisk tvungne til. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Svaret på spørsmålet ditt avhenger av relativitet. Noen vil si at det er akseptert å drepe uansett. Andre vil si at det er akseptert å drepe i selvforsvar. Noen vil si det ikke er akseptert å drepe uansett grunn. Så Ja, I noen eller kanskje I mange tilfeller vil "du" sikkert finne folk som støtter drapene "dine". Det fins folk som støtter breivik, det fins folk som støtter drap av dyr for mat. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Totalt ueinig. Det som er rett og galt her i verden er basert på furnuft, forståelse og fakta. Om eit menneske hadde enorm furnuft, viste alt i verden og evig god logik ville han kunne skape ein universal moral. Slik som Gud har laga for dei kristne. Problemet er bare at det på ingen måte er bevist at gud(er) eksisterer - det er enn så lenge en høyst subjektiv oppfattelse. Ergo er det eneste vi sikkert kan fastslå i dag at eksistensen av våre begreper om guder er betinget av menneskers eksistens - uten mennesket, ingen begreper om guder. Ergo eksisterer ikke noen universell moral uavhengig av mennesket. Kan så et allvitende menneske regne seg frem til en universell moral? Nei, mener jeg. For man vil i siste ende alltid ende opp med et verdispørsmål som ikke har noe objektivt svar. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Bare husk dette, selv en plante er i live. Så om du aldri skal drepe må du sulte ihjel.. og hva med de stakkars bakteriene? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Bare husk dette, selv en plante er i live. Så om du aldri skal drepe må du sulte ihjel.. og hva med de stakkars bakteriene? Spørst om du vil definere bakteriar og plantar som i live då. Etter kva vi vil sei er i live er det ytterst få levande organismar som faktisk har liv. Kan så et allvitende menneske regne seg frem til en universell moral? Nei, mener jeg. For man vil i siste ende alltid ende opp med et verdispørsmål som ikke har noe objektivt svar. Dersom ein gud eksisterer ville nok han greid å laga eit objektivt svar for det meste trur nå eg. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Må en evt. gud være et moralsk vesen? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Om drap er galt eller ikke.... Hadde en sullik voldtatt dama mi forran fjeset mitt, ja... Jeg hadde kommet til å drept jævelen. Eller ennå bedre, gjort han invalid for resten av livet, slik han aldri kunne gå, eller gjøre normale aktiviteter lenger. Og hvem har egentlig rett til å si at jeg gjør noe feil da?! For meg er det helt riktig og ta jævelen som gjør det, og for han er det helt feil å voldta dama mi. Så han burde kansje tenke seg om før han gjør det, slik at han slipper å bli knerta av noen. Jeg skal være ærlig å si det slik: Om jeg leser en sak på nyhetene, der noen er drept fordi dem har angrepet en/ei annen .. Det ofrer meg ikke en kalori, og jeg synes nesten det er til pass for jævelen. For man ser det hele tiden, det er så ekstremt mange mennesker her i verden som bare skal lage kvalm og helvete. Og kom ikke å si til meg at en slik en er verd like mye som en vanlig person, som er snill, jobber, tjener penger, ikke lager bråk etc. I mine øyne er ikke den personen verd mer enn skoene som han går i. Han tosken som angrep politimannen i Oslo, og gjorde han nermest invalid... Om han hadde blitt knerta.. Hadde ikke ofra meg en kalori. Jævelen som drepte Sigrid. Han trenger vi ikke heller..... Abb, død,.. Jeg hadde jublet! Er du idiot nok til å angripe eller skade mennesker du ikke kjenner (eller for den saks skyld kjenner), ja da bør du være tøff nok til å ta straffen din på stedet, om dette så betyr en tidlig grav - for domskap og udugelighet. Det er alt for mye avskum her i verden, og verden er overbefolket. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Det finnes vel handlinger som retterdiggjør drap som konsekvens, og da mener jeg ikke sakene løkene i midtøsten holder på med, steining for å være homofil etc, men feks grove voldshandlinger, planlagte drap etc? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Totalt ueinig. Det som er rett og galt her i verden er basert på furnuft, forståelse og fakta. Om eit menneske hadde enorm furnuft, viste alt i verden og evig god logik ville han kunne skape ein universal moral. Slik som Gud har laga for dei kristne. Du er totalt uenig med fakta i dette tilfellet dessverre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Nei. Drap er galt. Husk at vi menneskene er like verdifull. Noen mennesker er ikke verdifull i det hele tatt. ABB burde fått samme straff som han personlig ga andre, at han sitter der og krever spillkonsoll får meg til å spy. Og han fyren i Nord Korea burde vært vekke for lenge siden. Samt en god del andre, av og til er drap riktig. Endret 8. april 2013 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Noen mennesker er ikke verdifull i det hele tatt. ABB burde fått samme straff som han personlig ga andre, at han sitter der og krever spillkonsoll får meg til å spy. Og han fyren i Nord Korea burde vært vekke for lenge siden. Samt en god del andre, av og til er drap riktig. Å? Hvorfor det? Jeg er imot dødstraff, men ikke fordi at jeg syns der er en s å forferdelig straff. Jeg bare skjønner ikke at det er en straff i det hele tatt, hvis jeg var i USA og kunne velge mellom livsstid der, eller døde... spre aksen min et fint sted da Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Rett og galt er noe vi mennesker har innebygd inni oss hva er. Nei, moral er noe som i hovedsak er lært deg fra dine foreldree og de rundt deg i oppveksten og senere det samfunnet du lever i, ikke noe som du har "inni deg" nei... Etter syndefallet fikk vi kunnskap om rett og galt. Helt utrolig at du ikke selv ser at du egentlig kaller guden din en gedigen kødd her.... For hvis Adam og Eva IKKE visste hva som var rett og galt FØR de spiste det eplet, hvordan i alle verden land skulle de vite at det var feil da??? Guden din er med andre ord en gedigen kødd, for ikke bare er han allvitende og VISSTE hva som ville skje, men han laget Adam og Eva uten noen formening om hva som var rett og galt også... Og jeg finner det helt utrolig at slike som deg kan være så stokk blinde for logikk når det kommer til deres tro... Drap er aldri rett, bortsett fra selvforsvar. Så hvis det står en soldat og peker på familien din med et maskin gevær og har helt klare intensjoner om å skyte dem ned så er det altså galt av deg, som står bak ham med en pistol, å skyte ham før han knerter hele familien din? Du ville altså ventet til han eventuelt snudde seg for å skyte deg også fordi det var selvforsvar? Virkelig? Tror ikke du helt har tenkt igjennom hva du sier jeg, er nok din vrangforestilling av en tro som prater her tror jeg, eller mener du faktisk at du da ville ventet til soldaten hadde lagt hele familien din horisontal og skutt ham først om han truet deg på livet? Jeg lurer.. Alt er relativt, de fleste av oss forstår det og vil derfor ikke drepe noen i tide og utide. Men kommer det opp en situasjon som truer oss og våre nærmeste så er det vel ingen som hadde nølt med å redde både seg selv og sine nærmeste om de hadde mulighet til det, det skjønner alle og nettopp derfor er slike utdaterte gudegitte lover om at vi ikke skal drepe under noen omstendigheter bortkastet, for det lager bare krøll når vi faktisk står i situasjonen... For mitt eget vedkommende så har ALLE mennesker en verdi, men det fordrer at de også viser seg den verdien verdig. Jeg ville aldri gått hen å tatt livet av noen uten at jeg eller mine ble alvorlig truet og syntes krig er totalt forkastelig da jeg ikke tror at vi har noe evig liv og derfor finner det forkastelig at vi sender unge mennesker ut i krig for å dø, alt for ofte for gjeves. Det vi skulle ha gjort var å sende politikerne ut med hvert sitt sverd så kunne de avgjort det, eller latt være å krige i det hele tatt... Et utopi enn så lenge, men det er lov å håpe at vi en dag tar til vettet og forstår at vi mennesker kun har denne ene verdenen og at vi må samarbeide og ikke krangle over politikk, gamle religiøse myter og natur ressurser.... Men det er et stykke før vi kommer dit, dessverre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå