Gå til innhold

Start/stopp PC i bil ved tenning av/på


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om dere har noen idéer for hvordan jeg skal slå av og på en PC "gracefully" i en bil.

 

Her er det jeg har tenkt:

 

Jeg skal gi strøm til en inverter som er koblet til en PC når tenningen slås på, deretter "trykke" på power-knappen på PCen i et sekund.

 

Når tenningen skrus av, skal jeg "trykke" på power-knappen på PCen, vente i 60 sekunder, og så kutte strøm til inverteren.

 

Jeg tenker at det må finnes noen typer reléer som kan gjøre dette for meg?

Når strøm kommer inn på relé 1, skal den vente 10 sekunder for så å gi 12V til relé 2 og en inverteren.

 

Når relé 2 får strøm, skal den koble sammen to punkter, som en trykkbryter (skal bare vare ca 1 sekund, dette er "power-knappen" på PCen)

 

Når relé 1 mister strømmen, skal den vente 60 sekunder før den bryter strømmen til inverteren.

 

 

Et tredje relé skal gjøre det samme som relé 2, med omvendt (altså når den mister strømmen skal den koble sammen i et sekund). Denne får strøm med en gang tenningen slås på, men det som er relevant er at den kun "trykker på power-knappen" når den mister strøm (altså når tenningen slås av).

 

Hvilke reléer trenger jeg egentlig?

 

Takk!

 

Remi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe spesielt du må bruke en PC for? Selv bruker jeg et Nettbrett i bilen, da slipper du dette problemet da det finnes div. programmer som registrerer om den får strøm eller ikke, (se signatur for mer info).

 

Ellers har jeg ikke noe fornuftig svar til din problemstilling.. En av grunnene for at jeg valgte nettbrett over PC var litt av problemstillingen du er i nå hehe. Håper du finner ut av det da :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg har bare et lite hobbyprosjekt som jeg håper jeg får gjennomført. Tenker å lage en egen PVR-løsning, samt å ha webcam i stedet for speil for å se hva som skjer i barnestolen til den kommende babyen :)

 

Trenger med andre ord ingen skjerm, bare et hovedkort som er tilkoblet strøm og en liten harddisk :)

 

Jeg har for øvrig landet på at jeg skal bruke laptop-hovedkort.

 

Da trenger jeg kun et relé som gir en kort puls ved tenning på, og en ny puls ved tenning av (denne kobles på power-knappen til laptopen.

Lenke til kommentar

Nå er jeg nesten i mål. Har testet med et gammelt webcam, og bestilt 3 Logitech C920-kameraer.

Skal ha ett som car-pvr foran, et ryggekamera og et babykamera. Babycam og ryggecam streames til ipad mini i dashbordet, tenkte jeg :D

 

Og når jeg parkerer hjemme, "merker" bilen at det trådløse nettverket er tilgjengelig, og uploader alle filene til en av filservererne mine :D

 

Moro prosjekt :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...