Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister nettet, helt random.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et et stort problem med Win7 64bit.

Jeg hopper stadig ut av internett, helt random!

Ingen feilmeldinger, ingen ting, den bare kobler seg fra for så å koble seg på igjen etter 10sek-1min.

Har googlet litt, men fant ingen nyttig informasjon (ikke som jeg skjønte noe av hvertfall).

Noen som vet hva det kan være?

Skype hopper også ut, men dette skjer enda oftere, kan sjelden ha en samtale som varer noe særlig over 20 min før samtalen avsluttes.

Er sinnsykt frusterende, dette problemet har vart i ca en uke, å jeg har ikke gjort noen endringer på noen som helst måte på en god stund nå..

Er det noen som vet hva dette kommer av? :huh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være ruteren din, har du noen andre enheter på samme ruter som du kan se er online når du detter ut fra pcen?

Det er mulig.

Jeg leier i en kjellerleilighet så jeg deler router med de jeg leier hos (går kabel opp til routeren i dems etasje).

Routeren er vel koblet opp mot:

Min stasjonære

Huseierens stasjonære

Huseierens laptop (tror de har en)

Dama sin Mac

Pluss 2 mobiler og en ps3 som sjelden er i bruk.

Men sånn har det vært i en lang periode nå, så jeg aner ikke hvorfor det plutselig skal begynne å skje nå liksom.

Kanskje det hjelper å bare be huseiren skru den av og på? (ønsketenkning)

Edit: Internettleverandøren jeg har her er den samme som jeg hadde da jeg bodde hos mamma, det er også den samme som jeg hadde hos pappa, har aldri vært noen problemer.

Tror faktisk hele Hadeland bruker det samme fiberbredbåndet (Hadeland Energi), funker fjell.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Bump.

Dette er veldig frustrerende. Skype samtaler avsluttes hver gang den hopper ut, folk må vente på meg i games fordi jeg får dc`s osv..

Det går ut over forholdet også, da jeg skriker av frustrasjon, noe som irriterer dama, noe som igjen fører til en sur tone mellom oss! :tease:

Lenke til kommentar

Prøvd alt mulig nå.

Mistet nettet helt i sta, ikke noe som fungerte.

Har et "hemmelig" rom på badet, hvor det står lagret div ting osv.

Der er det en router pluss den boksen som fiberen går inn på.

Fra den boksen går internettet til routeren som har en kabel som igjen går opp til routeren i andre etg. Men, greia er at kabelen som går igjennom veggen fra den første routeren til pc`n min er gåen (tror jeg).

Prøvde først å bytte til en annen router jeg har liggende her, men da fungerte det fortsatt ikke.

Så det eneste som fungerte var å dra en kabel fra pc`n, igjennom hele leiligheten for så og koble den rett på routeren, DA fungerte det igjen (hittil hvertfall).

Så løsningen da blir å enten dra ny kabel, eller å kjøpe trådløst netverkskort (puuke)... Tror det blir det siste alternativet, da det er minst arbeid :tease:

Edit:

Er denne ok tror dere?

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ser på grafen øverst så viser den latency ("ping") til de forskjellige hoppene underveis.

Normalt vil denne være 1ms til routeren (første hopp) på kablet forbindelse. På trådløs forbindelse er 1-10ms temmelig normalt. På de neste hoppene vil verdien øke noe, pga avstander ut på nettet.

Normalt vil man holde seg under 100ms i Europa og under 40ms i Norge.

Hvis det er problemer med pakketap, så vil det komme en rød graf med prosent. Normalt skal man ikke ha pakketap.

Round trip nederst på bildet: Viser resultat over tid. Ved å la pingplotter stå på vil den gi deg oversikt over f.eks 24 timer. Man kan dra i denne grafen for å vise ønsket tidsrom. Røde felt her viser som regel når nettet eller router/modem faller ut.

PingPlotter.gif

Lenke til kommentar

Takk, nå skjønte jeg litt mer!

Til routeren så er det 1-2ms.

Til tengigabitethernet(masse tall).net er det average 46ms

Til Pingplotter.com er average 138

Edit: Velger jeg Tucows.com så får jeg ofte packet loss ser jeg. alt fra 10 til 40% :huh:

Mellom pc og router så fikk jeg også 10% packet loss ved et tidspunkt, noen ganger hopper den også opp til 80ms. dafuq

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Det er 2 routere her. Nr 1 er koblet rett mot boksen i veggen, router nr 2 er koblet opp mot router 1 igjen.

Netverks-"kartet" blir sånn her : Boksen i veggen - router nr 1- router nr 2 - pc.

Da problemet startet brukte jeg kabel som gikk direkte inn i router nr 1.

Da jeg kjøpte meg trådløst netverkskort (PCI) så koblet jeg meg opp mot router nr 2.

Problemet fortsatte på samme måte etter "oppgradering" til trådløst.

Så da er det isåfall router nr 1 som er problemet da. (?) Siden problemet gjelder både router 1 og 2.

Gjorde om en haug med instillinger på router nr 2 i går. Signalet gikk faktisk opp fra 3-5 til og variere mellom 3 og 4 av 5 mulige "streker".

Det jeg gjorde var å bytte fra channel 5 (tror jeg det var) til channel 11.

Skiftet også til 20/40mhz (fra 20mhz only).

Og fra trippelband til 802.11g/n.(dobbelband)

Har enda ikke hatt dc etter at jeg gjorde dette. Men, etter som hva pingplotter viser så er det enda ikke så bra som det skal være.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Man vil jo få forsinkelser på trådløsnett bare man overfører datavolum. Det samme kan skje om andre på nettverket bruker trådløs. Så du kan ikke regne med at det vil holde seg på noen få ms hele tiden.

Sånn sett har man bedre kontroll mellom PC og router om man bruker kabel.

Ved å bytte kanal kan man få bedre signalforhold pga refleksjoner. Det kan også bli mindre støy.

Lenke til kommentar

Hmm. Dc`s er det lite av for tiden, men jeg har fortsatt et stort problem med at hastigheten faller kraftig hele tiden.

Jeg kan sjelden en hel video på youtube utenom at jeg må pause så den får buffret. Dette er uavhengig av kvaliteten jeg ser videoene i.

Kanskje jeg rett og slett bare skal formatere og håpe på det beste? :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...