Gå til innhold

Jente 16 år, klarer ikke å bli kvitt fettet på magen

Anbefalte innlegg

Høres bra ut:) har også lurt på om light brus egentlig påvirker noe? For det står jo at det ikke er noe kcal?

Søtsmaken er i stor grad en vanesak. Etter en stund smaker sukker alt for søtt om man holder seg unna det. Det beste er egentlig å drikke vann. Jeg pleier å sprite det opp litt med å skvise sitron / lime i det og bruke noen dråper av sodastream sine konsentrerte naturlige smaker. Vann er definitivt den beste tørstedrikken og den hjelper også på treningsresultatene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og kva er problemet? ( :thumbup: )

Hahaha det er kanskje ganske normalt, men jeg er liksom litt 'lubben', og det plager meg noe sinnssykt.. :( har veldig dårlig selvtillit og føler meg ubekvem uten hettegenseren. Vil ikke ha det sånn!

Endret av Skdine
Lenke til kommentar

Søtsmaken er i stor grad en vanesak. Etter en stund smaker sukker alt for søtt om man holder seg unna det. Det beste er egentlig å drikke vann.

Jeg pleier å sprite det opp litt med å skvise sitron / lime i det og bruke noen dråper av sodastream sine konsentrerte naturlige smaker. Vann er definitivt den beste tørstedrikken og den hjelper også på treningsresultatene dine.

Vann er jo det beste, men litt kjipt å drikke det på lørdagskveldene når man skal kose seg..

Lenke til kommentar

Det er lov å kose seg i helgene. Drikk en brus eller to, det er ikke verdens undergang. Om du spiser og drikker nok av vann før du stikker på byen, er du vanligvis mett nok til å ikke trenge alt for mye "påfyll" av brus og lignende senere på kvelden. Og holder du deg unna alkohol, slipper du den typiske party-blæra som de andre sliter med.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg holder foredrag under teamet "sunn jenteidrett" så er det spørsmålet jenter i alder 12-18 år spør meg om; "Åssen blir man kvitt fettet rundt mage/lår?"

Og for de aller fleste - det blir du dessverre ikke; en del av puberteten - altså overgang fra barn til ungdom er stegvis, og en del av fasen er hvor gutter øker i muskelmasse og går ned i fettprosent, samtidig som jenter øker i fettprosent. Dette er helt naturlig og en del av å bli voksen.

Du bør ha et sunt forhold til kroppen din og ikke vurdere slanking eller diett, du har heller ikke behov for kosttilskudd og du kan med fordel slik du lurer på;bytte ut sukret drikke med sukkerfri varianter. Videre om du trives med havregryn og du synes det metter godt fortsett med det, havregryn er uten tvil den kornarten som metter mest og er utrolig kalorifattig i forhold til mengden, dette er i sterk kontrast til hva som er skrevet her. Det er flere veier til samme mål og det viktigste er å finne veien du føler passer best for deg.

For all del, om du ønsker et mer sunt kosthold så er det ikke noe i veien for det, men jeg råder deg til å sjekke ut samarbeidprosjektet mellom Olympiatoppen, norges idrettsforbund, Tine etc : http://www.sunnjente.../velkommen.aspx

Til slutt vil jeg gi deg et stort gratistips med å være veldig kritisk til hva du leser her, historisk sett er jenter i din aldersgruppe mer påvirkelige enn andre og vi har sett negative effekter av dette og det er en av grunnene til at sunnjenteidrett.no har blitt opprettet.

Endret av Dukien
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hver gang jeg holder foredrag under teamet "sunn jenteidrett" så er det spørsmålet jenter i alder 12-18 år spør meg om; "Åssen blir man kvitt fettet rundt mage/lår?"

Og for de aller fleste - det blir du dessverre ikke; en del av puberteten - altså overgang fra barn til ungdom er stegvis, og en del av fasen er hvor gutter øker i muskelmasse og går ned i fettprosent, samtidig som jenter øker i fettprosent. Dette er helt naturlig og en del av å bli voksen.

Så noen kan miste fettet og ikke andre da? Og når jeg er ferdig med puberteten vil det da gå av enklere?

Lenke til kommentar

Du bør ha et sunt forhold til kroppen din og ikke vurdere slanking eller diett, du har heller ikke behov for kosttilskudd og du kan med fordel slik du lurer på;bytte ut sukret drikke med sukkerfri varianter. Videre om du trives med havregryn og du synes det metter godt fortsett med det, havregryn er uten tvil den kornarten som metter mest og er utrolig kalorifattig i forhold til mengden, dette er i sterk kontrast til hva som er skrevet her. Det er flere veier til samme mål og det viktigste er å finne veien du føler passer best for deg.

For all del, om du ønsker et mer sunt kosthold så er det ikke noe i veien for det, men jeg råder deg til å sjekke ut samarbeidprosjektet mellom Olympiatoppen, norges idrettsforbund, Tine etc : http://www.sunnjente.../velkommen.aspx

Til slutt vil jeg gi deg et stort gratistips med å være veldig kritisk til hva du leser her, historisk sett er jenter i din aldersgruppe mer påvirkelige enn andre og vi har sett negative effekter av dette og det er en av grunnene til at sunnjenteidrett.no har blitt opprettet.

Veldig bra innlegg. Uoppnåelge kroppsbilder som dannes via media er veldig kyniske og er designet for å få folk til å kjøpe seg lykkelig. Når man ikke kan oppnå dette blir det jo helt feil å skylde på seg selv, når man trenger en operasjon for å kunne oppnå resultatet. Folk er forskjellige i utgangspunktet i tillegg til de normale utviklingstrekkene.

Folk må sette seg realistiske mål og være mer glad i seg selv og gi litt faen på en positiv måte. Bra nok er bra nok.

Lenke til kommentar

Så noen kan miste fettet og ikke andre da? Og når jeg er ferdig med puberteten vil det da gå av enklere?

Det er genetisk betinget ja, og slik er det bare; fett rundt undermagen og hofter har blant annet den hensikten å forberede/beskytte et foster. Og det har vært mange eksempler hvor jenter har valgt å gjennomføre et ugunstig vekttap i den forstand å fjerne dette.

Problemet er at dette vil utløse en forsterkende og negativ effekt ; Jenter har en lavere basal-metabolisme enn gutter, ved en vektreduksjon vil du redusere både fett og muskler, noe som vil føre til en enda lavere behov for energi.

Med andre ord; Du må spise ekstremt mye mindre bare for å klare å vedlikeholde den nye og lavere vekten, og beklager at jeg er såpass "brutal" som jeg er; men det kan bli ekstremt vanskelig å klare over tid og mange utvikler da et forstyrret forhold til mat og får spiseforstyrrelser.

Grunnen til at jeg nevner dette er at det er lettere i din aldersgruppe å være i faresonen enn andre.

Ting tar tid, men du kan endre kroppsammensetningen din ved å starte å trene, samtidig som du har et naturlig og sunt forhold til mat, økt muskelmasse øker behovet for energi, samtidig som du kan klare å redusere litt på fettmassen i tillegg, men dette bør komme naturlig.

Om noe kutt ut godteri og sukret brus, dette er totalt unødvendige kalorier og finn heller annet snacks som du synes smaker digg, men som har en lavere energi-tetthet; mange foretrekker mager vanilje kesam & bær. Sunnjenteidrett.no har forslag som kan hjelpe deg.

Takk Vidor, hyggelig å høre. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

I en periode kan dette være forsvarlig å prøve ut. Det er mye fornuftig i opplegget, men man skal alltid høre på kroppen og ikke presse seg for hardt over tid. Alt jeg anser som viktig står der, og det er også derfor jeg inkluderte det selv om hun ikke er i kjernemålgruppen.

Når det kommer til diett og trening er det ikke langt mellom de forskjellige meningene, det skal jeg være helt enig i. Det er det som funker for personen som er det riktige. Når man er 16 år bør man være litt forsiktig med å løfte for tungt for fort, men om kroppen er godt trent kan man avansere med lavere risiko gitt at man får god veiledning.

Er du SINNSYK? PSMF til tenåringer i vekst? Og det i den perioden hvor man utvikler seg mest skal man holde tilbake hormonkatalysatorer og mikronutrienter?

Overvektige! tenåringer som får hjelp via helsevesenet blir ikke engang satt på så farlige dietter. Jeg skriver farlig for det er det den er i denne sammenhengen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noe jeg har skrevet og påpekt du stusser på, Dukien? For da vil jeg absolutt vite om det...

Nei nei, jeg hadde ingen spesifikke personer i tankene mine når jeg skrev det. Men yngre jenter i det alderspennet er en gruppe som bør ha undervisning i å være kritiske mot blogging & lignende som er rettet mot helse.
Lenke til kommentar

Er du SINNSYK? PSMF til tenåringer i vekst? Og det i den perioden hvor man utvikler seg mest skal man holde tilbake hormonkatalysatorer og mikronutrienter?

Overvektige! tenåringer som får hjelp via helsevesenet blir ikke engang satt på så farlige dietter. Jeg skriver farlig for det er det den er i denne sammenhengen.

Det er svært mange ting som spiller inn, og kroppen er normalt veldig adaptiv gitt at man ikke har sykdom. Det vil alltid være en balansegang mellom alt. Hvis man skal komme 100% til bunns i alt så krever det en stor kartlegging og en langsiktig plan med oppfølging som helsevesenet som regel bare har kapasitet til å ta tak i for alvorlig sykdom. Jeg har vært inne på det før at kulturkrav ofte står i konflikt med realiteten og hva som er fornuftig og realistisk. Dette handler om selvaksept. Når kroppsfikseringen når sykelige dimensjoner så er det et tegn på at noe er galt, men det betyr også at man tror andre har sykelige krav eller at man er i et miljø som stiller slike krav, eller at man gjør det kompensatorisk for andre forhold. I utgangspunktet er mye av kulturen vi lever i her i vesten tildels sykelig. Skal man da tilpasse seg og presse fysiologien til det ytterste eller søke seg til miljøer som har større grad av aksept for mangfold.

Av alle de stuntene folk bruker for å komme seg ned i vekt så er PSMF definitivt en av de minst destruktive måtene å behandle det på. Om det er verdt det er som du er inne på en annen sak. Sykelig perfeksjonisme kan være et tegn på at man bør vurdere det som skjer mellom ørene og det som skjer rundt en. Der har man et personlig ansvar for å lytte til kroppen og justere seg inn. De fleste drar seg not normalitet uansett så det å ha et godt utgangspunkt i bunnen som dette og justere seg inn ved behov kan være en løsning. De fleste diettstudier viser at folk automatisk spiser det som trengs utenfor det som er satt opp hvis komposisjonen går mot de biologiske behovene. Mange lærer seg hva som er fysiologisk sult og hva som er psykologisk kompensasjon / emosjonell spising av et slikt opplegg.

Lenke til kommentar

Det er svært mange ting som spiller inn, og kroppen er normalt veldig adaptiv gitt at man ikke har sykdom. Det vil alltid være en balansegang mellom alt. Hvis man skal komme 100% til bunns i alt så krever det en stor kartlegging og en langsiktig plan med oppfølging som helsevesenet som regel bare har kapasitet til å ta tak i for alvorlig sykdom. Jeg har vært inne på det før at kulturkrav ofte står i konflikt med realiteten og hva som er fornuftig og realistisk. Dette handler om selvaksept. Når kroppsfikseringen når sykelige dimensjoner så er det et tegn på at noe er galt, men det betyr også at man tror andre har sykelige krav eller at man er i et miljø som stiller slike krav, eller at man gjør det kompensatorisk for andre forhold. I utgangspunktet er mye av kulturen vi lever i her i vesten tildels sykelig. Skal man da tilpasse seg og presse fysiologien til det ytterste eller søke seg til miljøer som har større grad av aksept for mangfold.

Av alle de stuntene folk bruker for å komme seg ned i vekt så er PSMF definitivt en av de minst destruktive måtene å behandle det på. Om det er verdt det er som du er inne på en annen sak. Sykelig perfeksjonisme kan være et tegn på at man bør vurdere det som skjer mellom ørene og det som skjer rundt en. Der har man et personlig ansvar for å lytte til kroppen og justere seg inn. De fleste drar seg not normalitet uansett så det å ha et godt utgangspunkt i bunnen som dette og justere seg inn ved behov kan være en løsning. De fleste diettstudier viser at folk automatisk spiser det som trengs utenfor det som er satt opp hvis komposisjonen går mot de biologiske behovene. Mange lærer seg hva som er fysiologisk sult og hva som er psykologisk kompensasjon / emosjonell spising av et slikt opplegg.

Jeg er enig i det første du skriver om at kroppen er adaptiv ovenfor de fleste eventualiteter men å foreslå PSMF for en ungdom i vekst er galskap, jeg har ingen andre måte å beskrive det på enn komplett idioti og helt hinsides enhver fornuft.

Å ikke tilføre kroppen det den trenger av fulle makro og mikronutrienter i vekstalder resulterer i svekkede kognitive og intuitive evner, hvilket er påvist i flere studier. Dette fant de ut så tidlig som 1940-45, jeg trenger vel ikke utdype akkurat hvordan.

På den annen side så er det forsåvidt greit, det er den sterkestes rett og jo flere unge som blir intellektuelt og intelligent bremset jo bedre sjanser har våre barn til å gjøre det bra i arbeidslivet... :sleep2:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...