morgan_kane Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Hei, Trenger litt hjelp til vurdering og slikt. Bilen: Opel Astra 1.7 tds 1997 modell. Toerfeil: Nærlys - Feil innstilling Nærlys - sprukket glass El. Ledninger - Manglende klamring El. Ledninger- feil føring Brudd i venstre forfjær Enere: Speil er ikke ettergivende Parklys - defekter Skiltlys - defekter Litt mer info, Speilene mine var vist limt fast, altså de kunne ikke klappes igjen. Dette presterte de å bryte sund slik at ene speilet mitt hang etter bilen når jeg kjøre hjem. Snudde og krevde å få dette fikset. Burde dette limes bedre fast? er tross alt bare enerfeil og går gjennom EU kontrollen uten å fikse? Parklysene og skiltlysene bytter jeg så er de godkjent. El. feilene mistenker jeg at var en ledning jeg selv hadde strukket som fikk stryk, forhørte meg raskt med kundebehandlern mens speilet ble settet på plass og han mente det samme. Så disse regner jeg med er ok nå. Nærlyset satser jeg på å bytte selv, er dette vanskelig? Lykten, tror dekslet til venstre må av for å få ut lykten. Feste klips til deksel foran som jeg trur må av Festeklipsene Festeklipsene Framfjøra og lyktejusteringa er vell greit å la verksted ta seg av? Har også en kjølevæskelekasje fra varmeelement til motorvarmer som jeg tenker de kan ta seg av. Dette ble ikke merket på EU kontroll Hva mener dere om dette? Ba om pris på å få alt fikset men som student på jeg se hva jeg kan gjøre selv. Får prisinfo hos verksted i de kommende dager, så får jeg vell mer info om bilen. Endret 3. april 2013 av morgan_kane Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 De skal presisere hvor det er feil på kontrollskjemaet, nederst på arket. Det bør der fremgå hva for en ledning dette gjelder. Personlig ville jeg ikke kostet på en slik Astra slike reparasjoner selv om det ikke er så dyrt. Å få det fikset på verksted ville jeg definitivt vurdert som uaktuelt. Det er også svakt om de ikke tok en liten lysjustering for deg når du fikk feil på justering av nærlys.. Såpass service bør man yte! Av prinsipp vil jeg til neste gang anbefale å ikke ta kontrollen på et verksted, men heller hos NAF.. Verkstedene finner ofte feil som ikke NAF finner, for å si det sånn. Husk også at begge fjærene foran bør byttes, slik at det blir likt på begge sider.. Pengene flyr fort! Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Hmm okay, hva tror du kostnaden blir for å bytte begge framfjører hos Opel merkeverksted? Du vet ikke hvor vanskelig det er å bytte motorvarmer på Opelen min? jeg klarer ikke å finne den engang når jeg ser ned i panseret tenker at jeg kanskje kan bytte dette selv, for å spare kostnadene ved å bytte begge framfjører. Da sitter jeg jo bare igjen med lysjustering og fjør som kan tas hos verksted. Regner med jeg får lysjusteringen gratis ved etterkontroll siden jeg fikk det sist gang jeg hadde etterkontroll Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Det er også svakt om de ikke tok en liten lysjustering for deg når du fikk feil på justering av nærlys.. Såpass service bør man yte! Hvis det var samme lykt som hadde sprukket glass, så ville det vært forholdsvis meningsløst (ville riktignok hjelpe litt inntil lykta ble skiftet), og med sprukket glass gir det dessuten sannsynligvis problemer for lysjusteringsapparatet. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Litt mer info, Speilene mine var vist limt fast, altså de kunne ikke klappes igjen. Dette presterte de å bryte sund slik at ene speilet mitt hang etter bilen når jeg kjøre hjem. Snudde og krevde å få dette fikset. Burde dette limes bedre fast? er tross alt bare enerfeil og går gjennom EU kontrollen uten å fikse? Alle feil anmerket på EU-kontrollen skal utbedres, også 1'erfeil. Forskjellen mellom 1'er og 2'erfeil er bare at det kun er 2'erfeil som krever etterkontroll. Du er selv ansvarlig for å få utbedret de anmerkede feilene. Verkstedet har vel her forsøkt i det lengste å få speilet til å fjære av slik at de skulle slippe å anmerke dette som feil. Jeg synes det er ufint av deg å la dette smelle tilbake på dem. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Alle feil anmerket på EU-kontrollen skal utbedres, også 1'erfeil. Forskjellen mellom 1'er og 2'erfeil er bare at det kun er 2'erfeil som krever etterkontroll. Du er selv ansvarlig for å få utbedret de anmerkede feilene. Verkstedet har vel her forsøkt i det lengste å få speilet til å fjære av slik at de skulle slippe å anmerke dette som feil. Jeg synes det er ufint av deg å la dette smelle tilbake på dem. Ufint?? Når de presterer å ødelegge noe som har fungert i alle år og aldri før blitt påpekt på eu kontroll så er jeg snar å stå på mitt. Jeg leverte en bil som fungerte, og fikk tilbake noe som ikke fungerte. Dette krevde jeg å få fikset så høflig som jeg kunne siden de har brukt mye makt for å bryte de løs sånn som de sto. Er dårlig reklame om verkstedene plutselig leverer en bil tilbake i dårligere stand en den kom inn i. Et slikt speil som jeg har koster 900kr nytt og har varmetråder og elektrisk justering så dette kunne potensielt medført en stor ulempe for meg dersom dette hadde blitt ødelagt. Og til de som lurte, speilene vil bli reparert og godkjent. Endret 5. april 2013 av morgan_kane 1 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 justering av lysene SKAL dem gjøre under eukontroll uansett. men siden det er sprukket glass er det ingen vits siden du må bytte glasset. dette er jo småting og enkle å fikse. dra innom et verksted og få et overslag om hva det vil koste å fikse det 1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 justering av lysene SKAL dem gjøre under eukontroll uansett. men siden det er sprukket glass er det ingen vits siden du må bytte glasset. dette er jo småting og enkle å fikse. dra innom et verksted og få et overslag om hva det vil koste å fikse det Jepp, jeg venter på prisforslag fra Opel, skal få dæm til å fikse fjæra og kjølevæskelekasjen tror jeg, resten burde jeg klare selv. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 bra er relativt enkelt det der du får jo kjøpt nye lykter, eventuelt glasset til en hyggelig pris hos blomdal. http://www.opelhugg.com/ ta en telefon til blomdal og få pris på delene du trenger. han er rimeligere enn alle andre. har selv kjøpt deler der da jeg hadde omega. ingen kunne måle seg i pris. kjøp delene få pris på et verksted for jobben Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Ufint?? Når de presterer å ødelegge noe som har fungert i alle år og aldri før blitt påpekt på eu kontroll så er jeg snar å stå på mitt. Jeg leverte en bil som fungerte, og fikk tilbake noe som ikke fungerte. Dette krevde jeg å få fikset så høflig som jeg kunne siden de har brukt mye makt for å bryte de løs sånn som de sto. Er dårlig reklame om verkstedene plutselig leverer en bil tilbake i dårligere stand en den kom inn i. Et slikt speil som jeg har koster 900kr nytt og har varmetråder og elektrisk justering så dette kunne potensielt medført en stor ulempe for meg dersom dette hadde blitt ødelagt. Og til de som lurte, speilene vil bli reparert og godkjent. Så når Vegdirektoratet har bestemt at speilene skal kontrolleres, bl.a at de skal gi etter, så mener du at verkstedet IKKE skal sjekke dette likevel? Men for å være sikker på at ikke jeg missforsto deg nå, hvem hadde limt fast speilene slik at de ikke fungerer som de skal? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 justering av lysene SKAL dem gjøre under eukontroll uansett. men siden det er sprukket glass er det ingen vits siden du må bytte glasset. dette er jo småting og enkle å fikse. dra innom et verksted og få et overslag om hva det vil koste å fikse det Feil, JUSTERING av lys er ikke en del av en eu-kontrollen. Lysene skal kontrolleres for riktig innstilling ja, men det er ikke kontrollørens jobb å JUSTERE lysene. Dog skal sies at vi veldig ofte gjør det for å slippe å anmerke feil på feiljusterte lys. 2 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. april 2013 Forfatter Del Skrevet 6. april 2013 Så når Vegdirektoratet har bestemt at speilene skal kontrolleres, bl.a at de skal gi etter, så mener du at verkstedet IKKE skal sjekke dette likevel? Men for å være sikker på at ikke jeg missforsto deg nå, hvem hadde limt fast speilene slik at de ikke fungerer som de skal? Det jeg mener er at de ikke trenger å bryte for å sjekke dette, hvis det er et krav om at speilene skal gi etter så skal det ikke være behov for makt. Hvem som har limt speilene tipper jeg må ha vært forrige eier for mange år siden, dette er fjerde året jeg har bilen. Speilene har heller ikke blitt sjekket på forrige eu kontroll så vidt jeg kan se, og på tidligere eu kontroller så er den ikke merket som feil ihvertfall. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Jeg vet dette er et punkt som slurves med å sjekke, har glemt det ofte selv. Jeg synes det er veldig ubehagelig å røske og slite i trege sprø gamle speilhus. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå