Skrue Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Hva med å montere en parabolskjerm av passe størrelse bak hver antenne, og på den måten styre signalet i riktig retning?Jeg kan ingenting om emnet, så vær overbærende hvis dette er et latterlig forslag.. :-? Forslaget er slett ikke latterlig, det finnes faktisk en slik løsning hos denne karen: http://home.online.no/~sondred/index.htm Ulempen er bare at jeg ikke har plass til en parabolskål inne i racket, hvor det trådløse kortet befinner seg. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 nå har jeg snakket med Aas og har fått bekreften en del teorier. Det er noen måter du kan forbedre signalstyrker på... basestasjonen din har en RF på 2.4-2.483GHz. Dens maksimale utsendte effekt er P=100mW Intensiteten/styrken til signalet avtar med avstanden i andre. (1/r^2) fordi antenna sender signaler i 360 grader. Hvis du vil oppnå høyere styrke ved PCI-kortet kan du rette den tilgjengelig effekten i retning PCI-kortet med en antenne og dermed kan øke hastigheten. Jeg har planer om å lage meg en Yagi-antenne til 3COM basetasjonen min slik at jeg kan sitte ute om sommeren og surfe... Hvis du får tak i riktige deler (tynn coax-kabel og kontakter) er det ganske enkelt å lage en antenne med større GAIN. Jeg har tenkt å skrive en liten rapport mens jeg gjør beregninger... Så hva vil du? forbedre antenna ved basestasjonen? I så fall vil Du få større styrke i den ene retningen mens i den andre retningen vil signalstyrken være som før. Hvis du vil forbedre begge veier så må du lage to antenner som retter mot hverandre. En kobles til basestasjonen og en kobles til PCI kortet Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Hm, det ble visst ikke så helt enkelt dette? Men jeg tro nok at jeg vil foretrekke eventuelle modifikasjoner på PCI-kortet. Der er jo antenna demonterbar, og letter å manipulere med. Antennene på basestasjonen (to stk) virker montert "once and for all" så de kan det nok bli vanskeligere å gjøre noe med. Får nok lete litt etter en passende coax, og er jeg heldig; passende tilkoblinger også. Men, større GAIN? = effekt? Btw; Hva er en Yagi antenne da? En parabolløsning kanskje? Nå "graver" jeg visst fært, på en fredags kveld... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 det beste av alt. Antenna som jeg skal lage kan både brukes av basestasjonen og PCI-kortet Sånn mål og diverse ting har jeg ikke regnet ut ennå. Dette er en Yagi-antenne Men skriver på et pdf-dokument nå for de spesialinteresserte www.stud.ntnu.no/~dangdung/rapporter/antenne.pdf Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Har lest igjennom pdf-fila di, og først og fremst: Jeg skal _ikke_ prøve meg på noen av de formlene der, men bortsett fra det så var jo teksten begripelig! Får håpe det ikke tar så alt for lang tid før du får regna ferdig på antenna / reflektoren da! Jeg er i alle fall stand-by her. :smile: Aha! En TV-antenne i miniatyr! Med reflektor og en drøss med direktorer, som så vidt jeg vet gjør denne ganske så retningsvirkende? Jo fler direktorer, jo bedre retningsvirkning! Hva blir de ca målene på en slik antenne da? 30cm lang? 1,5m. lang? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 en 10dBi antenne vil da typisk ha fire direktorer og en reflektor Lengden er i størrelsesorden 5/4lambda = 16cm bredden er .5lambda = 6cm liten sak. TV-antenna er stor fordi dens bølgelengde er stor Så en Yagi-antenne for WLAN kan bli en liten søt sak Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Glimrende! Dette blir jo riktig spennende! Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Henger meg på her og venter i spenning... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Litt mer skriving på pdf-filen Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 nå har jeg litt og må bare få bekreftet av Jon Anders at det jeg skriver er riktig. Da er tiden nær ved å beregne dimensjoner til antenna og hvor elementer skal sitte. Skal prøve å få puttet inn noen bilder i pdf-dokumentet slik at det ikke blir så tørt Men Jeg kunne trengt et program som måler signalstyrken. Dette trenger jeg for å kunne måle hvor bra en antenne er. Noen som vet om et bra og lite program? Skrue: se etter et metallrør med Ø=1cm lengde rundt 20cm. Og noen metallstenger. alt dette kan være av aluminium eller kobber/messing. Se etter 50Ohm coaxkabel og plugg som passer til PCI-kortets hunkontakt Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. september 2003 Forfatter Del Skrevet 28. september 2003 Metalldeler av ymse størrelser skal det være greit å skaffe tilveie. Kanskje jeg allerede har et passende utvalg i mekkebua? Spørsmål: Metallrøret på ca 20cm, representerer dette "stammen" i antenna? Bør ikke dette i så fall lages av et ikke-ledende materiale, for å isolere reflektor og direktorer fra selve stammen? Selv om disse relativt enkelt lar seg isolere fra, er det vel kanskje lettere å bruke et passende plastmateriale i stammen? Jeg spør av ren og skjær uvitenhet, samtidig som at jeg har observert at direktor og reflektorer på en "ordinær" TV-antenne er isolert fra selve stammen. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 jeg har prøvd å skrive litt mer tekst i pdf-filen nå. www.stud.ntnu.no/~dangdung/rapporter/antenne.pdf Les den så får du kanskje forklaring på det du måtte lure på Antenna vår er kun polarisert i et plan. Den elektriske bølgen står vinkelrett på den magnetiske bølgen. Disse feltene står igjen vinkelrett på utbredelsesretningen. tenk deg xyz kordinatsystem. bølgen brer seg i x-retning, lengderetningen til antenna, og E- og H-felt står i y- og z-retning. Så i dipolen akseleres elektroner langs y-retningen, lengderetningen til dipolantenna. Så for dipol-elementet så "ser" det ikke stammen i antenna. Ta en nøyere titt på TV-anetenner: da vil du se at stammen er av metall og ikke isolert fra dipolet fordi dette ikke er nødvendig Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Kjeder du deg om dagen eller Er litt spent på om det blir bra! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Kjeder du deg om dagen eller Er litt spent på om det blir bra! Prøver så godt jeg kan å bruke teorien vi har lært i praksis Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Nå er jeg endelig klar for praktisk arbeid av antenna seksjon 3 i pdf-dokumentet er praktisk beregning av teorien. Og til slutt har jeg laget en skisse av antenna som kan enkelt lages Dette var ganske morsomt. Og du skrue: du har hjulpet meg to ting 1. Å bli kvitt tvilen når det gjelder linjevalg (ut med microelektronikk-design). 2. tilegne mye kunnskap om antenne-design Lykke til med prosjektet. Husk å gi tilbakemelding. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 Hva kan jeg si? ikke så mye annet enn at jeg foreløpig bare må bukke og takke for engasjementet! Og vil samtidig garantere at antenna skal lages, så fort jeg får anledning! Det henger egentlig på å få tak i passende plugg + coax, men det skal nok la seg løse! Ha litt tålmodighet med meg, men jeg lover å komme tilbake så fort jeg har mer kjøtt på beinet! :smile: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 dobbel-post :oops: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Her er min versjon av antenna For å nevne det med en gang: materialet er ikke av gull Håper at jeg får testet den på skolen i morgen, når komponent-tjenesten er åpen Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Yess! Om den ikke er av gull, så er den vel gull verdt for de som trenger en slik! Har ikke kommet riktig så langt på min egen antennebygging, men kommer sent kommer godt, heter det jo! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 nå har jeg testet antenna. gjennom luftlinje på 20-30 meter fikk jeg 4/5 til 5/5 streker. Mens jeg fikk 5/5 med Yagi-antenna. Men dette bekrefter bare at antenne-designet vårt er rimelig. Om denne antenna er bedre enn standard-antenna vet jeg ikke noen ting om ennå før jeg har fått et programmet til å måle signalstyrken. Jeg har en mistanke om at jeg ikke har klart å skape imdedans-match. men dette tester vi senere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå