Gå til innhold

Skattefri inntekt overstiger stipendgrense?

Pun55

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er åpenbart forvirret om hva trådstarter ønsker, hvordan det er foreslått gjort, og konsekvensene av denne. Flere av disse er åpenbar skatteunndragelse.

For øvrig kan trådstarter neppe hevde rettsvillfarelse basert på feilaktig informasjon på nettforum.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du setter deg inn i begrepet 'skatteunndragelse', herunder dets komponenter 'skatt' og 'unndragelse', sett opp mot planen som ble referert til i det innlegget du siterte.

Dersom du ønsker å argumentere videre om hvorvidt trådstarters forslag om salg av leilighet innebærer skatteunndragelse må du gjerne gjøre det med deg selv. Hvis du klarer å finne ut hvilke skattekroner som unndras kan du orientere om det i et senere innlegg.

Lenke til kommentar

Jeg betaler dokumentavgift for å overføre leiligheten til eksempelvis mine foreldre, slik at de står som eiere av leiligheten (mottar inntekten, skatter av denne og betaler på lånet), og deretter betaler jeg dokumentavgift en gang til for å tilbake føre leiligheten i mitt navn.

Dette er ikke skatteunndragelse da det blir betalt skatt for leieinntektene. Og jeg står heller ikke med inntekt, og vil da tilkomme stipend.

Kan ikke se at jeg bryter loven på denne måten, selv om det kan sies å være sleipt.

Til de av dere som sier at jeg ikke har behov for stipendet, så er det på den andre siden irriterende å tape 5-600000 kroner i stipend, fordi jeg har evnet å opparbeide meg kapital og en leilighet ila 6 år, hvor jeg i snitt har jobbet 60 timer i uken.

Lenke til kommentar

Du har virkelig ikke skjønt en dritt enda. Du kan ikke "betale dokumentavgift en gang til" for å skjøte den tilbake, for dine foreldre eier jo leiligheten! For at det skal være en mulig løsning må dine foreldre godta det, og dersom det ved første overdragelse var meningen at du skulle få leiligheten tilbake noen år senere så er det en pro forma-transaksjon, og skatteetaten (og lånekassen) kan se bort fra den.

Lenke til kommentar
Til de av dere som sier at jeg ikke har behov for stipendet, så er det på den andre siden irriterende å tape 5-600000 kroner i stipend, fordi jeg har evnet å opparbeide meg kapital og en leilighet ila 6 år, hvor jeg i snitt har jobbet 60 timer i uken.

Ja, det er virkelig grusomt at du blir tvunget til å bruke dine egne inntekter for å finansiere livet ditt, fremfor statsstøtte. Jeg klarer ikke sove om kvelden selv, når jeg tenker på all den sosialstønaden jeg blir nektet bare fordi jeg har inntekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må bare støtte meg til de som viser avsky mot holdningene du fremviser i denne tråden. Hadde jeg visst hvem du var hadde jeg personlig tipset skatteetaten om hva du driver med, som åpenbart er forsøk på svindel.

Har du tenkt på at mange norske studenter sliter med økonomien, selv om de har stipend og lån? Da er det snilt av folk som deg å regelrett stjele penger som kunne gått til "ekte" studenter, som ikke har ræva full av penger.

Stipend og lån for høyere utdanning er ikke noe alle har krav på, det er en behovsstyrt støtteordning. Mener du folk som ikke mottar dagpenger fra NAV "taper" penger på samme måte?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...