Gå til innhold

Skattefri inntekt overstiger stipendgrense?

Pun55

Anbefalte innlegg

Ok. Så slik jeg forstår det er det ingen lovlig måte å få skattefradrag og motta stipend.

Da føler jeg at jeg strengt tatt står igjen med å overføre leiligheten på et familiemedlem, slik at leiligheten ikke står i mitt navn og leieinntektene ikke er min inntekt. Når jeg da er ferdig med studier, skrives leiligheten tilbake til meg.

Da vil utgiftene komme på ca 180000 kr i avgifter, men jeg vil motta stipend som blir på ca 500000 ila 6 år.

Lykke til - sa han sarkastisk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korrekt. Men hva tror du skattemyndighetene vil si når du overfører en leilighet til noen og får igjen leiligheten seks år etter? Særlig hvis du samtidig får overført cirka 1,6 mill i oppsparte leieinntekter?

"Det er vedtatt at inntekten skal tilskrives deg som rett skattyter, og at overføringen skal ses bort fra ved fastsettelsen av ligningen." - Stalltips.

En mulighet er selvsagt å opprette et AS, overføre utleierettighetene til selskapet mot en passende motytelse, og la selskapet få inntektene fra utleien. Så lenge selskapet ikke utbetaler lønn eller utbytte vil ikke du ha noen annen inntekt enn den passende motytelsen. Selskapet vil beholde "overskuddet" fra utleien, som da må disponeres i samsvar med selskapets formål (kan f.eks. brukes til å investere i andre ting). Du vil imidlertid ha formue - ikke-børsnoterte aksjer verdsettes som en forholdsmessig andel av selskapets formue - og formue får større betydning for Lånekassa enn inntekt, når den blir høy nok.

Mulighetene for gjennomskjæring er til stede også her, slik at spørsmålet blir å påvise realitet i at det faktisk er et selskap som driver virksomhet. Dette kan f.eks. gjøres ved å ansette noen i selskapet i en liten stilling med ansvar for å følge opp selskapets utleieforpliktelser.

Det er også en del utgifter forbundet med å opprette og drive et selskap - regnskap, revisjon, m.m. Du bør også ha en del kunnskap om husleielovens regler om fremleie, som er det selskapet vil drive med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Så slik jeg forstår det er det ingen lovlig måte å få skattefradrag og motta stipend.

Da føler jeg at jeg strengt tatt står igjen med å overføre leiligheten på et familiemedlem, slik at leiligheten ikke står i mitt navn og leieinntektene ikke er min inntekt. Når jeg da er ferdig med studier, skrives leiligheten tilbake til meg.

Da vil utgiftene komme på ca 180000 kr i avgifter, men jeg vil motta stipend som blir på ca 500000 ila 6 år.

Stipended er vel på ca 40k i året, resten (50k) er lån.

Lenke til kommentar

Betaler ca 90000 i skolepenger hvert år, hvor stipendandelen er 40 % de to første årene, og deretter 70% de 4 siste (varierer ifm hvor man studerer).

Men har man ikke lov til å overføre en leilighet til et venn eller et familiemedlem, så lenge man betaler dokumentavgift?

Om de står som eier av leiligheten og får inntekten de 6 årene jeg er vekke, så kan jeg ikke se at jeg bryter loven på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Betaler ca 90000 i skolepenger hvert år, hvor stipendandelen er 40 % de to første årene, og deretter 70% de 4 siste (varierer ifm hvor man studerer).

Men har man ikke lov til å overføre en leilighet til et venn eller et familiemedlem, så lenge man betaler dokumentavgift?

Om de står som eier av leiligheten og får inntekten de 6 årene jeg er vekke, så kan jeg ikke se at jeg bryter loven på noen som helst måte.

Dersom transaksjonen er reell (salg, arv, gave, el.l), så, joda, da er den tillatt.

Men det er et velkjent prinsipp i norsk rett at proforma-transaksjoner ikke skal tillegges rettsgyldighet, og i såfall risikerer man at transaksjonen underkjennes, inntekten regnes til deg, og at det at man foretok selve transaksjonen kan evt regnes som så grovt (i sammenhengen), at man kommer inn på strafferettens område...

Lenke til kommentar

Systemet er laget for at folk som deg, som åpenbart ikke har behov for å få stipend, skal utnytte systemet. Stipend er ment som en støtteordning for studenter som ikke har andre måter å finansiere skolegangen på. Om du sitter på egen bolig, og store leieintekter så er du allerede ikke i målgruppen.

Må bare få rette en stor takk til slike som deg, som skal melke systemet, og som dermed gjør at systemet må gjøres latterlig firkantet og byråkratisk for å fungere slik det skall....

• Liker 1
Lenke til kommentar

De overfører den til meg igjen

Dersom dette var forutsatt ved den første overgangen er det en proformatransaksjon som kan sees bort fra av skattemyndighetene. Dersom det ikke er noenlunde klart avtalt risikerer du også åpenbart at de ikke gjør det. Da sitter du i saksa,og det vil bli veldig dyrt, tidkrevende og vanskelig å få rådighet over leiligheten igjen.

Oppsummert har vi altså en svært usikker oppside, og stor risiko for svært stort tap. Ikke særlig lurt, altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...