Pun55 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Jeg har et tema som jeg gjerne skulle hatt noen til å se på. Jeg har en leilighet over 2 plan (2. etg og loft), hvor jeg per dags dato leier ut de to delene henholdsvis som leilighet og hybel. For dette får jeg 20000 kr per måned. Til høsten skal jeg studere medisin i utlandet, og da er det svært gunstig å holde inntekten under 150000 kr, slik at man tilkommer stipend (ca 500000 kr blir omgjort til stipend ila 6 år) Et alternativ er å leie ut slik for ca 12000, slik at totalsum for året blir under 150000. Dette vil uansett medføre at jeg ikke kan ha inntekt på en eventuell sommerjobb. Men slik jeg ser det kan det være mulig å få en bedre pris enn dette. Om jeg har adressen min registrert på denne leiligheten slik at jeg "bor*" der, så kan jeg da leie ut selve leiligheten for mindre enn 50% av markedsverdien (ca 7000kr). Hvis jeg da bor der er det vel også skattefritt å leie ut hybelen? Da kan jeg i så fall leie denne ut for 7-8000 og på denne måten få ca 15000 kr/mnd. Ved å ha denne inntekten kommer man over inntektsgrensen for stipend. Men man trenger vel strengt tatt ikke å føre opp inntekt som ikke er skattepliktig? Da vil jo ikke dette bli registrert hos lånekassen, og man tilkommer stipend på tross av inntekt over det som er tillatt... *Vet ikke hvordan man definerer om man bor et sted (antall dager etc) Takker for innspill! Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Interessant tanke. Først snyte på skatten for å slippe å betale av dine inntekter for husleie, deretter ikke en gang føre opp denne inntekten for å svindle Lånekassen. I alle fall bør du ha en god advokat i bakhånd, da det å svindle staten for et sekssifret beløp kan innebære ganske store konsekvenser. Et alternativ til å gjøre deg til å kriminell er å leie ut boligen som vanlig. Det er ikke slik at grensen på litt over 150,000,- er et enten eller. Har du inntekt på 160,000,- vil kun en liten del av stipendet i stedet gjøres om til lån. http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/ http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Eksempler-pa-utregninger/?id=14428 Med den inntekten du har vil det innebære en reduksjon i stipendet på 40-50000 i året. Jeg tør likevel påstå at du har råd til å ikke gjøre deg selv til en forbryter, fremtidig inntekt tatt i betraktning, men valget er naturligvis ditt. Du vil ha samme disponible inntekt under studietiden (med mindre du svindler på skatten). 2 Lenke til kommentar
Pun55 Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Hehe jeg ser ikke på det som svindel, men prøver å finne metoder som gjør at jeg tjener mest mulig, samtidig som jeg ikke bryter reglementet. Slik jeg ser det kan jeg bo i min egen leilighet (ja jeg kommer til å være vekke store deler av året, men det er vel ikke ulovlig?), leie ut et soverom til mindre enn 50% (helt lovlig), samtidig som jeg leier ut en hybel (mener også at dette er etter spillereglene). Så vidt jeg vet skal ikke denne type inntekt (skattefri) føres i selvangivelsen, og dette vil da heller ikke dukke opp som inntekt hos lånekassen. Årsaken til at det er skattefritt er vel at det er ment til å dekke utgifter man har ifm lån, og derfor sitter man egentlig ikke igjen med veldig mye. Da har man vel egentlig like mye rett på stipend som andre? Det er lov til å utnytte systemet, uten å bryte loven... Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Lånekassen regner kapitalinntekter som inntekt. Du kan ikke ha kapitalinntekter over 151,000 sammen med fullt stipend uten å bryte loven. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Vilkårene for skattefritak etter skatteloven er som følger: (1) Utleieinntekt fra egen bolig er skattepliktig, unntatt når a. eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien. b. hele eller en større del av boligen leies ut for inntil 20.000 kroner i inntektsåret. Det følger av bestemmelsen at skattefritak er betinget av at det er din bolig, og at du bruker minst halvparten av den selv (etter utleieverdi). Faktisk bruk er nødvendig, at du har din folkeregistrerte adresse der er ikke tilstrekkelig. Du regnes som bosatt der du tar din overveiende døgnhvile, jfr. folkeregisterforskriften, altså der du sover størsteparten av året. Bruken må være eksklusiv - du kan ikke "bruke" et areal og leie det ut samtidig. Det er også markedsmessig utleieverdi som er beregningsutgangspunkt, ikke hva du tar i leie. Kort beskrevet er det du beskriver så langt over kanten at det er straffbart. Først snyter du staten for 300 000,- kr i skatt for så å snyte den samme staten for stipend. Skulle bli litt over en halv million, det. Du bør ta videreutdannelse innen noe du tjener bra på. Du kommer til å trenge det. Sats også på at du ikke trenger skatteattest eller vandelssjekk til noe. 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Stipend-delen er jo ikke på mer enn ca 40k i året, og med faste inntekt på 240k før du tar deg evt sommerjobb, så ser jeg ikke noen grunn til å prøve å lure deg unna. Du får jo hele beløpet utbetalt som et rentefritt lån, så tvilsomt at du kommer til å lide noen nød. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 http://www.dinepenger.no/regler/dette-sjekker-skatteetaten-noeye-i-aar/20353311 Lenke til kommentar
Pun55 Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 OK, takker for innspill. Jeg vet jo at jeg ikke lider noen nød om jeg ikke får stipend, men det handler om å få mest mulig ut av situasjonen. Det er vel ingen av dere som ville sagt nei til å tjene mer penger om dere hadde muligheten til det? Jeg har ikke tenkt til å gjøre noe ulovlig, men vil tjene mest mulig innenfor lovens grenser. Er det noen som vet om inntekten blir skattefri om man leier ut hybel i tillegg til et rom i egen leilighet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Jeg gjentar fra mitt siste innlegg: Det følger av bestemmelsen at skattefritak er betinget av at det er din bolig, og at du bruker minst halvparten av den selv (etter utleieverdi). Faktisk bruk er nødvendig, at du har din folkeregistrerte adresse der er ikke tilstrekkelig. Du regnes som bosatt der du tar din overveiende døgnhvile, jfr. folkeregisterforskriften, altså der du sover størsteparten av året. Bruken må være eksklusiv - du kan ikke "bruke" et areal og leie det ut samtidig. Dersom verdien av det du faktisk bruker alene overstiger den samlede verdien av husrommet og hybelen vil leieinntekten fra hybel og rom være skattefri. Med det du faktisk bruker alene mener jeg 1) at et sted du ikke oppholder deg til vanlig er ikke i faktisk bruk, og 2) et rom du deler med leietaker teller ikke som "rom du faktisk bruker alene". Det er verdt å påpeke at selv om man ikke trenger oppgi skattefrie inntekter bør du være ganske sikker på at Skatteetaten er enig med deg i skattefriheten. Er de uenige og det viser seg at du tar feil kan du bli etterlignet for inntil ti år. Og "jeg trodde de var skattefrie" holder ikke som unnskyldning. 1 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Inntekt som ikke blir oppgitt til Skatteetaten vil naturligvis ikke Lånekassen automatisk vite om, men de har metoder for å ta de som ikke rapporterer inn inntekt. Om du f.eks. har inntekt over 151k, ikke rapporterer inn denne, og dermed urettmessig mottar ca 200 000 urettmessig kan din situasjon til en viss grad sammenlignes med denne utenlandsstudenten, som svindlet til seg et beløp kun litt større, og ble belønnet med 80 dager i fengsel. http://www.aftenposten.no/jobb/Student-domt-til-80-dagers-fengsel-5577972.html Alt som skal til er at en medstudent rapporterer deg inn, en snurt leietaker tipser myndigheten, eller at det gjennomføres en form for kontroll. Inntekt er noe Lånekassen er obs på, og Skattemyndighetene er veldig klar over at det er mye snusk med leieinntekter som urettmessig unndras beskatning. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Her var det mye jantelov, og lite hjelp å få. Svaret er å belåne boligen for så å sette pengene i et fond som ikke betaler utbytte Eksempeltall: Eiendeler Verdi leilighet 2 500 000 Aksjefond\rentefond (tilnærmet all kapital) Lån 2 125 000 Da vil ligningen din se slik ut Inntekt utleie: 120 000 Renteutgifter 80 000 (3.7%) Netto kapitainntekt: 40 000 Værsågod! Edit: Desstuen er det vel nok noe smått du kan utgiftsføre på leilgheten som nødvendig vedlikehold. Endret 6. april 2013 av Wisd0m Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 ... Netto kapitalinntekt 40k, skatt 11 200,-, gjenstående til TS 28 800,- (med mindre han har andre fradrag han kan få i kapitalinntekten, såsom et ubrukt personfradrag). TS får en lavere skattebelastning, men sitter igjen med mindre av inntekten. Renteutgifter på 80k per år er dobbelt så mye som han ville fått i stipend (37k per år). I din situasjon betaler TS 11k i skatt og 80k i renter per år, til sammen 91k av en inntekt på 120k. Uten å ta opp dette lånet betaler TS 33k i skatt, ingenting i renter, men lånet hans blir 37k større enn det ville ha vært, til sammen 70k. Way to go. Du reduserer skatten hans med 22k og skaffer ham stipend på 37k p.a. ved å påføre ham 80k p.a. i renteutgifter. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Way to go. Du reduserer skatten hans med 22k og skaffer ham stipend på 37k p.a. ved å påføre ham 80k p.a. i renteutgifter. Og de pengene han har i fond har null i avkastning? Edit: Han vil ha masse urealisert gevinst, sånn at han kan ha verdistigning, uten å miste stipendet. Som kan tas ut den dagen han starter i jobb. At han har lite realisert inntekt er hele poenget. Endret 6. april 2013 av Wisd0m Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Lurer på om ts har glemt begrensningen på formue, som er på kr 330 789 for å få stipend? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Og de pengene han har i fond har null i avkastning? Edit: Han vil ha masse urealisert gevinst, sånn at han kan ha verdistigning, uten å miste stipendet. Som kan tas ut den dagen han starter i jobb. At han har lite realisert inntekt er hele poenget. Spørsmålet blir akademisk, all den tid Lånekassen regner kapitalinntekt uten fradrag i beløpsbegrensningen. Det vil si at 120k i inntekt er 120k i inntekt hva gjelder stipend, uavhengig av skattefradrag. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Jeg gravde litt på Lånekassen og fant ut at de har rimelig spesielle måter for å beregne inntekt Person- og kapitalinntekten Person- og kapitalinntekten din er summen av alle inntektene dine før fradrag. Renter fra BSU inngår ikke i kapitalinntekten. Nettoformuen er summen av verdien av det du eier, minus din totale gjeld (for eksempel verdien av hus og bankinnskudd, minus gjeld til Lånekassen og huslån). Så da er det dødt løp å forsøke seg med fradrag. Merkelig nok skal ikke renteinnteker fra BSU telle... Edit: Det vil si at mitt forslag er døfødt... Endret 6. april 2013 av Wisd0m Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Nei, det ble politisk furore over at renteinntekter fra BSU skulle telle. Så det ble unntatt. (Men forslaget var godt - jeg overså stigningen i verdi på fondene. Fortsatt ikke sikker på om jeg er enig mtp likviditet og potensielle problemer hvis man må skifte leietager, men godt likevel.) 1 Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Spørsmålet blir akademisk, all den tid Lånekassen regner kapitalinntekt uten fradrag i beløpsbegrensningen. Det vil si at 120k i inntekt er 120k i inntekt hva gjelder stipend, uavhengig av skattefradrag. Jeg har stusset over hva "brutto kapitalinntekter" egentlig innebærer, mtp. Lånekassen. Hvis man realiserer et tap på aksjer samme året som man har hatt utleieinntekter, vil det senke kapitalinntektene, eller regnes det også som fradrag? Dersom det senker kapitalinntektene, kunne det vært en idé å investere i en knippe aksjer og kun realisere de som har gått i tap hvert år. Til TS vil jeg anbefale å skaffe en sommerjobb for hvert år, noe som gjør prosjektet enda vanskeligere. Med tanke på hvor mange nordmenn som velger legeyrket fremover står man mye sterkere om man har relevant sommerjobb og praksis på CVen. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg har stusset over hva "brutto kapitalinntekter" egentlig innebærer, mtp. Lånekassen. Hvis man realiserer et tap på aksjer samme året som man har hatt utleieinntekter, vil det senke kapitalinntektene, eller regnes det også som fradrag? Vi opererer ikke med et negativt inntektsbegrep i Norge, den eneste måten å senke en inntekt på er ved å ikke ha inntekten eller ha mindre av den. Realisasjon av tap føres på selvangivelsen som et fradrag. 2 Lenke til kommentar
Pun55 Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 Ok. Så slik jeg forstår det er det ingen lovlig måte å få skattefradrag og motta stipend. Da føler jeg at jeg strengt tatt står igjen med å overføre leiligheten på et familiemedlem, slik at leiligheten ikke står i mitt navn og leieinntektene ikke er min inntekt. Når jeg da er ferdig med studier, skrives leiligheten tilbake til meg. Da vil utgiftene komme på ca 180000 kr i avgifter, men jeg vil motta stipend som blir på ca 500000 ila 6 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå