Gå til innhold

Jobb hos Viking/Falck [Bilberger]

Anbefalte innlegg

Så, jeg er en gutt på 15, snart 16, som har søkt TIP (Teknisk Indistruell Produksjon) på VGS. Jeg har tenkt meg jobb som bilberger enten til NAF, Falck eller Viking som eldre, men hva slags utdanning må jeg ta får og jobbe der ? Bør jeg gå Transport og deretter yrkessjåfør, eller mekaniker ? Og noen som vet hvordan det er å jobbe i bransjen der, hvor vanskelig det er å få jobb osv. ?

Setter pris på alt av svar !

Mvh. Erlend Berg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du kan faktisk gå begge veiene, det er ingen formell utdanning til å bli bilberger, men det er fordel med teknisk innsikt, noen av stasjonene som tar oppdrag fra de aktørene krever at du er praktisk anlagt og har litt innsikt. Du trenger også et bergings-kurs men det får du stort sett av arbeidsgiver. Jeg tok Transportfag og kom inn på den måten, om det er enkelt å få jobb varierer vell av plassen du bor på men det er sletts ikke umulig å få jobb. Jeg trives med å jobbe innen den bransjen men om vinteren kan det til tider være hektisk å mye jobbing på kveld/Natt i vaktordning.

Hos oss er det krav til Lastebil sertifikat klasse C men det er en fordel og ha Lastebil med henger og det kan være dyrt å ta som privatmann, så om du er litt skolelei og interessert i kjøring er transportfag bra, men mekaniker åpner flere muligheter seinere i livet.

Du kan oppleve mye som bilberger: Generell Transport, Båtberging, Ulykker, være med på aksjoner sammen med Politiet/Namsmyndighet, spesialoppdrag mtp vinsjing, bruk av kran.

Lenke til kommentar

Takk for at du svarte ! Dette er noe jeg vurderer sterkt, og noe jeg virkelig har lyst til. Jeg er en veldig rastløs person som gjerne vil jobbe praktisk, og dette ser veldig bra ut. Førerkortet for lastebil får jeg tatt gjennom skolen, så det er ikke noe problem.

Men har du kanskje kunnet sende meg en PM, eller skrevet her om jobben. Jeg vil gjerne vite mer, for jeg klarer ikke bestemme meg om jeg skal bli bussjåfør eller jobbe med bilberging, så jeg vil gjerne ha hjelp med dette valget.

Takk ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...