Gå til innhold

Trøbbel med Fuji XD & Olympus

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg et Fujifilm 128mb Xd kort til og bruke i mitt Olympus 300, men problemet er som følger: Panorama funksjonen blir borte pga av at kortet ikke støtter panorama funksjon, da det kun er Olympus sine kort som gjør det!!!

Trodde dette her var standardkort, men nei!!!

Kortene er produsert av samme produsent (Tosihba), så det skulle vel la seg ordne med og forandre oppsettet av kortet eller lignende???

el er panorama fuksjonen tapt for evig&alltid med dette kortet???

Gode ideer taest imot med STOOOR takk!

Noen som vil kjøpe, bytte eller lignende??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror også du kan droppe tanken om panorama med u-Olympus-kort. Jeg har bare forsøkt Olympus-kort på mitt C-750, men på mitt forrige var det SmartMedia, og der var det iallfall kun originalt kort som hadde støtte for panorama. Men all den tid jeg liksom ikke bare tok panoramabilder, fant jeg ut at det medfølgende kortet var greit til slikt bruk, og så kjøpte jeg heller et par store uoriginale kort til en brøkdel av ågerprisene til Olympus. Det burde være en grei løsning med xD-kort også (hvis Fuji er billigere, da).

Lenke til kommentar

Kun Olympus sine kort har panoramastøtte i utgangspunktet, men det finnes visst en måte for å legge inn panoramafunksjonen manuelt via PC'en. Hvordan vet jeg ikke helt, du får prøve å søke litt.

Men uansett skal det vel være mulig å skyte panoramabilder uten å ha panoramastøtte på kortet (da må du holde orden på bildene og rekkefølgen selv, noe som burde være mulig). De fleste andre kort har vel ikke denne funksjonen, men folk klarer å lage panorama likevel ;)

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig der. Panoramafunksjonen gjør nemlig noe langt mer viktig enn å bare merke bildene for senere sammensying.

Når (Olympus-)kameraet settes i panorama-modus, vil det bruke lysmålingen i første bilde til de øvrige som tas i den serien. Og der er vi inne på selve poenget: Forsøk å ta f.eks. 3 bilder etterhverandre på et utsiktspunkt med himmel i motivet, enten det nå er skyet eller sol. Sett dem så sammen manuelt i en bildebehandler, og se om du har "truffet" på lysnivået på alle 3. Jeg tror jeg vedder en cola på at svært få vil få usynlige overganger. Jeg har forsøkt en del ganger, og har måttet etterkorrigere på lysinnstillinger for å få dem like, men det går som regel dritt. Blir himmelen/skyene like, har landskapet blitt forskjellig. Det er også svært vanskelig å få overlappingen pen. Panoramafunksjonen vil derimot svært ofte (etter mine erfaringer) lage perfekte overganger, iallfall hvis man har vært noenlunde edruelig med kameraføringen. Det er viktig å holde aksen konstant. Selvsagt må et sammensatt panoramabilde klippes til etterpå, da øvre og nedre del vi lbli ujevnt sammenlimt.

Se f.eks. på www.manskow.net/kameratest og se på side 5, om du kan se noen plagsomme skjøter. Panorama er gøy.

Lenke til kommentar
Når (Olympus-)kameraet settes i panorama-modus, vil det bruke lysmålingen i første bilde til de øvrige som tas i den serien. Og der er vi inne på selve poenget: Forsøk å ta f.eks. 3 bilder etterhverandre på et utsiktspunkt med himmel i motivet, enten det nå er skyet eller sol. Sett dem så sammen manuelt i en bildebehandler, og se om du har "truffet" på lysnivået på alle 3. Jeg tror jeg vedder en cola på at svært få vil få usynlige overganger. Jeg har forsøkt en del ganger, og har måttet etterkorrigere på lysinnstillinger for å få dem like, men det går som regel dritt. Blir himmelen/skyene like, har landskapet blitt forskjellig. Det er også svært vanskelig å få overlappingen pen.

Hm. du har nok et poeng der. Men finnes det ingen annen funksjon for å låse lysmålingen for mer enn ett bilde? Hvis du skyter i M(anuell) modus burde det vel bli likt? (eller misforsto jeg noe her?)

Se f.eks. på www.manskow.net/kameratest og se på side 5, om du kan se noen plagsomme skjøter. Panorama er gøy.

Hm ja, jeg fant ingen skjøter, men bildene var altfor små til å se detaljene uansett..

Enig, panorama er gøy. Jeg har ikke prøvd det særlig mye men har tenkt å prøve mer når anledningen byr seg.

Uansett, jeg mener å huske at noen på [email protected] fortalte om en måte for å legge inn panoramafunksjonen på Fujikortene. Husker ikke hvordan, men du kan jo prøve å søke i arkivet der? Eventuelt bare sende inn et spørsmål der og se om du får svar fra den som vet ;)

Lenke til kommentar

Bildene for små? Eh....du prøvde selvsagt å klikke på dem (som det står på siden) ? Det ene er jo faktik 1600 bredt i stor utgave, jeg synes da at det gir en viss pekepinn. Jeg har ellers akkurqat lagt ut et enda større et, men har trøbbel med overføringen akkurat nå, så det dukker iallfall opp så snart jeg får kontakt igjen.

Lenke til kommentar
Bildene for små? Eh....du prøvde selvsagt å klikke på dem (som det står på siden) ? Det ene er jo faktik 1600 bredt i stor utgave, jeg synes da at det gir en viss pekepinn. Jeg har ellers akkurqat lagt ut et enda større et, men har trøbbel med overføringen akkurat nå, så det dukker iallfall opp så snart jeg får kontakt igjen.

Jeg trykte på bildene og fikk opp en litt større versjon, men det øverste ble ihvertfall ikke så stort hos meg (maksimalt 800pixler eller noe sånt).

Det andre bildet så større ut når jeg prøvde igjen denne gangen, og jeg fant "skjøtene" som var relativt godt skjult. Ganske pent.

Ellers finnes det mange flotte panoramabilder (med C730 og C750) her hos Donald Spencer. Et par av bildene er nesten 10000 pixler bredt (360 graders panorama).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er ikke helt enig der.  Panoramafunksjonen gjør nemlig noe langt mer viktig enn å bare merke bildene for senere sammensying.

Når (Olympus-)kameraet settes i panorama-modus, vil det bruke lysmålingen i første bilde til de øvrige som tas i den serien.  Og der er vi inne på selve poenget: Forsøk å ta f.eks. 3 bilder etterhverandre på et utsiktspunkt med himmel i motivet, enten det nå er skyet eller sol. Sett dem så sammen manuelt i en bildebehandler, og se om du har "truffet" på lysnivået på alle 3.  Jeg tror jeg vedder en cola på at svært få vil få usynlige overganger.  Jeg har forsøkt en del ganger, og har måttet etterkorrigere på lysinnstillinger for å få dem like, men det går som regel dritt.  Blir himmelen/skyene like, har landskapet blitt forskjellig.  Det er også svært vanskelig å få overlappingen pen. Panoramafunksjonen vil derimot svært ofte (etter mine erfaringer) lage perfekte overganger, iallfall hvis man har vært noenlunde edruelig med kameraføringen. Det er viktig å holde aksen konstant. Selvsagt må et sammensatt panoramabilde klippes til etterpå, da øvre og nedre del vi lbli ujevnt sammenlimt.

Se f.eks. på www.manskow.net/kameratest og se på side 5, om du kan se noen plagsomme skjøter.  Panorama er gøy.

For å slippe å kjøpe eget kort med panorama:

- bruk IKKE auto white balance, for da blir bildene ulike. Bruk manuell WB eller eventuelt en av innstillingene om de passer..

- lås blenderåpning og lukkertid ved hjelp av AEL-knappen. Så får bildene like forutsetninger

- bruk stativ

- sett sammen bildene med et passende program, f.eks. panorama factory

Dette skulle være nok tips til å klare seg uten panoramafunksjonen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...