kimmen12 Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei. Jeg er veldig usikker på hvor denne skal postes, så flytt den visst det er nødvendig:). Jeg har kjøpt en enebolig, og kommet opp i en litt merkelig situasjon. Det viser seg at det er registrert 2 tomter på adressen. En helt nede med veien, på rundt 300 kvadrat med en fin gressplen som har bra potensiale for meg. Samt et hvor huset står selvfølgelig. I kontakten så er det kun underskrevet på tomten hvor huset står. Dette er også registrert i grunnboken. Når jeg snakket med gamle huseier så sa han at de eier den andre tomten også. (Den står på adressen, men ingen papirer på den). Alle naboene vet at plenen tilhører denne tomten osv. Har fått bestilt kopi av grunnboken og fått navnet på personen som står i grunnboken på den tomten. Har funnet ut at denne personen er død og huset har gått i arv til sønnen som solgte huset til forrige eier. Her har det tydeligvis skjedd en feil slik at denne tomten ikke har blitt overført til forrige eier, og igjen til meg. Hvordan kan jeg løse dette egentlig slik at tomten blir overført til meg? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Det er altså snakk om to tomter som grenser til hverandre? Sånn at (deler av) plenen er en egen eiendom, men ikke egnet/brukbar som separat tomt? (300m2 er vel i minste laget..) Aller først må vel dødsboet etter den avdøde som står i grunnboken rydde opp så en av arvingene (sønnen du nevner?) blir registert som hjemmelshaver, deretter må det antakelig skrives et ekstra skjøte mellom arvingen og deg; kjøpesummen settes da til kr 0,- (med en forklaring på hvorfor), og når det er gjort, så går du til kommunen og får slått sammen de to eiendommene, for å hindre at dette skjer flere ganger. Sammenslåing er tydeligvis gratis, tinglysing av skjøte vil koste noe (som nok du er nærmest til å betale), men i og med at kjøpesummen er null bør det ikke bli noen ekstra dokumentavgift. Om arvingene til hjemmelhaveren ikke vil løse dette frivillig, så blir det vel behov for en rettssak/jordskiftesak... Eiendomsgrensene på den eiendommen du kjøpte er tross alt tinglyst, så du kan ikke si at du ikke visste at plenen ikke fulgte med huset; tinglyste målebrev/delingsforretninger forutsettes det (i likhet med heftelser/servitutter o.l.) at man kjenner til når man kjøper, enten man har satt seg inn i dem eller ikke. Se også denne tråden, hvor problemet med overdragelse av eiendommer som består av flere separate bruksnummer også er nevnt. Denne tråden er også innom noe av det samme, da særlig første&andre avsnitt i innlegg #2 (krikkert); du er i prinsippet i omtrent samme båt som trådstarterens onkel (bare at du har fått tinglyst hjemmel til en del av eiendommen, men ikke den andre), om vi ser bort fra arveavgiftsspørsmålet. Endret 3. april 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå