Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan jeg gjøre med søvnproblemene?

Anbefalte innlegg

Til orientering er jeg i starten av 20-årene og student på heltid.

Etter 10 år hvor søvnproblemene har vært under kontroll, har de i løpet av de fire siste månedene kommet tilbake for fullt. Kort fortalt - jeg kan ligge våken i 1-5 timer før jeg sovner, med hjertebank, kraftig forhøyet blodtrykk og andre angstlignende symptomer. Jeg opplever det som veldig ubehagelig når jeg ligger der, og nå begynner problemene også å tære kraftig på psyken og å gå utover humøret på dagtid.

Jeg har vært bestemt på at dette er noe jeg skulle være i stand til å løse selv, men etterhvert som tiden går og eksamen nærmer seg er det på tide å gjøre noen grep.

Spørsmålet mitt er: hva kan jeg egentlig gjøre med dette?

Skal jeg ta det opp med fastlegen min? Vil han henvise meg videre til søvnspesialist/psykolog? Jeg er lite begeistret for tanken på medisinering, hvilket er noe av grunnen til at jeg har vegret meg for å oppsøke hjelp.

Eller kan jeg føye til at jeg gjør det meste riktig for å legge til rette for god søvn - regelmessig døgnrytme, godt kosthold, mye trening, godt sosialt liv osv. Det eneste som holder meg våken er tanken på å ikke få sove og angsten for hva søvnmangel vil bety for prestasjonen min.

Setter stor pris på svar og andres erfaringer :)

Anonym poster: 010a4d2b33167f807d2ab0a429d7113d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastlege og medisiner er ikke noe å være redd for.

Jeg ville forsøkt å få en resept på et innsovningsmiddel. Imovane fungerer flott for meg. Sovner som en stein når jeg har hatt hodet på puta i maks 15-30 minutter. Jeg lider også av bla. panikkangst og prestasjonsangst i forbindelse med eksamener og slikt.

Lenke til kommentar

Ville valgt medisin som siste utvei.

Det du kan prøve er innsovnings-musikk (vet folk som bruker det hvor det hjalp/hjelper).

En ting jeg dog ikke skjønner er du har hatt søvnproblemene "i sjakk" i 10 år.. og er i starten av 20 årene?

Hadde du søvnproblemer da du var 8-9-10 år da? Det vil jeg si er ganske unormalt, og kanskje finne ut hvorfor du hadde det i den perioden først?

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...